Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Redelijke aanpassingen: zo passen scholen M‑decreet toe

Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben recht op redelijke aanpassingen. Maar over welke aanpassingen gaat het? Wat is redelijk en wat niet? Lees 3 voorbeelden van scholen die aanpassingen doorvoerden.
 


 

Xander (10)

  • heeft nood aan duidelijkheid en structuur
  • wordt snel boos en agressief
  • kan heel lief en behulpzaam zijn
  • zit in het 5de leerjaar van ‘Den Drempel’, gemeentelijke basisschool van Werchter

Juf Ineke Naegels (4e leerjaar): “Xander verloor om de haverklap zijn zelfbeheersing. Hij tierde: ‘homo’, ‘fuck’, of ‘kloteschool”. En al wat hij op z’n weg tegenkwam, kreeg een boks of een stamp. Niets hielp. Xander voelde zich onbegrepen. En dat klopte ook: ik begreep hem niet. Ik wist niet meer hoe ik tot hem kon doordringen. Mijn expertise liep ten einde. Het werd moeilijk houdbaar. Ik raadde zijn ouders aan om hem te laten testen.”


We ontwikkelden een stressthermometer: zo leert hij emoties verwoorden.

Mama Annemie Bensch: “Xander volgde eerst groepstherapie bij het centrum voor geestelijke gezondheidszorg maar het duurde nog een jaar voor de diagnose viel: Xander had ASS.

Die diagnose was een hele opluchting. Nu begrepen we: hij wordt boos als niet iedereen dezelfde regels hanteert of als niet alles volgens afspraak verloopt, zoals tijdens een groepswerk of op de speelplaats. Xander kreeg ook recht op GON-begeleiding door juf Ingrid. Zij komt een halve dag per week naar school, observeert op de speelplaats, overleg met de juf en zorgcoördinator en leert hem omgaan met zijn boosheid.”

GON-juf Ingrid Vandewalle: “Ik ontwikkelde met hem een stressthermometer. Zodra zijn frustratiegrens 50° bereikt, mag hij een rustig plekje zoeken om af te koelen. Later bespreken we wat misliep en hoe hij het anders kon aanpakken. Zo leert hij zijn emoties verwoorden en een uitbarsting voorkomen.

We maken ook afspraken op klas- en schoolniveau. De juf geeft meer structuur met onder meer een dagplanning en stappenplannen. En op de speelplaats hanteert iedereen dezelfde spelregels. Xander voelt zich zichtbaar beter. En die duidelijkheid komt niet alleen hem ten goede.”
 


 

Gleb (16):

  • is een krak in boekhouden en droomt van zijn diploma
  • heeft een visuele beperking
  • studeert 4 Handel in Visitatie in Mariakerke

Klastitularis Tim Rul: “Toen ik hoorde dat Gleb in mijn klas kwam, schrok ik. Welke impact heeft dat op de klas, op het lestempo, op mijn lesvoorbereidingen? Ik was het zo gewoon om veel bordschema’s te maken, maar Gleb kan die niet lezen. Nu moet ik de schema’s op voorhand elektronisch bezorgen, zodat hij ze kan bekijken op zijn computer.

Ook mijn collega’s passen lessen aan. Mijn collega aardrijkskunde voorziet andere leerstof, wanneer klasgenoten leren kaartlezen. Maar kunnen we Gleb wel een A-attest geven, als hij niet slaagt voor alle lesdoelen?”


Kunnen we Gleb een A-attest geven als hij niet slaagt voor alle lesdoelen?

Leerlingbegeleider Wouter Fiers: “Die discussie voeren we al vier jaar op de klassenraad: waar ligt de grens? Wanneer hebben we te veel vrijstellingen gegeven? We zaten steeds meer gewrongen tussen het leerplan en de dromen van Gleb en zijn ouders. Dit jaar hebben we de klik gemaakt: we kijken naar Glebs toekomst, niet naar het leerplan. Gleb wil boekhouder worden. Hoe kunnen wij hem zo goed mogelijk voorbereiden op die studierichting in het hoger onderwijs? Wat moet hij kunnen en wat niet?

Voor informatica vallen lesdoelen weg. Een powerpointpresentatie maken bijvoorbeeld want dat heeft hij niet nodig. Maar databases zoals Access zijn dan weer wel zinvol, volgens de hogescholen waarmee we samenwerken. Daarbij bieden we dan extra ondersteuning. Anderzijds geven we hem ook extra lesdoelen voor boekhouden, zodat hij daar al een stapje voor heeft. Zo stellen we een volwaardig lespakket samen dat Gleb recht geeft op een diploma.”
 


 

Mehmed (7)*

  • heeft een ontwikkelingsachterstand
  • behaalt nu de ontwikkelingsdoelen van het begin van de tweede kleuterklas
  • kan goed voetballen
  • zit in de derde kleuterklas

Juf Wendy (3e kleuterklas): “Ik differentieerde al uitgebreid in mijn klas, maar Mehmed daagt me uit om hier nog verder in te gaan. Terwijl zijn klasgenoten zich voorbereiden op tellen en rekenen, oefent Mehmed nog op begrippen als meer en minder. Of wanneer de anderen zelfstandig een hele auto tekenen, moet hij ten minste de wielen kleuren. Ik maak voor Mehmed altijd een extra variant op de oefening. Kan ik de oefening niet herwerken, dan maak ik voor iedereen een nieuwe.


De ouders hebben het er moeilijk mee dat hun zoon niet kan volgen.

Zorgcoördinator Kristien: “Vroeger maakten wij een uitgebreid verslag van Mehmeds ontwikkelingsproces: wat kan hij al wel, wat kan hij nog niet? Nu vraagt het M-decreet ons te bewijzen welke inspanningen wij leverden: hoe hebben we gedifferentieerd? Hoe gecompenseerd en hoe vrijgesteld van doelen? En wat kunnen we nog proberen? Die info is cruciaal voor het verslag van het CLB en geeft ons ook een goed overzicht van onze aanpak. Daarom nemen we ze nu ook op in ons leerlingvolgsysteem.

Juf Wendy: Mehmeds ouders willen dat Mehmed op onze school blijft. Ik vrees dat dat niet meer houdbaar is. Mehmed is al zeven en heeft het ontwikkelingsniveau van het begin van de tweede kleuterklas. Ik heb de ontwikkelingsdoelen voor hem losgelaten en bekeek: wat is het volgende stapje dat hij kan zetten. Hij voelt zich nu gelukkig, maar de spreidstand met leeftijdsgenoten wordt steeds groter.”

Juf Kristien: “Het CLB beslist dit schooljaar nog welk verslag ze opmaken voor Mehmed. Ik heb Mehmeds ouders alvast voorgesteld om samen eens te kijken in de buitengewone school, zodat ze zien hoe de school werkt en lesgeeft. Ze hebben het er moeilijk mee dat hun zoon niet kan volgen. In een volgende stap zitten we weer met de ouders rond de tafel en bekijken we welke keuze zij maken.”

* Omwille van privacyredenen is Mehmed een pseudoniem en wordt de school niet vermeld.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...