Vlaanderen
Klasse.be

Kansen­groepen

Niet elke leerling start met dezelfde kansen in ons onderwijs. Heel wat jongens en meisjes komen met een rugzak naar school. Klasse heeft tips rond armoede, vluchtelingen, asielzoekers en schoolkosten.

Schoolkosten in secundair: “Alle leraren goede huisvader”

Hoe beheers je de schoolkosten in het secundair onderwijs?

Zo doen zij het

Close reading: “De angst voor lastige teksten is weg”

Leraar Sofie van De Groene Planeet in Vilvoorde deelt haar ervaring met close reading: "Moeilijke teksten schrikken onze leerlingen niet af."

Verhaal

“Vrouwenbesnijdenis? Toch niet op onze school?”

Meer dan 12.000 meisjes in België lopen het risico op vrouwelijke genitale verminking. Ver van mijn bed? Tot het een realiteit wordt in je school.

Zo doen zij het

“Begrip tonen voor gescheiden gezinnen loont”

Als kind van gescheiden ouders weet directeur Lieve waarom een scheidingsvriendelijk beleid nodig is. Lees waarom en hoe ze dat vormgeeft.

Zo doen zij het

Woonwagenkinderen op school: 5 drempels

Hoe haal je woonwagenkinderen naar je school? En hoe overwin je drempels als taal, kansarmoede en wantrouwen?

Mening

“Ook voor leerlingen die het thuis moeilijk hebben, mag je vooral leraar zijn”

Leerlingen met een moeilijke thuissituatie in je klas? "Vooral leraar zijn is belangrijk", duidt Bruno Vanobbergen. "maar ook signalen zien."

Zo doen zij het

Veel anderstalige nieuwkomers? Zo hou je als leraar koers

In basisschool De Pijl starten en vertrekken elk jaar veel anderstalige nieuwkomers. Hoe bezeil je als leraar zo'n grote in- en uitstroom?

Zo doen zij het

“Leerlingen starten na zomerschool sterker in september”

Leraar Ioné ziet leerlingen sprongen maken, zowel tijdens de zomerschool als in september. Hoe het lukt in basis- en secundair onderwijs.

Zo doen zij het

“Omdat leerstof zwaar valt op een lege maag verdelen we ontbijtsnacks”

BS Nieuwen Bosch Gent merkte te veel lege brooddozen en honger op. Daarom verdelen ze nu dagelijks ontbijtsnacks, aan elke leerling.

Zo doen zij het

Menstruatiearmoede op school: zo pak je het aan

1 op de 8 meisjes ontbreekt soms middelen voor menstruatieproducten. GO! Atheneum Veurne doorbreekt het taboe en voorziet gratis maandverbanden en tampons in de schooltoiletten.

Specialist

Hoge verwachtingen voor elke leerling: je sterkste wapen tegen ongelijkheid

Expert Lia Voerman vertelt hoe je ongelijkheid in je klas countert met hoge verwachtingen bij feedback, instructies en met de juiste vragen.

Zo doen zij het

In de kleuterklas: “Feedback zit ook in kleine gebaren”

Kleuterjuf Gwenny toont hoe je hoge verwachtingen stelt aan elke kleuter: met de juiste feedback, in kleine gebaren en rijke taal.

Zo doen zij het

Hoge verwachtingen: “Elke leerling verdient lastige vragen”

PAV-leraar Pieterjan stelt elke leerling lastige vragen. "Je mond houden en wachten op antwoord: best lastig."

Klik & Print

Teamtool kansarmoede: doen we het goed?

Hoe armoedebewust ben jij? En heeft je school er ook oog voor? Met deze teamtool ontdek je wat jullie al goed doen op school en hoe het beter kan.

Gesprekstips

Zo ga je het gesprek met ouders in kansarmoede aan

Contact zoeken met ouders die hun kind in een armoedesituatie opvoeden, is moeilijk. Ervaringsdeskundige Peter geeft tips voor zo'n delicaat gesprek.

Tips

10 momenten waarop jij schoolkosten kan drukken

Deze 10 momenten tonen je de valkuilen die kosten voor ouders tijdens het schooljaar onnodig doen oplopen. Beperk ze met makkelijke tips.

Zo doen zij het

“Schoolkosten beperken is een taak van elke leraar”

In Immacaluta Ieper waakt een werkgroep over de schoolkosten. Directeur Jan: "Het hele team engageert zich om de kosten voor alle leerlingen te beperken."

Klik & Print

Wuif je leerlingen uit met een persoonlijke vakantiekaart

Je leerlingen een prettige vakantie wensen? Wuif ze uit met deze vakantiekaart. Zo geef je elke leerling vakantieprikkels cadeau, op maat van ieders interesses, sterktes en groeipunten.

Video

Zo werkt juf Karima in het lager aan een rijke taalomgeving

In het eerste leerjaar van Juf Karima spreekt geen enkele leerling thuis Nederlands. Daarom zet ze in op een rijke taalomgeving.

Video

Zo betrek je anderstalige nieuwkomers vanaf de eerste dag

Anderstalige nieuwkomers belanden meteen op de schoolbanken van het basisonderwijs zonder dat ze de taal kennen. Kijk hoe Juf Tiffany hen begeleidt hen bij die sprong in het onbekende. “Als ze zich goed voelen, volgt de taal vanzelf.” 

Specialist

Oekraïense leerling in de klas: hoe pak je dat aan?

Gevluchte Oekraïense kinderen komen in onze basisscholen terecht. Hoe ontvang en begeleid je hen? Hoogleraar Ilse Derluyn (UGent) geeft tips.

Zo doen zij het

Zo laat je je talenbeleid stap voor stap groeien

Hoe doe je een talenbeleid op school groeien en zorg je voor meer taalleerkansen?

Zo doen zij het

Na de KOALA: hoe geef je kleuters extra taalstimulering?

Een sterke talige start voor elke kleuter? Tips van kleuterjuf Astrid en directeur Saskia. En na de Koala taalscreening: ontdek de 6 bouwstenen.

Video

Een ex-OKAN-leerling in mijn klas. Wat nu?

Hoe help je ex-OKAN-leerlingen door de moeilijkste momenten op school? Vervolgschoolcoach Inge reageert op 5 bekommernissen van leraren.

Specialist

Haal meer uit de KOALA-taalscreening

Wat leren we uit 3 jaar KOALA? Kris Van den Branden: "De taalscreening werkt. Maar het echte werk begint pas daarna."

Video

“Ik wil niet dat mijn leerlingen met dezelfde vooroordelen te maken krijgen als ik”

”Wil je hier werken als poetsvrouw of islamleraar?” Zorgleraar Laila kreeg als sollicitant, maar ook vroeger als leerling al, met vooroordelen te maken. Daarom werkt ze nu met collega's aan een inclusief klasklimaat. Bekijk de video.

Tips

Zo wordt je diverse klas een krachtige taalleeromgeving

Hoe creëert juf Femke een krachtige taalleeromgeving in haar superdiverse klas? Taalexpert Carolien Frijns gaat bij haar op bezoek en ziet hoe kwaliteitsvolle interacties en warme relaties leiden tot meer taal leren.

Schooltips

Armoede op school herkennen en aanpakken

Hoe kan je armoede op school herkennen en aanpakken? Met deze signalenlijst en tips van armoedeorganisaties maak je werk van een sterk armoedebeleid.

Specialist

Zo spoor je een taalontwikkelingsstoornis bij meertalige leerlingen tijdig op

Kromme zinnen, beperkte woordenschat of moeite met instructies. Hebben jouw meertalige leerlingen tussen 4 en 10 er last van? Screen ze op een taalontwikkelingsstoornis.

Specialist

Armoede vraagt om ambetante scholen

Armoede is een maatschappelijk probleem. Maar dat wil niet zeggen dat scholen en leraren niets kunnen doen. Armoede-experts Griet Roets en Wim Van Lancker delen hun inzichten.

Specialist

“Versterk de band met je leerlingen, dan bereik je sneller je doelen”

“Verbinden is geen tijdverlies. Laat leerlingen voelen dat je ze ziet en begrijpt, en schakel zo hun leerproces een versnelling hoger.” Vanuit hun onderzoek in kleuter- en secundair onderwijs roepen lerarenopleiders Maai Huyse en Sofie Deprez op om in te zetten op verbinding.

Duiding

Ken jij armoede vanbinnen en vanbuiten?

Armoede is een kluwen van oorzaken en gevolgen. Als leraar kan je wel degelijk het verschil maken. Leer daarom armoede beter kennen.

Tips

Lesgeven in de zomerschool: 3 leraren delen hun tips

Vak- en klasdoorbrekend werken, externe partners aanspreken of leerlingen als assistent aanstellen. Deze leraar-vrijwilligers probeerden het uit tijdens de zomerschool in 2020. Gebruik jij hun tips in jouw zomerschool?

Zo doen zij het

School zonder straf: “Wacht niet tot iemand een stoel door de klas keilt”

Van een school waar verbale en fysieke agressie dagelijkse kost was naar een plek waar leraren én leerlingen zich veilig voelen. Wim en zijn team van Don Bosco Groenveld maakten de switch naar een school zonder sancties.

Zo doen zij het

Gentle Teaching: agressie voorkomen met goede relaties

Agressief gedrag op school aanpakken én voorkomen? “Dat lukt niet door het af te leren of te bestraffen, maar door een goede relatie met je leerlingen”, vertelt leraar Goedele. Welke rol speelt Gentle Teaching in haar klas?

Tips

KOPP-kind in de klas: 7 tips

Soms bemoeilijkt de thuissituatie het leren. Bijvoorbeeld bij KOPP-kinderen: kinderen van ouders met psychische problemen. Hoe help je hen in de klas?

Zo doen zij het

Taalontwikkelend lesgeven: “Open de poort naar taal in alle vakken”

Hoe bied je kwaliteitsvol onderwijs als meer dan de helft van je leerlingen geen Nederlands spreekt thuis? 2 scholen illustreren hoe taalontwikkelend lesgeven de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert zonder de lat te laten zakken.

Video

Videoreeks: Hoe ondersteun je kwetsbare kleuters in de klas?

Hoe kan je als leraar het verschil maken voor kwetsbare kleuters in je klas? In de videoreeks ‘De klas van Juf Jelke’ volgen 7 topcoaches uit onderwijs haar.

Schooltips

Zo voelen OKAN-leerlingen zich thuis in je klas: 4 tips

Een vervolgschoolcoach die zich volledig op welbevinden richt. Zo krijgen nieuwkomers met een trauma hun leven weer op de rit. Hoe doen ze dat in Oostende?

Specialist

Hoe je een trauma door een vluchtverleden opvangt

Elke vluchtelingencrisis betekent meer leerlingen met een trauma. Hoe je kan ondersteunen, duiden traumapsycholgen Najat en Manon (CLB).

Specialist

Zomervakantie: wat is het effect op je leerlingen?

Wat is het effect van 9 weken zomervakantie op je leerlingen? En hoe vang je die als leraar en school op? Professor Ignace Glorieux, gespecialiseerd in tijdssociologie, geeft tips en stelt een alternatieve schoolkalender voor.

Specialist

Hoe bouw je een hechte relatie op met je kleuters?

Kwetsbare kinderen hebben een hechte relatie nodig met hun leraar. Hoe bouw je dat op in de kleuterklas? En lukt dat met kinderen die storend gedrag stellen?

Specialist

Hoe werk je aan ‘executieve functies’ in de kleuterklas?

Wie aan executieve functies in de klas werkt, verbetert het leren van kansarme kleuters duurzaam. Wat zijn executieve functies?

Zo doen zij het

Hoe werk je aan rijke taal in de kleuterklas?

Ontdek de 3 elementen van een krachtig taalklimaat in de kleuterklas. Rijke taal vergroot de kansen van kwetsbare kinderen.

Zo doen zij het

“Elk jaar probeer ik onder de maximumfactuur te duiken”

In het Sint-Lievenscollege zijn leraren getraind om het goedkoopste te kiezen, kosten te besparen en druk weg te houden van gezinnen in armoede.

Zo doen zij het

Schoolfacturen innen: zo vermijd je incassobureaus

Schulden op school zijn een hap uit je werkingsbudget. Voorkom dat ze oplopen: zet in op een heldere kostenraming, afbetalingsplannen en externe partners.

Specialist

Waarom gelijke onderwijskansen nog altijd uitblijven

Waarom blijven gelijke kansen uit? Prof. Dirk Jacobs en lerarenopleider Maya Dammans: “Het onderwijssysteem kan beter, maar er is ook een mindshift nodig."

Specialist

‘Echte’ gesprekken helpen anderstalige kleuters

Welk soort gesprekken voer je het best om anderstalige kleuters zo goed mogelijk te helpen Nederlands leren? Dat onderzocht Carolien Frijns (KU Leuven) in haar doctoraat. ”Kleuters boeken meer vooruitgang met echte, authentieke gesprekken in de klas dan met ‘schoolse’ gesprekken”, stelt ze vast.

Zo doen zij het

“Armoede op school: eerst werken aan goed gevoel”

“Als de meeste van je leerlingen in armoede leven, dan is zorgen voor een goed gevoel op school prioritair”, zegt directeur Aurore Sirjacq van basisschool Kameleon. Hoe doen ze dat in hartje Anderlecht?

Mag dat?

Reclame en sponsoring op school: wat mag en wat niet?

De leraar mag geen lesmateriaal gebruiken van een bepaald merk, zoals tandpasta bij een les over hygiëne. Reclame mag niet op school. En sponsoring dan?

Tips

Boost executieve functies: 11 tips

Train de vaardigheden die kinderen nodig hebben om in de maatschappij te functioneren: problemen oplossen, instructies onthouden, gevoelens controleren... Die executieve functies zijn bijzonder belangrijk voor kansarme leerlingen.

Specialist

Kleuters in armoede: hoe maakt de school een verschil?

“Als ik met mensen praat die uit de armoede zijn geraakt, hoor ik ze vaak vertellen over ‘het geluk dat iemand iets in mij of mijn gezin zag’. We moeten dat soort van geluk organiseren.” Dat zegt Patrick Meurs, prof. klinische psychologie (KU Leuven). Wat kan de school dan doen?

Duiding

Wat na OKAN?

“Anderstalige nieuwkomers hebben zéker slaagkansen op school. Ook in het aso”, zegt Matthias Lauwers. Hij begeleidt anderstalige nieuwkomers bij hun overgang van de onthaalklas naar het secundair onderwijs.

Specialist

12 brillen om naar kinderarmoede te kijken

In de boekentas van Sarah zit altijd een lege brooddoos, maar het meisje draagt wel de nieuwste schoenen. Wat denk jij dan? 12 brillen om naar armoede te kijken.

Duiding

Meertaligheid als talent, niet als probleem

Als de school de thuistaal van meertalige leerlingen positief benadert, verhogen hun schoolprestaties. Naar de televisie kijken in het Nederlands helpt dan weer niet. Dat blijkt uit onderzoek.

Verhaal

“Zeg niet te snel: ‘Kansarme ouders zijn niet geïnteresseerd'”

De meeste leraren komen zelf uit een middenklassegezin. Juf Sarah niet: “Het leverde me enkele speciale antennes op waarmee ik kijk naar kleuters.”

Gesprekstips

Checklist: toegankelijke brief voor ouders

1 op de 7 Vlamingen is laaggeletterd. Heel wat ouders dus ook. Met deze checklist schrijf je vlot leesbare brieven, toegankelijk voor iedereen.

Gesprekstips

Hoe doe je een zorggesprek met anderstalige ouders?

Idris heeft problemen met lezen. Hoe doe je een goed zorggesprek met zijn ouders als ze weinig Nederlands spreken? Het Huis van het Nederlands geeft tips.

Schooltips

Communiceren met ouders in andere talen: download vertaalfiches

Je wil laaggeschoolde en anderstalige ouders helpen om belangrijke informatie over onderwijs goed te begrijpen? Deze vertaalfiches over allerlei thema's helpen je hierbij.

Andere thema's binnen School­beleid