Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Sollicitatiegesprek in het onderwijs? Deze vragen mag je verwachten

  • 25 mei 2016
  • 5 minuten lezen

“Bekeek je onze website?” en “Wat is de visie van onze school?”. Die vragen schotelen directeurs voor aan leraren in spe. Maar ze peilen ook hoe je met leerlingen omgaat. Hoe verloopt zo’n sollicitatiegesprek op school? 6 trends.


1. De visie en waarden van de school zijn doorslaggevend

Ken je de visie van onze school? Hoe pas je die toe in je lessen? En in je contact met leerlingen? Met die vragen achterhaalt Noëlla Joris (Basisschool De Krekel, Haaltert) of kandidaten in haar school thuishoren. Ook haar collega-directeurs hechten daar veel belang aan tijdens het sollicitatiegesprek.

“Veel sollicitanten doen niet eens de moeite om onze website en ons pedagogisch project te bekijken. Zijn ze dan wel écht geïnteresseerd in onze school”, vraagt Dicky Antoine (KTA Brugge) zich af. Jan Buyl (Scholengroep 26, regio Roeselare-Kortrijk-Menen) ontvangt daarom graag oud-leerlingen op sollicitatiegesprek. “Dan weet ik zeker dat zij onze school, onze visie en waarden kennen en aanvoelen.”

Vertel niet alleen dat je enthousiast bent, toon dat je de job doodgraag wil

Helga Turcksing
directeur CVO, Leuven

2. De mens achter de vakleraar telt

Directeurs peilen hoofdzakelijk of de sollicitant het ontbrekende puzzelstukje is. “Ik bepaal op voorhand mijn profiel: zoek ik iemand die vooral creatief, assertief, serieus of eerder rustig is? Wie past het best bij de parallelleraren?”, licht Brenda Felix (Basisschool Zilverberk, Halle) toe. Thierry Godefroidt (Scholengemeenschap Vlaamse Ardennen, Oudenaarde): “Daarom peil ik naar de mens achter de leraar: hoe graag ziet hij of zij de leerlingen? En hoe reageert hij op moeilijke situaties?”

Om sociaal wenselijke antwoorden te doorprikken, haalt Ronny Du Jardin (Stedelijk onderwijs Antwerpen) leraren in spe uit hun comfortzone. “Ik onderbreek ze, vraag door en laat ze telkens concrete voorbeelden geven: ‘Geef 2 situaties waarin je flexibel reageerde. Of creatief was’. Zo ontdek je meteen hun didactische visie en karakter.” Tot slot vallen veel directeurs ook voor begeestering. “Vertel niet alleen dat je enthousiast bent, toon het ook”, raadt Helga Turcksing (CVO, Leuven) aan. “Toon dat je de job doodgraag wil.”

3. Niet alleen de directeur is aanwezig

Vaak roepen directies de vakgroepverantwoordelijke of de opleidingscoördinator bij het gesprek. Helga Turcksing (CVO Leuven): “Collega’s stellen vragen in het Spaans of over Excel. Zo zie je onmiddellijk of de kandidaat zijn vak kent.” “Ik stel vragen over het leerplan”, vertelt Dicky Antoine (KTA Brugge). “Wat zijn de krachtlijnen? Welk project wil je graag uitwerken en hoe matcht dat met de eindtermen?”

Andere scholengemeenschappen verzamelen directeurs en ontvangen gezamenlijk leraren in spe. “3 keer per jaar organiseren de 7 directeurs van de scholengemeenschap een sollicitatieronde”, licht Rudy De Jong (Vrije basisschool De Smalle, Koolkerke). “We delen ons op in 3 groepjes en elke sollicitant passeert 10 minuten bij elk duo. Zo zien we het best welke kandidaat in welke school thuishoort.”

Thierry Godefroidt, coördinerend directeur van de scholengemeenschap Vlaamse Ardennen, ontvangt de kandidaten elke zomervakantie samen met de directeur van de school en een lid van het schoolbestuur. Hijzelf let vooral op de lichaamstaal en stressbestendigheid. Het schoolbestuur peilt hoe de kandidaat het pedagogisch project van de school in de praktijk wil omzetten. De directeur bespreekt het cv en legt de sollicitant cases voor. Tijdens het schooljaar ontvangt alleen de directeur de kandidaat-leraren.

4. Ook hobby’s tellen als relevante ervaring

Kandidaten met onderwijservaring maken meer kans. Maar voor Michèle Haeck (DvM Humaniora, Aalst) telt het lerarendiploma op zich al als onderwijservaring. Veel directeurs zoeken wel vooral naar specifieke ervaring. “Valt de leraar Frans uit die vooral aan leerlingen 4 L.O. lesgaf, dan kies ik het liefst een kandidaat die ook al voor een dergelijke klas stond”, licht Daniel Decoen (Mariagaard, Wetteren) toe. “Als ik die luxe heb, uiteraard.”

Anderzijds verlangen ze meer dan louter onderwijservaring: “Ook hobby’s vertellen meer over de persoonlijkheid van de persoon voor je”, vindt Ronny Du Jardin (Stedelijk onderwijs Antwerpen). “Was hij of zij actief in de jeugdbeweging, sportclub of muziekschool? Engageert hij of zij zich graag? Is de kandidaat een teamspeler of een perfectionist? Volgt de geschiedenisleraar de actualiteit en sport de leraar L.O. vaak?” “Zette deze kandidaat zich in voor kinderen, of gaf hij leiding”, voegt Dicky Antoine (KTA, Brugge) toe. “Ging hij ook buiten de schoolmuren om met jongeren die lijken op zijn toekomstige leerlingen?”

Mijn leerlingen zijn de laatste experts bij een sollicitatieprocedure

Trui Vetters
directeur Basisschool De Kolibrie, Tielrode

5. Een proefles overtuigt

Een aantal scholen organiseert een proefles in de tweede sollicitatieronde. Het MAKZ in Knokke schotelt de sollicitant een paar leerplandoelstellingen voor. “Geef een geschiedenisles over propaganda. Of een Engelse les over de simple past en present perfect. Ze krijgen een uur om zich voor te bereiden.” Dan geven ze de les aan de directeur en de voorzitter van de vakwerkgroep. “We kijken hoe creatief iemand omgaat met korte tijd, controleren de vakkennis en ontdekken vooral of de kandidaat die begrijpelijk kan maken”, licht Wim Vankerckvoorde toe.

In Freinetbasisschool De Kolibrie in Tielrode draaien de laatste 2 kandidaten een dag mee op school. “Stellen leerlingen spontaan vragen? Hoe reageren leerlingen die het moeilijker hebben met verandering? Trekken ze zich terug? Hoe reageert de sollicitant daar dan op? Een reactie van een kind is heel eerlijk. Daarom zijn mijn leerlingen de laatste experts bij zo’n sollicitatieprocedure”, vertelt directeur Trui Vetters.

6. Elektronisch solliciteren in mei of juni

Cv’s en motivatiebrieven sturen kandidaten het best op het einde van het schooljaar. Al maakt de precieze timing voor veel directeurs niet uit. Daniel Decoen (Mariagaard, Wetteren): “In een database verzamelen wij alle cv’s, gesorteerd per vak. Zodra we een nieuwe leraar zoeken, controleren we die database. Vervelend als je kandidaten belt die al een andere betrekking vonden zonder het te laten weten. Vinden we geen geschikte cv’s, dan publiceren we een vacature op vdab.be.”

Overhandig je tot slot het best je brief persoonlijk? Daar zijn directeurs het niet over eens. “Ik nodig deze kandidaten sowieso uit op gesprek. Ze tonen dat ze geïnteresseerd zijn in onze school en moeite willen doen,” meent Rudy de Jonge (Vrije basisschool De Smalle, Koolkerke). “Ik heb zelden tijd om deze kandidaten te ontvangen. En ze een uur laten wachten vind ik ook vervelend. Ze sturen hun brief en cv het best via mail”, vindt Dicky Antoine (KTA Brugge).

“Welke vragen stel jij tijdens een sollicitatiegesprek?”

Dit vroeg Klasse aan 20 directeurs. Dit is hun top 10.

  1. Wat weet je over onze school en onze visie?
  2. Omschrijf je sterktes en zwaktes als leraar.
  3. Je bent flexibel, zeg je. Geef eens een concreet voorbeeld.
  4. Een leerling explodeert en loopt weg. Hoe reageer je?
  5. Een leerling haalt veel tekorten voor jouw vak? Wat doe je?
  6. Je krijgt carte blanche. Alleen het leerplan is je leidraad. Welk thema wil je graag uitwerken en hoe doe je dat?
  7. Je geeft les aan een erg heterogene groep. Hoe pak je dat aan?
  8. Samenwerken met de vakgroep, wat betekent dat voor jou?
  9. Hoe pak je een oudergesprek aan?
  10. Welk verschil kan jij maken in mijn school?

De goede antwoorden? Er bestaan geen modelantwoorden, maar de visie van de school en jouw eigen kijk op lesgeven helpen je op weg.

Nele Beerens

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


k

kerckhove Trees

1 juni 2016

Jawadde.
Ik ben einde loopbaan, geniet nog altijd van heel het schoolgebeuren.
Ik heb zo de indruk dat ik niet meer zou durven solliciteren. Zeer goed voor wie goed rond de pot kan draaien en het ook goed kan verwoorden.
Wist ik veel of ik graag zou lesgeven, wist ik veel of ik een goede relatie zou hebben met de leerlingen.
Eén ding wist ik wel, ik ging als jongere graag naar school en wilde in die sfeer blijven. Mijn intuïtie heeft mij niet in niet in de steek gelaten, ik heb een prachtloopbaan achter de rug zonder dat ik vooraf wist wat waarvoor ik stond.

Reageren
V

V

30 september 2017

Inderdaad. Ik kan niet goed rond de pot draaien en heb tijd nodig om over vragen na te denken. Ben wel een goede leerkracht maar gewoon een slechte sollicitant.

Reageren
S

S

28 november 2017

Sinds september probeer ik werk te zoeken in het onderwijs. Ik geef enorm graag les en tijdens mijn stages kreeg ik veel positieve reacties. Het solliciteren lukt gewoon niet. Ik krijg zelde reactie van de brieven dat ik stuur.

Reageren
j

jolande

14 mei 2018

Je bedoelt 'van de brieven die ik stuur'???Zitten er in je brieven ook van deze fouten ? Laat ze controleren door iemand die er kijk op heeft.

Reageren
K

Kath

6 april 2020

Tja, da solliciteren is jammergenoeg soms voor diegene die het goed kunnen afgeven... je bent nerveus en wordt bekeken en beoordeeld, hoe kan je dan naturel zijn?
Is niet hetzelfde als voor de klas staan en voor en met kinderen werken...
En als het dan nog maar een jaartje is, maar nee in het onderwijs duurt het zo lang voor je ergens echt binnen geraakt, dus elk jaar opnieuw dezelfde stress... phhh daar zie ik inderdaad ook tegen op!
Al moet ik zeggen dat ik al gewoon ontspannen sollicitatiegesprekken had ook... Dat ligt er aan met wie je te maken hebt. Zelfs de moeilijkere vragen lukken dan, gewoon omdat je meer op uw gemak bent. Bij anderen ga je de mist in bij de simpelste dingen, gewoon omdat ze zo streng overkomen. Dan ga je denk ik de verkeerde mensen aantrekken, want net diegene die dan soms kunnen afgeven, zijn daarom niet diegene die hun werk goed doen, maar gewoon zo goed kunnen zeggen... Is ook een kunst hoor sollicitaties afnemen ;-)

Reageren
v

veerle

24 mei 2021

"Ken je de visie van onze school? Hoe pas je die toe in je lessen? En in je contact met leerlingen?"
Persoonlijk vind ik dat geen goede vraag. Op welke essentiële punten kan de visie van school A echt verschillen van de visie van school B ?
De overheid heeft de plicht goed onderwijs te voorzien voor de hele bevolking. Leerkrachten moeten hun vak kennen en in hun stiel willen groeien. Ik vind het een beetje louche wanneer leerkrachten in een school op basis van de zogenaamde 'visie' wel of niet kunnen 'thuishoren' in een school (die met overheidsgeld werkt).

Reageren

Laat een reactie achter