Gepubliceerd op
Met je Lerarenkaart

Op ontdekking met je klas naar LABIOMISTA in Genk

“LA-BIO-MISTA!” roepen 22 leerlingen van basisschool Sint-Albertus Zwartberg. Gids Camille zet die klanken in om stilte te brengen bij de vierdejaars, en ons mee te loodsen op een parcours door dit evoluerende kunstwerk over de mix van het leven. Kunstenaar Koen Vanmechelen gaf elk dier, elke installatie en elk bouwwerk een passende plek en naam. Met ‘Joy en wisdom’ worden we verwelkomd, en gaandeweg vervuld.

leerlingen fluisteren in het oor van 'Cosmogolem'

“Fluister je gekste wens in het oor van de Cosmogolem”, spoort ‘kruisbestuiver’ Camille de leerlingen van het vierde leerjaar aan. Onze uit hout vervaardigde compagnon de route oordeelt niet. Hij ontvangt alle wensen met open blik en oren. Zo vergezelt hij ons op onze tocht langs de kunstwerken en dieren in dit 24 hectare grote park.

We draaien rond onze as, kijken naar boven, en rondom ons. “Wat zie je? Ruik je? Voel je?” De lucht, aarde, zon, hemel … We wandelen de tocht van de Kosmopolieten. “Ik weet alles van de kosmos!” roept Kobe enthousiast. Met pretlichtjes in de ogen verzamelen meester Jelle, juf Jolien en meester Patrick hun ‘kosmopolietjes’ rond onze tochtgenoot. Waarom de houten Cosmogolem zulke grote handen heeft, en voeten zo breed als trappen? “Dan kan hij ons makkelijk helpen”, weten onze wijze wetenschappers. “En valt hij niet om!”.

De uilaap getiteld ‘Joy en Wisdom’ bij de inkom leert ons kijken naar onze talenten. En welke dieren daarbij passen. “Zij is traag”, wijst een leerling naar zijn klasgenoot. “Alles rustig doen, de tijd nemen. Niet iedereen kan dat”, beaamt Camille. Uit de lades van de Cosmogolem halen we pen en papier, om onze eigen ‘talentdieren’ te tekenen. Van Siberische tijger of speelse hond tot everzwijn of veelzijdige spin: niet enkel wat je kan, maar ook hoe je bent, is een talent, tonen de tekeningen van Hasan en Elif.

Beurtelings trekken we de kar met onze nieuwe vriend, langs de werken en dieren die kunstenaar Koen Vanmechelen in deze oude zoo heeft samengebracht. Het ene ‘kippenvelmoment’ volgt het andere hier op. Wat een positieve energie! “Net wat we nodig hadden”, weet meester Jelle. “Lange tijd konden we niet op uitstap door corona. Een fietstochtje, het zonnetje erbij, en zoveel verwondering. Meer hadden we niet kunnen wensen!”

Leerlingen gehurkt in de directeursvilla in Labiomista

LABIOMISTA is … Heden en verleden

Voordat we in de toekomst kijken en onze wensen als zaadjes in de grond aan de voeten van de enorme Cosmogolem planten, blikken we terug op het verleden van deze oude zoo. In de directeursvilla, de Open University of Diversity, volgen we met veel gelach het voorbeeld van Camille: we maken ons zo klein als kuikentjes.

Gehurkt stappen we tussen de bustes van de vroegere directeurs. “Ben je gebotst?” vraagt Camille. “We kunnen onze eigen weg tekenen en ruimte geven aan elkaar om samen de toekomst in te stappen.” Maar wat doet die haan hier? Jef was al eerder hier met zijn papa: “Dat is de toekomst!” Waarheid uit een kindermond.
 

LABIOMISTA is … Verwondering

We maken ons weer groot, stappen in het heden en laten ons buiten aan een grote volière verwonderen. Een pauw, toekan, neushoornvogel, kroonduiven … Vogels vanuit verschillende continenten zijn hier verzameld in de ‘Looking Glass’. Wat ons opvalt? Ze vliegen allemaal in eenzelfde ruimte en maken geen ruzie. Ze zijn gelijken. Hier hoeft geen tekening bij.

leerlingen voor een raam met vogels

LABIOMISTA is … Verandering

‘The Battery’ huisvest de studio van Vanmechelen: we wandelen door de galerij onder de studio en de kooi met zeearenden. Uit je nest of in nesten? Een ei dat is uitgebroed, een vogel die het nest verlaat .. vrijheid is niet zonder gevaar. De slang die op de loer ligt, Medusa, een zwaard dat dreigt neer te vallen, de oerkip en haar vele varianten …

In groepjes gaan we langs de installaties in de nissen van de galerij op zoek naar symbolen van toekomst en verandering. “Die kuikentjes kunnen worden opgegeten door de slang als ze uitkomen!” ziet Jef meteen. “Blijven ze dan beter in hun eitjes zitten?” vraagt Camille. “Nee! Wij spelen ook buiten. Dan kan je vallen of …” Deze vierdejaars weten: wie wil leven, moet risico’s nemen. En spelen is het recht van elk kind!
 

LABIOMISTA is … Creativiteit

Dat vertelt ook de grote gebeeldhouwde baby bovenop een stapel encyclopedieën van de Rechten van de Mens. Het beeld geeft een stem aan elk kind, ongeacht afkomst, rang of stand. “Hoe zou een mooie toekomst er voor jou uitzien?” vraagt Camille. Fady wil “dat alle hongersnood en armoede weggaat en er geen oorlog meer is”. “Dat iedereen genoeg centjes heeft om goed te kunnen leven”, hoopt Ilayda. “Dat er geen vervuiling meer is, en iedereen kan ademen”, is de wens van Izolda.

Even de krop in de keel wegslikken. En dan schrijven we onze wensen op een papiertje gevuld met bloemzaadjes. Een beetje verderop in het Cosmopolitan Culture Park vertrouwen we ze toe aan de 10 meter hoge stenen sculptuur van de Cosmogolem. Een open hoofd dat hoop in de toekomst uitstraalt. Hier mag je vrij denken.

hoge stenen sculptuur van de Cosmogolem

LABIOMISTA is … Kruisbestuiving

Op ons pad door het park ontmoeten we lama’s, struisvogels, emoes, nandoes en alpaca’s. Geen enkel dier of kunstwerk is hier zonder betekenis! Zo heeft hij misschien maar 1 bult, maar de dromedaris heeft ook 2 gezondheidssystemen. “Wist je dat hij ons misschien kan helpen in de strijd tegen virussen?” Camille verduidelijkt: “Koen Vanmechelen bestudeert of groenten kweken met dromedarissenmest bijdraagt aan onze weerstand.” “Eeeek!” reageren onze kosmopolieten.
 

LABIOMISTA is … Toekomst

Onze wensen en bloemzaadjes hebben we in de aarde bij de grote Cosmogolem geplant. Maar wat als … we geen groenten of kruiden meer zouden hebben? We stappen langs de ‘Life Bank’, een enorme serre die dienst doet als Ark met grote potten vol zaden om de aarde te doen herleven. “Dan ga je toch naar de winkel!” zegt Adam. “Waar komen de groenten in de winkel vandaan?” Het wordt even stil als Camille die vraag stelt.

Kinderen planten wensen en bloemzaadjes

LABIOMISTA verbindt …

Stil worden doe je vanzelf als je een bezoek brengt aan deze stad, zoo, lab of hoe je het ook noemt. LABIOMISTA verbindt, dat voelen we allemaal! Meester Patrick is onder de indruk, meester Jelle blinkt: zijn klasje zit boordevol positieve vibes. “De combinatie van levende dieren met kunst en de boodschappen erachter, daarover zal zeker worden nagepraat. Dat muzische is niet altijd makkelijk om echt tot leven te brengen”, weet Jolien, die stage loopt.

Tijdens onze tocht raak ik aan de praat met Ilayda. “Dat betekent waterprinses!”. Samen zoeken we mooie steentjes. Mijn ‘zonnesteen’ ruil ik bij ons afscheid met haar ‘maansteen’. “Ik noem jou vanaf nu ‘Helder’” (de betekenis van mijn voornaam, nvdr), zegt ze me.” Het is een magisch einde van een inspirerende namiddag. Benieuwd wat een bezoek aan Labiomista bij jou en je leerlingen losmaakt!”
 

Over LABIOMISTA – Genk

LABIOMISTA is een expo met levende dieren en kunstopstellingen die voortdurend evolueert. Elk bezoek is anders. Je kan groepsbezoeken boeken op maat voor lager (vanaf het 4de leerjaar) en secundair onderwijs vanaf schooljaar ’21-’22. Je kan kiezen uit verschillende rondleidingen. Wij volgden de tocht “Cosmogolem ontmoet kosmopolieten van morgen” voor lagere scholen. Rondleidingen duren gemiddeld 2 uur.

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Jouw Lerarenkaart 2022 thuis?*

  • 4 kwaliteitsmagazines met inspiratie van leraren en experts
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, kaartjes ...)
  • Je Lerarenkaart 2022 valt in je brievenbus met het decembernummer
*Betaal vóór 2 november en krijg je Lerarenkaart 2022 thuis (enkel voor rechthebbenden)