Vlaanderen
Klasse.be

Duiding

Wat als de thuisidentiteit van een leerling botst met de school?

  • 16 november 2021
  • 2 minuten lezen

Rachid en Mourad verkopen geen wafels ten voordele van de GWP. ‘Dat zal wel met hun religieuze achtergrond te maken hebben’, stellen sommige leraren en klasgenoten. Maar is het wel zo simpel? En wat doet het conflict tussen school en thuis met de 2 jongens? Diversiteitsexpert Emilie Le Roi vertelt in deze video waar jij als leraar op kan letten.

Lees verder onder de video.

Valse verbindingen

Emilie Le Roi: “Identiteit is als een lasagne: ze bestaat uit verschillende lagen: sociaal-economische aspecten, religieuze keuzes, fysieke kenmerken, persoonlijke voorkeuren … Leraren zien soms maar een beperkt aantal deelaspecten en maken valse verbindingen tussen een uitspraak of gedrag van een leerling en zo’n aspect.

“Bovendien is identiteit een dynamisch gegeven: een leerling die vorig jaar nog rijk was, heeft het misschien nu moeilijk omdat de zaak van zijn ouders failliet ging.”

“Ga daarom via een gesprek op zoek naar de échte reden achter het gedrag of de uitspraak van een leerling. Zo kan je erop inspelen en vermijd je dat je verkeerde conclusies trekt. En loop je niet het risico dat een leerling door voortdurende focus op een deelaspect van zijn identiteit zich gaat terugplooien of er extreme invulling aan gaat geven.”

Spreidstand school-thuis

Emilie Le Roi: “Wat op school wordt verwacht is soms anders dan wat thuis leeft bij een leerling. En de waarde die jij als leraar in de klas aan iets hecht, is in het gezin van sommige leerling niet altijd even groot, of misschien niet even haalbaar. Dan dreigt een leerling in een spreidstand te komen: moet hij nu enthousiast zijn zoals zijn klasgenoten, of loyaal blijven aan zijn ouders? Ook hier is het gesprek aangaan cruciaal: leg aan ouders het educatieve, pedagogische en sociale belang uit van je initiatief.”

Sigrid Vandemaele

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter