Doe het zelf Dit artikel behoort tot de reeks Schoolmarketing Gepubliceerd op

Pimp je schoolwebsite met deze checklist

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

In een paar muisklikken een goede indruk geven van je school? Nieuwe ouders overtuigen om zich in te schrijven? Pimp je schoolwebsite en maak je school on-weer-staan-baar.

  1. Ken je de toptaken van je schoolwebsite?

    Wat komen mensen zoeken en doen op je schoolwebsite? Op nummer 1: praktische informatie zoals school- en opvanguren of wat met een ziek kind. De kalender, foto’s, opleidingen en hoe inschrijven scoren ook hoog. Bedenk dat dat niet het hele schooljaar hetzelfde is: inschrijven zet je in maart in de kijker en examenstress bestrijden in juni. Geen idee wat je bezoekers komen doen op je website? Vraag het ze via een enquête.

  2. Heeft je homepage genoeg deuren?

    Creëer op de homepage een deur naar de belangrijke onderdelen van je schoolwebsite. Dat kan met kadertjes of linken. Doe de test: vind je snel de weg naar je klas of de datum van de volgende schoolreis?

  3. Staan je kippen in de kijker?

    • Waarin verschilt jouw school van de school om de hoek? Een goed uitgebouwd zorgbeleid heeft elke school. Maar wie heeft een moestuin met kippen, een boekenjuf of een groene speelplaats?
    • Geen idee wat jouw school anders maakt? Heel simpel: vraag het aan je ouders bij de inschrijving of het eerste oudercontact.
    • Lijst maximaal 5 troeven op met bullets. Hou het kort.
  4. Ben je beleefd op je website?

    Je bezoeker uitgebreid verwelkomen op de homepage is hopeloos ouderwets. Schrappen dus dat welkomsttekstje. Op de cover van een boek wil je toch ook liever weten waar het boek over gaat?

  5. Getest op de poetshulp?

    Laat de poetshulp of nonkel Jos je website nalezen. Wedden dat ze niet weten wat een zorgbeleid, middenschool of bovenbouw is? Woorden die jij als leraar gebruikt, zijn vaak niet gekend door ouders of leerlingen.

  6. Is je website origineel?

    Doe normaal, dat is al gek genoeg. Surfers zijn onbewust gewoon dat de navigatie bovenaan of links staat. En onderlijnde tekst is altijd een link. Kijk wat andere websites doen en volg dezelfde ongeschreven maar gangbare regels.

  7. Staan er 10 of 100 foto’s op je website?

    Uit gebruikersonderzoek blijkt dat ouders foto’s, foto’s en nog eens foto’s zoeken op een schoolwebsite. Straal de sfeer van je school uit met foto’s van échte leerlingen, leraren en activiteiten.

  8. Doet je website doén?

    Wat wil je dat je bezoeker doet op je website? Komt de inschrijfperiode er aan? Zet dan een heel grote button op de homepage met ‘Schrijf je nu in’.

  9. Hoeveel keer staat er ‘wij’ in je tekst?

    Test: tel hoe vaak je het woord ‘wij’ gebruikt. En hoe vaak het woord ‘jij’? Vertrek niet vanuit je school, wat je zelf belangrijk vindt en wil vertellen. Bedenk wat je ouders nodig hebben. Vraag je bij elk item op de website af: is dit interessant voor mijn ouders? Gaan ze dit lezen? What’s in it for them?

  10. Heb je al eens onder de motorkap gekeken?

    Kan je via bijvoorbeeld Google Analytics kijken welke pagina’s het beste scoren? Zo weet je wat je bezoeker belangrijk vindt. Dus: meer van dat. Zijn er pagina’s die (bijna) nooit bekeken worden en waar je geen vragen over krijgt? Schrappen.

  11. Gebruik je een fotocarrousel?

    Heb je boven aan je schoolwebsite een mooie foto slider met foto’s die elkaar afwisselen? Wist je dat 80 tot 90% van je bezoekers alleen op de eerste foto klikt? Vervang dus die slider beter door een eenvoudige banner met 1 of 2 items in de kijker.

  12. Staat álle info op je website?

    Een website is geen overzicht van alle info die je hebt over je school. Stel jezelf de vraag: wat komen mijn bezoekers hier zoeken en doen? Bedenk dat je ook andere kanalen hebt zoals een schoolkrant, infobrief of Facebook-pagina.

  13. Is je website responsive?

    40% van de internetgebruikers leest mobiel, op tablet of smartphone. Ook jouw ouders dus. Plannen voor een nieuwe schoolwebsite? Zorg dus dat die responsive is of aangepast voor mobiele gebruikers.

  14. Heb je geen budget voor een nieuwe website?

    Bekeer je tot WordPress. Gratis en gebruiksvriendelijk. Je vindt er alle basiselementen, maar ook extra’s zoals een kalender of fotoalbums. Je school heeft ongetwijfeld een leraar die zich ontpopt tot een online vlinder.

  15. Hoe ziet je website eruit met je ogen half open?

    • Doe de wimpertest. Kijk met half toegeknepen ogen naar je website. Zie je waar de pagina over gaat? Goed. Want surfers lezen niet, maar scannen.
    • Zorg voor korte teksten. Met korte paragrafen. Met korte zinnen. Gebruik duidelijke tussentitels, zet de belangrijkste woorden in het vet.
    • En gebruik bullets om je tekst snel scanbaar te maken. Geen tijd om alles te herwerken? Begin met de toptaken van je website. (Terug naar tip 1 dus. Succes!)


Dit artikel werd geschreven met input van Els Aerts van AGConsult die websites succesvoller maken op basis van onderzoek en testen. Op hun blog vind je een schat aan extra tips.