Vlaanderen
Klasse.be

Schooltips

Maak je digitale platform toegankelijker voor ouders

  • Laatste wijziging: 4 september 2023
  • 4 minuten lezen

Digitale platformen als Gimme en Smartschool zijn efficiënte communicatiekanalen, maar “laaggeletterde ouders hebben moeite met evidente zaken als inloggen of mailen”, zegt Elise De Coene van Ligo Zuid-Oost-Vlaanderen. Met deze ingrepen kom je hen tegemoet.

Onderzoek wie nooit inlogt

Een school kan zien welke ouders inloggen op Smartschool en hoe vaak. Ook bij Gimme kan je zien wie er antwoordstrookjes invult. Als je merkt dat bepaalde ouders halverwege september nog altijd niet actief zijn op je digitale platform, kan je ze discreet hulp aanbieden. Vraag wat ze van het digitale platform vinden en of er interesse is in een infomoment op school hierover.


Verken samen met ouders het digitale platform

Geef je uitleg over het digitale platform, bijvoorbeeld op een infoavond? Reserveer dan het computerlokaal en de ICT-coördinator, en zet ouders aan het werk. Zo vang je beginnersfouten op: Caps Lock staat per ongeluk aan waardoor inloggen niet lukt.


Homepage waar Smartschool prominent in beeld staat rechts bovenaan

Zet het digitale platform op je homepage

Zorg dat de link naar je digitale platform op de homepage van je schoolwebsite opvalt, bijvoorbeeld met een felgekleurde knop. Zo zien ouders in 1 oogopslag waar ze moeten klikken. Hebben de ouders een smartphone? Help hen dan om de app te installeren (als die bestaat).


Visualiseer het verschil tussen de inlogcodes

Ouder en kind hebben elk een eigen inlogcode voor Smartschool. Logisch, want het is niet de bedoeling dat ze dezelfde informatie zien. Maar als die 2 codes vlak na elkaar vermeld staan in een brief, is een vergissing snel gebeurd.

Het gevolg is dat veel ouders Smartschool raadplegen via de account van hun kind. Zo missen ze belangrijke informatie. Een simpele oplossing: visualiseer het verschil tussen de 2 codes met prentjes van een ouder en een kind.


Voorkom dat ouders mappen moeten zoeken

Als je mappen aanmaakt op je digitale platform, hou de structuur dan zo eenvoudig mogelijk. Als ouders alleen mappen zien die over hun eigen kind gaan, moeten ze niet zoeken. Geef mappen toegankelijke namen. Laaggeletterde ouders weten niet waarvoor afkortingen als ‘L1A’ en ‘L1B’ staan. Hun kind zit ‘in het eerste leerjaar, bij juf Sien’. Verplaats je dus in een laaggeletterde ouder – of nog beter: betrek hen!


Zet activiteiten in kalender én agenda

Veel digitale platformen hebben zowel een klasagenda met huiswerk, als een kalender of planning met schoolactiviteiten. Voor ouders is dat verschil niet altijd duidelijk. Zo komt het voor dat kinderen op een sportdag zonder tenue staan, omdat mama alleen de agenda checkt. In de papieren agenda schrijven leraren zulke activiteiten er vaak nog eens bij, dus waarom niet online hetzelfde doen?


Help ouders broers of zussen toevoegen

Ouders die kinderen op verschillende scholen hebben, hoeven niet voor elk kind apart in te loggen op Smartschool. Als ze de knop ‘kind toevoegen’ drukken, kunnen ze de school selecteren en dan eenmalig de gebruikersnaam en wachtwoord ingeven. Ook via Gimme kunnen ouders meerdere scholen tegelijk volgen, en zelfs de sportclub of jeugdbeweging (als die het platform ook gebruikt).

Natuurlijk gebruikt elke school het digitale platform op haar eigen manier. Hou er rekening mee dat álle ouders daaraan moeten wennen.


Vermijd valreepberichten

Vergeten die belangrijke brief mee te geven! Snel een berichtje via het digitale platform dan maar? Pas op: niet alle ouders kunnen à la minute op een smartphone of eigen computer. Een duidelijk beleid op welk moment je informatie precies communiceert, helpt. Een brief zet je bijvoorbeeld een week op voorhand online, huiswerk 2 dagen van tevoren. Heb je toch valreepnieuws? Bel laaggeletterde ouders dan op, of spreek ze aan op de speelplaats.


Gimme taalinstellingen

Wijzig de taal van het digitale platform

Als ouders weinig Nederlands kennen, kan je – indien mogelijk – de taal van het digitale platform aanpassen naar bijvoorbeeld Frans of Engels. Misschien vergemakkelijkt dat het navigeren. Informatie die je uploadt, zoals briefjes en huiswerk, is natuurlijk wel in Nederlands. Hou het kort en kies voor duidelijke taal. Tip of maak zelf gebruik van een app die je taal zo ‘simpel’ mogelijk houdt.

Werk je met Gimme? Dan kunnen ouders alle informatie op hun tijdlijn automatisch laten vertalen naar hun moedertaal.


Werk samen met een partnerorganisatie

Deze tips zijn een opstapje. Wil je laaggeletterde ouders écht zelfredzaam maken op je digitale platform? Dan is een uitgebreide cursus een goed idee. Misschien kan Ligo, Centra voor Basiseducatie die organiseren in je school, zoals ze ook al taallessen aanbieden? Of een armoedeorganisatie of Huis van het Kind?

En vergeet niet: consequent inzetten op ouderbetrokkenheid, verhoogt de motivatie om de digitale communicatie te volgen.


Meer info over geletterdheid vind je op de website van Onderwijs en Vorming.

Kyra Fastenau

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


I

Inge

6 november 2019

Even een reactie op puntje 8.
Vermijd valreepberichten voor alle ouders en alle leerlingen, zou ik zeggen. Het idee dat je constant je berichten moet checken omdat er wel eens iets op de valreep kan binnenkomen, maakt iedereen zenuwachtig. Het hindert een gezonde ontwikkeling en onze productiviteit.
Bovendien vind ik alle tips een goede aanrader voor een degelijk beleid omtrent het gebruik van digitale platforms, ongeacht de geletterdheid van de ouders.

Reageren
J

Josephine

5 maart 2024

De inhoud van brieven direct in de mailbox laten aankomen, is nog beter. Nu moeten we eerst inloggen op Smartschool, dan zoeken naar de brief, dan moet je nòg eens een keertje wat downloaden... Als het belangrijk is, wijst het kind daar vaak ook op...

Reageren

Laat een reactie achter