“Zet leren en als school ontwikkelen centraal”
Katrien Cuyvers
expert zelfregulerend professioneel leren
Verhaal
Een voltijdse job in het onderwijs combineren met de lerarenopleiding en je gezin? Pittig. Leraar-in-opleiding (LIO) Katrien: “Er was weinig ruimte voor hobby’s en vrienden. Maar door te relativeren en plannen, aanvangsbegeleiding met humor én de borrelcultuur op school draaide ik na 2 jaar als volwaardig teamlid mee.”
Katrien Olaerts, leraar natuurwetenschappen in De Resonant, Antwerpen: “Voor ik leraar werd, was ik osteopaat in Nederland. Dat was ik 13 jaar graag. Maar de combinatie van filerijden, 2 kinderen in de lagere school en een man als zelfstandige werkte voor mij niet meer. Ik wou meer tijd met mijn kinderen voor en na school.”
“Stagiaires begeleiden en voordrachten geven op scholen deed ik altijd al graag. Ik was er volgens mij ook goed in: de mensenfeeling van een leraar leek vrij natuurlijk te komen. Was het onderwijs dan niets voor mij? Mijn beide ouders, broer en zus gaven al les. De onderwijsfamilie compleet maken: het plaatje paste.”
Katrien Olaerts: “Niet te lang over malen, gewoon doen, dacht ik op een gegeven moment. Maar alles helemaal omgooien: als mama had ik die luxe niet. In overleg met de lerarenopleiding startte ik daarom met een amuse-boucheke: 8 studiepunten terwijl ik mijn job bleef uitvoeren zoals daarvoor. Zo was er niets verloren, mocht het slecht verteren.”
“Maar interessante vakken, de open sfeer tussen docenten en studenten en de kans om weer iets bij te leren, smaakten naar meer. Ik ging opnieuw in gesprek met de lerarenopleiding. Die raadde me aan de overige 52 studiepunten ‘in LIO (Leraar In Opleiding)’ op te nemen.”
“Zelf kende ik die optie toen nog niet. Maar een job in het onderwijs combineren met mijn lerarenopleiding leek me tijdsefficiënt en financieel interessant. Dus trok ik op het einde van dat eerste jaar de menukaart open, op zoek naar vacatures. Ongelooflijke meevaller: op 2 kilometer van mijn woonplaats kwam een voltijdse betrekking voor een heel schooljaar vrij. Die bestelde ik.”
“Tijdens mijn sollicitatiegesprek voelde ik al: hier is veel goodwill. Dat bleek uit de open communicatie en gastvrije houding. De directie zei me: ‘Dit kunnen we allemaal bieden; geef aan wat jij ziet zitten en wij kijken daarna wat mogelijk is voor ons.’ Je hoort soms dat zij-instromers het met de kruimels moeten doen. Demotiverend, lijkt me. Bij mij was dat gelukkig niet zo: ik had net de indruk dat er even veel rekening met mij als met gerouleerde collega’s gehouden werd.”
Katrien Olaerts: “Ondanks de flexibiliteit en het gevoel welkom te zijn, vraag ik me soms wel af hoe ik het allemaal gecombineerd heb. Want niet alleen dat LIO-jaar, maar ook het jaar daarna – toen ik wél voor het eerst klastitularis was en in werkgroepen zat – waren echt zwaar. Niet enkel door de combinatie werk-studie-gezin. Ook omdat er nog te weinig samenwerking is tussen de lerarenopleiding en de school. Soms leer je in de opleiding zus en vraagt de school zo. Dat is verwarrend.”
“Prioriteren is cruciaal. Gezondheid, job, studie en gezin: 2 jaar lang mijn topprioriteiten. Mijn hobby’s en sociaal leven zette ik bewust on hold. Ook binnen mijn job was afbakenen noodzakelijk. Wat is voor jou dringend of belangrijk, wat minder dringend of onbelangrijk? Maak op tijd breinruimte vrij voor een prioriteitenlijstje. Met een vol hoofd voelt alles belangrijk én dringend en is focus vinden erg moeilijk.”
“Goed prioriteren vraagt ook om loslaten en relativeren. Als het begon te kriebelen om me bij een interessante werkgroep aan te sluiten, remde ik mezelf af: dat kan ook volgend schooljaar nog. Ook het gevoel soms niet de best mogelijke mama te zijn, liet ik los. Ik wist: om op termijn flexibeler tijd te kunnen maken voor mijn gezin, moet dit verbeterwerk nu echt af.”
“Maar het allerbelangrijkste: durf vragen stellen. Aan je collega’s, aanvangsbegeleider, LIO-mentor, directeur en familie. Zelf uitzoeken hoe de kopieermachine werkt? Spreek toch de collega achter je aan. Stress omdat je nog geen contract ondertekende? Stap gewoon even naar je directeur. Strookt wat je aanvangsbegeleider zegt niet met het advies van je LIO-mentor? Deel je twijfels. Vragen je kinderen om aandacht terwijl jij je lessen voorbereidt? Misschien nemen oma en opa hen wel graag mee naar de zoo? Om hulp en duidelijkheid vragen bespaarde me veel tijd en energie.”
Katrien Cuyvers
expert zelfregulerend professioneel leren
Katrien Cuyvers, expert zelfregulerend professioneel leren, UAntwerpen: “LIO’s hebben een loodzware opdracht. Terwijl de meeste mensen aangenomen worden nadat ze de nodige competenties verwierven, verwerven LIO’s hun competenties terwijl ze al voor de klas staan. En omdat velen, zoals Katrien, pas op latere leeftijd het onderwijs instromen, zijn ze vaak ook verantwoordelijk voor een gezin.”
“Bij wie zoveel balletjes in de lucht houdt, is het begrijpelijk dat de focus van leren én werken opschuift naar louter werken. Dat zie je als LIO-begeleider vaak gebeuren. Maar die verschuiving gaat met een risico gepaard, blijkt uit onderzoek: na verloop van tijd voelen veel LIO’s zich onvoldoende competent en verlaten het onderwijs weer. Zonde.”
Wat is er nodig is om die vroegtijdige exit te vermijden?
Katrien Cuyvers: “Zelfregulatie, het vermogen om je eigen handelen vorm te geven, is cruciaal. Dat zit op verschillende vlakken die samenhangen en op elkaar inspelen. Katrien illustreert het mooi in de voorbeelden die ze geeft. Haar prioriteitenlijstje? Regulatie van haar werk. Dat ze regelmatig probeerde loslaten en relativeren? Emotieregulering. De denktijd die ze voor zichzelf creëerde, is dan weer een voorbeeld van contextregulatie.”
“Zo’n all-round aanpak is belangrijk. Want het prioriteitenlijstje van iemand die niet ook kan loslaten, blijkt waarschijnlijk veel te lang om nog realistisch te zijn. Toch voelt het vaak als een catch-22: complexe situaties vragen om een doordachte, all-round aanpak. Terwijl het ons net in die situaties aan de tijd en ruimte ontbreekt die daarvoor nodig is.”
“Neem nu problemen met klasmanagement: waarom nadenken over de oorzaak en zoeken naar oplossingen op maat als je ook de tips van een collega kan copy-pasten? Enkel: die quick fixes hebben vaak geen duurzaam effect. Het loopt misschien even opnieuw vlot in je klas, maar hetzelfde probleem popt op termijn terug op. Inzetten op leren en ontwikkelen levert dus uiteindelijk meer op.”
“Even belangrijk is dus dat ook scholen tijd en ruimte creëren. Stel LIO’s van bepaalde taken vrij: klastitularis- en werkgroepverantwoordelijkheden kunnen misschien wachten, zoals in de school van Katrien. Ook positief aan de aanpak van haar school: ruim op voorhand plannen en bij die planning rekening houden met de situatie van startende leraren.”
Katrien Olaerts: “Zelfs met een stevig zelfregulerend vermogen kom je er niet altijd. Ook de aanvangsbegeleiding op mijn school hielp. Wat die voor mij tot succesrecept maakte: een goede organisatie, flexibiliteit en behulpzaamheid van het hele schoolteam. En een flinke scheut humor.”
“De directie zorgde op 1 september voor een duidelijke jaarkalender die ook de tijdstippen van onze startersbijeenkomsten aangaf. Meteen al weten wanneer je buiten je uurrooster om op school moet zijn, is een rust die je planning als moeder/student/leraar versimpelt. Die momenten vielen trouwens nooit op woensdagmiddag – voor ouders van jonge kinderen ook niet het beste moment. En nooit na 17 uur. Plus, het laatste lesuur op vrijdag waren we soms vrijgeroosterd. Een tegemoetkoming, om niet alles ‘na de uren’ te moeten doen.”
“Ook de onderwerpen van die bijeenkomsten lagen toen al vast. Je voelde dat er logisch over nagedacht was: geen information overload op een veel te vroeg moment, geen vijgen na Pasen. Wel gedoseerde informatie op het juiste moment. Wat de school bijvoorbeeld van rapportcommentaren verwacht, stond enkele weken voor de eerste rapportdeadline gepland. Dat structurele denken – ook vanuit het perspectief van een starter – motiveerde mij.”
“Tegelijkertijd was er veel flexibiliteit. Nood aan een extra infosessie? Aankloppen bij de werkgroep Interne kwaliteitszorg kan iedereen, starter of ancien. Leren werken met BookWidgets, Google Classroom of SAM-schalen: de werkgroep zoekt naar early adopters in de lerarenkamer en vraagt of die de collega’s wegwijs wil maken. Een specifieke of persoonlijke vraag? Elke startersbijeenkomst voorzag er tijd voor. En als ik het daar al vergat te vragen, kon ik ook achteraf nog bij een van de aanvangsbegeleiders terecht. Of bij mijn vakgroep. Of bij die ene collega die toevallig tegenover mij aan tafel zat.”
“En de humor? Mijn aanvangsbegeleider speelde er meesterlijk mee. In elk gesprek fleurde hij mij op met een mopje-op-maat. In elke infosessie bracht een ludieke noot ademruimte. Dat maakte die intense jaren wat lichter (‘oef, er mag hier ook gelachen worden’) en hielp mij relativeren (‘ach ja, die fout, ‘t is allemaal zo erg niet’).”
Katrien Olaerts: “In mijn eerste week op school voelde ik me alsof ik er al jaren lesgaf. Niet ‘die zij-instromer die ons onderwijs eens zal komen redden’, geen vreemde eend in de bijt. Het gevoel erbij te horen, vergrootte mijn doorzettingsvermogen als mijn lessen moeizaam gingen. Of als de combinatie me even te veel werd.”
“De sleutel ligt volgens mij in de borrelcultuur op school. Die wordt structureel aangezwengeld: er is een feestcomité dat regelmatig groepsbindende activiteiten organiseert. Maar ook ad hoc: op vrijdag valt er – onder andere dankzij onze horeca-afdeling – vaak iets lekkers te eten of drinken. Of je gaat of niet, kies je zelf. Er zijn geen verplichtingen of verwachtingen. Even kunnen ventileren, gezelligheid meepikken en mijn collega’s op informele manier leren kennen, zorgde voor een betere vertering van dat pittige LIO-jaar.”
Katrien Cuyvers, expert zelfregulerend professioneel leren: “Hoe scherp je je zelfregulerend leervermogen aan? Deze tips zetten je op weg.”
Katrien Cuyvers, expert zelfregulerend professioneel leren: “Zelfregulerend leren bij je LIO’s helpen boosten? Als school heb je een grote vinger in de pap.”
Op zoek naar meer inspiratie? Katrien Cuyvers ontwikkelde met haar collega’s van Universiteit Antwerpen, AP Hogeschool en Odisee een begeleidingsaanpak en toolbox om LIO’s beter te ondersteunen. Nog meer tips vind je in deze editie van het Tijdschrift voor Lerarenopleiders.
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter