Vlaanderen
Klasse.be
Leerling op bakstel in treinwagon tijdens klasbezoek aan trainworld in Brussel

Met je Lerarenkaart

Met je klas op bezoek in Train World

  • 13 februari 2020
  • 5 minuten lezen

“Tijdens een rondleiding graaf je dieper en raken we meer leerstof aan”, vindt leraar Ine van De Pimpernel in Zemst-Laar, die voor het eerst een gids volgde in Train World. “Een vrij bezoek prikkelt de zintuigen”, weten de ze op Dorpsschool Kester dan weer. Redacteur Klara was benieuwd naar beide sporen en kocht dus 2 retourtjes naar Schaarbeek.

In het spoor van de gids

Met de 32 vijfdejaars van lagere school De Pimpernel uit Zemst-Laar volgen we in 2 groepjes onze gidsen. Oren spitsen en aandacht erbij houden, want deze heren zijn gepassioneerde treinreizigers! Leraar Tine en vrijwilliger Diane herkennen de paarse treinticketjes. Terwijl zij aan de lippen van de gids hangen, geven de leerlingen en ik onze ogen de kost en dwalen we stiekem af om in een locomotief te klimmen of op knopjes te duwen.

Leerlingen bewonderen een maquette van treinstation Luik Guillemins.

Waan je in een film

De prachtig gerenoveerde grote lokettenzaal met hoge plafonds, tegelvloeren, sfeervolle verlichting en geluiden van vervlogen tijden is het vertrekpunt voor elk bezoek. Kostuums, ticketmachines en maquettes kleden de vertrekhal aan. De filmische setting katapulteert ons terug naar de tijd waarin je een treinbiljet aan een van de vele loketten kocht en het geponst werd ter validering.

Onze gids stelt ons voor aan “een ferme dame, ons Juliette, die een verschrikkelijke snelheid van 35 km/u haalde.” Aan onze linkerzijde rijden de ‘echte’ wagons het station van Schaarbeek binnen, terwijl we door de geschiedenis treinen langs een handkraan en de ketel van een stoomlocomotief met ‘bollekes’. “Dat zijn klinknagels, die dienden als zekeringen”, aldus de gids.

Op de sporen lopen, dat mag niet!
Spoorlopen en dwarsliggen mag je enkel hier.

Dwarsliggers en linksrijders

We staan stil bij de historiek, werking en impact van de Belgische Spoorwegen. De leerstof van het vijfde leerjaar over tandwielen en hefbomen boemelt voorbij, en we zigzaggen langs het dynamo-principe en de werking van de stoomlocomotief. We leren waarom dwarsliggers vervangen werden, hoe het komt dat treinen links rijden, en waarom de Trans Europe Express zo baanbrekend was.

“Hoe hebben ze die treinen hier eigenlijk in het gebouw gekregen, meneer?” Dat er een ophaalbrug werd geüpcycled. Dat een deel van het gebouw werd opgetrokken rondom en over de locomotieven en een authentiek baanwachtershuis. “Dit bezoek zullen ze niet snel vergeten”, weet onze gids. Siebe beaamt: hij is hier al voor de vijfde keer!

Treinen besturen is niet makkelijk!
De leerlingen geven hun ogen de kost en dwalen stiekem wel eens af om in een locomotief te klimmen of op knopjes te duwen.

Met de klas op zoek naar het juiste spoor

“Gisteren sliepen we in het Atomium, vandaag trekken we op schattenjacht tussen de locomotieven”, vertelt Lynn, leraar zesde leerjaar van Dorpsschool Kester, over hun Brussel-trip. “Train World biedt een zoektocht met kaartjesknippers, maar wij doen het vrije bezoek zelf met onze eigen lees- en doe-opdrachten”, vertelt ze.

Leraar Anke vulde potjes met turf en steenkool, waaraan de leerlingen blind mogen voelen. De antwoorden op vraagjes en luisterfragmenten leiden naar ‘de schat’ die de leraren hebben verborgen. In groepen van 4 à 5 en gewapend met audioguide, pen, papier en klembord zoeken we het juiste spoor.

Werken in groepjes in Train World
Samen sporen naar de oplossing.

Kijken mag, aankomen ook!

“Zwijgen hoeft niet. Hier mag je spelen, leren en rondlopen.” Gerda, directeur van Dorpsschool Kester, is helemaal fan van het vrije klasbezoek. Het woord ‘treinreis’ krijgt een nieuwe lading. “De leerlingen mogen overal aan voelen. Zo leuk, hoe zou je zelf zijn!”

We gaan op zoektocht door verschillende treinwagons, zitten aan het stuur van een stoomlocomotief, en horen geluiden van de dieseltreinen. Maxime en Gust verstoppen zich in de zakken van het postrijtuig. We mogen op knopjes duwen, de pet van stationschef dragen, kortom: onze fantasie de vrije loop laten.

“Techniek vinden de kinderen echt boeiend. We nemen de trein en bus naar Brussel, dat is al een eerste avontuur. Train World is het eerste museum waar we onze leerlingen uit moeten sléuren als het bezoek voorbij is”, lacht leraar Lynn.

Wat een wereld vol treinen!
Sneller dan de stoomtrein!

Aan het stuur

Waar we na de rondleiding met De Pimpernel geen tijd meer voor hadden, is voor deze groep van Kester de eindbestemming: de 3D-trein. Gust neemt de klas mee in de rij-simulator. Niet makkelijk, zo’n trein besturen en de geldende snelheidslimieten respecteren!

Welk spoor je ook kiest, een rondleiding of een vrij klasbezoek, beide scholen hebben hun bestemming bereikt. En ook al stem je alle stationsklokken af op de moederklok, vertraging oplopen, is hier bijna onvermijdelijk. Niet voor niets reserveerden deze scholen alvast hun zitje voor volgend jaar!

De groep van de Kester in de 3D cockpit.

Over Train World – Schaarbeek

In Train World kies je met je klas voor een rondleiding met een gids of voor een vrij bezoek met educatief pakket. Met het online les- en beeldmateriaal kan je aan de slag in de klas en in het museum. Een rondleiding of zoektocht duurt 1,5 uur. Wil je afronden in de cinemazaal of met de rij-simulator dan trek je daar best 2 uur voor uit.

Klara Tesseur

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren