Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Leerlingen bijspijkeren in de zomerschool

Het GO! Atheneum Antwerpen bereidt volop haar zomerschool voor. Niet voor het eerst, maar voor de vijftiende keer op rij. Directeur Karin Heremans: “Ook wij zijn aarzelend begonnen. Er bestaat niet één soort zomerschool: kijk naar je context en de noden van je leerlingen en stuur elk jaar bij”.

Directeur Karin Heremans over het organiseren van een zomerschool

Waarom zijn jullie gestart met een zomerschool?

Karin Heremans: “We startten 15 jaar geleden vanuit een nood aan de basis. Onze school in hartje Antwerpen telt veel anderstalige leerlingen en leerlingen met SES-kenmerken. Het niveau Nederlands van de leerlingen die tijdens de zomer wekenlang op vakantie gingen, daalde sterk. We geven ze met de zomerschool een taalbad. Stimuleren en voorbereiden op leren vanaf september – op een positieve manier – is het doel voor deze groep”.

“Enkele jaren later – toen we merkten dat leerlingen een achterstand hadden voor wiskunde – kwam remediëren er als doel bij. We organiseerden een cursus ‘back-to-basics’-wiskunde. Dit jaar zal remediëren erg belangrijk zijn. Leraren hebben de afgelopen weken alles uit de kast gehaald om de leerlingen via hun computer te motiveren, maar ze beginnen af te haken. De zomerschool maakt het mogelijk om bepaalde essentiële doelen toch nog te halen.”

Wat is je gouden raad voor scholen die er nu aan beginnen?

Karin Heremans: “Een zomerschool organiseren is mogelijk in elke school, maar er bestaat niet één type. Je moet dat echt op maat doen. Onze aanpak is het resultaat van jaren bijstellen. Ook wij zijn aarzelend gestart en moeten elk jaar opnieuw bekijken wat de noden van de leerlingen zijn.”

“Stel een coördinator aan die pedagogisch onderlegd is en iemand die hem of haar administratief ondersteunt. En vertrek altijd van een niveautest. Dat kan ook je deliberatie zijn. We bekijken binnenkort op de klassenraad welke essentiële doelen een leerling niet bereikte en lijsten die op. En daar gaan de leraren mee aan de slag in de remediërende zomerschool. We delen de leerlingen op in niveau- en leeftijdsgroepen. Dat is elk jaar anders. Net als de vakken trouwens: dit jaar zullen we sowieso taal en wiskunde aanbieden en waarschijnlijk uitbreiden naar Frans en wetenschappen.”


In de zomerschool kunnen leerlingen enkele essentiële doelen nog halen

Karin Heremans - directeur, GO! Atheneum Antwerpen

Hoe motiveer je leerlingen om op een zonnige zomerdag in wiskundeboeken te duiken?

Karin Heremans: “Leerlingen nemen vrijwillig deel. We proberen de ouders te betrekken als we eind juni de studieresultaten bespreken. Af en toe adviseren we de zomerschool op het rapport: remediëring via de zomerschool of heel soms de zomerschool gevolgd door een bijkomende proef. Wie tijdens de zomer niet op de schoolbanken wil zitten, bereidt zich individueel voor op de bijkomende proef. Maar leerlingen boeken veel meer leerwinst tijdens 10 dagen zomerschool dan thuis op hun eentje. We starten altijd pas op 16 augustus, ze hebben dus wel wat vakantie gehad.”

“De leerlingen komen ook gewoon graag: leren is leuk. Ze krijgen heel innovatief les. De groep die zich voorbereidt op het nieuwe schooljaar werkt vanuit thema’s die hen heel erg interesseren. In ‘astrologie en horoscoop’ zitten wetenschap en wiskunde, met Cluedo leren ze communiceren, sport wordt zowel talig als vanuit gezondheid aangepakt … En in elk thema stoppen we een luik burgerschap: afval, milieu, verkeer … De remediëringsgroepen krijgen ’s ochtends intensief les om de leerplandoelen te bereiken en hun studievaardigheden en -attitudes bij te spijkeren. Maar ook die lessen pakken we praktisch aan, bijvoorbeeld ‘waar zit wiskunde in de stad?’”

“’s Namiddags plannen we ontspanning, vooral cultuur en sport. We hebben bijvoorbeeld een overeenkomst met Flandria voor een goedkope boottocht of met de Zoo waar we leren over spreekwoorden en fabels. Die mengeling moet er zijn, ook voor de remediëringsgroep. Het blijft ten slotte vakantie.”

Evalueer je hun leerwinst?

Karin Heremans: “We koppelen geen evaluatie aan de zomerschool, maar we merken wel resultaat op verschillende vlakken. Wie de zomerschool volgt als voorbereiding op een bijkomende proef, slaagt meestal. Leraren zien dat de leerlingen van de zomerschool in september een voorsprong hebben, zowel qua leerattitude als vaardigheden en kennis. Ze zitten al twee weken in het bad.”

“We zorgen ook altijd voor een erkenningsmoment. De leerlingen houden een dagboek bij. Het GO! wil nu scholen stimuleren om een stapje verder te gaan en leerlingen een portfolio te laten samenstellen. Een uitstekend idee. De laatste dag nodigen we de ouders uit voor een gezellig samenzijn met eten en drinken. Die verbinding is heel belangrijk. Ook de andere leraren zijn er: de personeelsvergadering en het eindmoment lopen over in elkaar. Iedereen kan de zomerwerkjes bekijken, vragen stellen. Dat maakt hen trots.”

Directeur Karin Heremans over het organiseren van een zomerschool

Karin Heremans – directeur, GO! Atheneum Antwerpen: “In september is de band van de leraren met de leerlingen van de zomerschool beter”

Mooie resultaten, maar veel leraren zijn moe. Hoe krijg je hen gemotiveerd?

Karin Heremans: “Onze zomerschool is organisch gegroeid: ze past in onze aanpak op maat en bij onze individuele leertrajecten. Leraren geven zich vrijwillig op. Jonge leraren vooral, maar vorig jaar was er ook een zeer geroutineerde leraar bij. Ze krijgen enkel een vrijwilligersvergoeding. Het materiaal dat we door de jaren ontwikkelden, geeft de leraren een stevige startbasis. De sfeer is ook anders dan tijdens het schooljaar. In september is de band van leraren met de leerlingen van de zomerschool beter.”

De zomerschool biedt experimenteerruimte rond burgerschap. En het is onvoorstelbaar wat leerlingen allemaal bereiken als je inhoud, praktische vaardigheden, een stukje talige kennis en wiskunde op een originele manier aan elkaar koppelt. Het is een goede oefening om de nieuwe transversale eindtermen te stimuleren.”

“Natuurlijk zijn wij ook allemaal moe. Maar het gaat over de toekomst van kinderen en we doen onze job met passie. Mensen in de zorg zullen bij een tweede coronagolf ook niet zeggen ‘ik ben te moe’. Net nu is er een opportuniteit om die zomerscholen een duwtje te geven.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...