Gepubliceerd op
Tips

10 onderwijsboeken die je helemaal uit wil lezen

Zin om je kennis over onderwijs te updaten? Nieuwe inzichten te ontdekken? Klasse kreeg een berg leestips van lerarenopleiders. Welk onderwijsboek pik jij uit de stapel?

 


 
cover boek 'De poppenmaker van Krakau'

Onderwijs is teamsport

Teamzorg is zelfzorg – onder redactie van Geertrui De Ruytter en Ann Martin

Ann Martin (Odisee): “Onderwijs is topsport. Daarom moet je zorgzaam omgaan met je energie en die van je team. Hoe kan je daar als individu maar ook als team samen zorg voor dragen? Verschillende specialisten in burn-out, leiderschap, coaching, motivatie, mentaal welzijn, onderwijsinnovatie … geven concrete tools voor zelfzorg en teamzorg. En dat in combinatie met een stevige inhoudelijk onderbouwing.”

 


 
Cover van 'de vliegtuigklas'

Meertalige leerlingen

De vliegtuigklas – Carolien Frijns

Brenda Froyen (AP Hogeschool): “Frijns combineert wetenschappelijk onderzoek over meertaligheid, taal leren, ouderbetrokkenheid met verhalen uit bezoeken bij 36 meertalige gezinnen. Echt een vlot boek waar je in je vakantie nog energie voor hebt. Het geeft goesting en hoop om aan de slag te gaan met meertalige leerlingen, van kleuters tot secundair.”

“Actief-productieve gesprekken geven veel meer taalkansen. Op de vraag ‘Wat heb jij voor Sinterklaas gevraagd?’, antwoordt een kind kortweg ‘pop’. Dan moet je vooral doorvragen: wat ga je doen met de pop? Welke kleren heeft de pop aan? Door zulke gesprekken hebben kinderen het gevoel dat ze ertoe doen en hun inbreng waardevol is. Dat uitgerekend leerlingen met een anderstalige achtergrond vaak net minder zulke vragen krijgen, is een confronterend inzicht uit het boek.”

 


 
Cover van 'wat we kinderen echt kunnen leren'

Hoe herken je echte onderwijsvernieuwing?

Wat we kinderen echt kunnen leren. Over feiten en fictie in onderwijs – David Willingham (vertaald door Pedro De Bruyckere)

Johan De Wilde (Odisee): “Het is niet omdat een onderwijsidee goed of vertrouwd klinkt, het ook effectief is. Leraren nemen het best een onderzoekende houding aan bij onderwijsvernieuwingen. Dat leer je met dit boek in 4 stappen.

  1. Wat is de kern van het idee?
  2. Wie beweert het? Wat zeggen andere deskundigen?
  3. Analyseer en denk door over het bewijsmateriaal.
  4. Hoe belangrijk is dit voor jou en je school? Kan je ermee aan de slag?”

 


 
Cover van 'leerschool'

Leven zonder school

Leerschool – Tara Westover

Ann Martin: “Dit is een waargebeurd verhaal van een vrouw uit een streng mormoons gezin. Ze groeit op in extreme omstandigheden met gevaarlijke kinderarbeid, geweld, geïsoleerd van de maatschappij, zonder school. Tara slaagt er toch in om zelf wiskunde en grammatica te leren. Zo geraakt ze binnen bij een universiteit. Deze bestseller doet je nadenken over de rol van onderwijs, de context waarin kinderen opgroeien en de sterkte van het individu.”

 


 
Cover van 'pssst'

Psychische problemen

Pssst! Het grote weetjes en niet weetjes boek over psychische … euh … je weet wel. – Brenda Froyen

Brenda Froyen: “Ik vind het thema van mijn boek een aanrader voor elke leraar. Het is een kinderboek over psychische problemen met extra lespakketten, filmpjes en achtergrondinformatie voor in de klas. Leraren weten vaak nog weinig over de complexiteit van diagnoses zoals ASS of ADHD.”

 


 
Cover van 'De kleine filosoof'

Hoe denken kinderen?

De kleine filosoof – Alison Gopnik

Johan De Wilde: “Dit is geen boek voor kleuteronderwijzers, maar voor alle leraren en ouders die nieuwsgierig zijn hoe baby’s en jonge kinderen denken. Hoe maakt onze kindertijd ons tot wie we zijn?”

“Het boek prikkelt om anders te kijken naar kleine kinderen. Ze komen hulpeloos maar perfect uitgerust ter wereld om aan een recordtempo te leren. Hun onderzoekende houding lijkt op die van een wetenschapper. Ze starten spontaan experimenten, zijn nieuwsgierig wat er zou gebeuren als ze zus of zo proberen. En achteraf passen ze hun denkschema’s aan.”

 


 
Cover van 'inspirerend coachen'

Coach je leerlingen

Inspirerend coachen – Jef Clement

Charlotte Arnou (Schoolmakers): “Toen ik pas begon in de lerarenopleiding, keek ik op naar collega’s die als een echte coach hun studenten begeleiden. Dat wordt steeds meer verwacht van leraren. Maar niet elke leraar is automatisch een goede coach. Dit boek leert je snel op een andere manier communiceren met je leerlingen en collega’s.”

“Ik leerde veel uit het boek. Luister altijd goed naar een vraag en bedenk wat de behoefte of nood erachter is. Verken verschillende mogelijkheden en kies niet meteen voor de evidente optie. Toon begrip voor wat iemand zegt, denkt of voelt – ook al ga je er niet mee akkoord.”

 


 
Cover van 'onderwijs in een gekleurde samenleving'

Gelijke kansen

Onderwijs in een gekleurde samenleving – Orhan Agirdag

Brenda Froyen: Agirdag combineert wetenschappelijk onderzoek en eigen ervaringen om ongelijkheid, taalachterstand en racisme in ons onderwijs aan te kaarten. Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan. Kinderen met een migratieachtergrond worden soms genoemd bij tegenvallende resultaten in internationale onderzoeken. Onterecht, bewijst dit boek. De binnen- en buitenlandse praktijkvoorbeelden geven goesting om aan de slag te gaan. Het boek doet je ook nadenken over de termen zoals allochtoon, ethniciteit of multiculturaliteit. Een confronterend boek dat je wakker schudt.”

 


 
Cover van 'Iedereen schoolmaker'

Leren omgaan met verandering

Iedereen schoolmaker. Investeren in samen leren. – Bert Smits en Yves Larock

Charlotte Arnou: “Mijn collega’s bij Schoolmakers tonen hoe je als school het best omgaat met permanente verandering. Samen leren maakt van je school een wendbare organisatie. Wat is een lerende school? Hoe realiseer je een open leerklimaat? Welke kleine aanpassingen zorgen voor grote veranderingen?”

“Mijn inzichten uit het boek? Wil je verandering inzetten, kijk eerst naar je organisatie. De auteurs beschrijven de leerstoornissen en leerblokkades die een veranderingstraject kunnen hinderen. Ze reiken ook 7 hefbomen aan om duurzaam te veranderen. Ik weet wel dat een gedragen visie belangrijk is, maar het doet goed om nog eens bevestigd te zien hoé essentieel visiegericht werken is. Ten slotte: experimenteer, wacht niet tot het helemaal klaar is en je zeker bent dat je niet zal falen. En doe het samen.”

 


 
Cover van 'Wijze lessen'

Effectief lesgeven

Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek – Tim Surma (e.a.)

Klaartje Volders (Teach for Belgium): “Dit boek focust op 12 bouwstenen met evidence-informed tips voor de dagelijkse lespraktijk. Over directe en expliciete instructie, responsive teaching, zelfstandig werken en leerlingen actief laten participeren. Het is een nieuwe, wetenschappelijk onderbouwde basis om antwoorden te geven op de vraag ‘wat is goed onderwijs?’ Het is een verademing om bij discussies over onderwijs vanuit de wetenschap te vertrekken.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...