“Na enkele jaren – en met het geluk dat je een tijdje hetzelfde pakket kan geven – is het loon wel oké”
Peter Milojkowic, leraar wiskunde
Verhaal
Over lonen in het onderwijs is al veel gezegd en geschreven. Maar hoeveel verdienen leraren en ander onderwijspersoneel nu echt? En zijn ze tevreden met hun loonbriefje, in vergelijking met de uren die ze kloppen? Peter, Jurgen, Anouk en Kwinten getuigen*.
*Afhankelijk van je persoonlijke situatie, diploma(‘s), het inkomen van je partner, aantal kinderen ten laste, … kan je loon verschillen van deze getuigenissen. Vind meer info over het salaris van onderwijspersoneel op Onderwijs Vlaanderen.
Peter Milojkowic, leraar wiskunde
“Ik ben gestart als leraar wiskunde en geschiedenis in GO! Atheneum in Ukkel. Intussen geef ik 4 jaar les in het Meertalig Atheneum in Woluwe. Ik neem een dag per week vaderschapsverlof op. Van de RVA (Rijkdienst voor Arbeidsvoorziening) krijg ik ongeveer 200 euro per maand, zodat mijn nettoloon op iets meer dan 2400 euro komt. Daarmee ben ik tevreden: het loon als leraar in de 3e graad is goed. In de 2e graad ook, als je een master op zak hebt. Het verschil met bachelors in de 1e en 2e graad vind ik groot: een bachelor verdient te weinig.”
“In mijn beginjaren vond ik mijn loon niet in verhouding met de uren die ik werkte. Je hebt nog geen anciënniteit opgebouwd, dus je krijgt het laagste loon, terwijl je het meeste tijd steekt in je voorbereidingen en lessen. Na enkele jaren – en met het geluk dat je een tijdje hetzelfde pakket kan geven – is het wel oké.”
“De nakende hervormingen in de pensioenregeling baren me zorgen. Collega’s die al 20, 30 jaar werken, zullen plots een pak minder pensioen krijgen: dat is een gebroken belofte van de regering. Maar ik zie mezelf niet naar de privésector veranderen, ook niet voor de extra voordelen zoals maaltijd- en ecocheques of een bedrijfswagen. Het is het sociaal contact met de leerlingen waarvoor ik het doe. Ik geef nu wiskunde aan enkele laatstejaars die ik ook in het 2e secundair in mijn klas had. Zo fijn om hen te zien opgroeien. Ik denk dat ik dit nog lang zal doen.”
Jurgen Moons, directeur
“Ik vind mijn loon zeker niet slecht. Er kruipt veel tijd in het werk: ik ben dagelijks van 8 tot 19 uur op school, en werk ’s avonds nog door. In het weekend ben ik minstens nog een halve dag bezig voor school.”
“In de privésector zou ik op dit niveau wellicht meer verdienen: een school is ten slotte van dezelfde grootteorde als een kmo. Maar het verschil heeft me nooit erg beziggehouden: ik denk niet dat ik daar gelukkiger zou zijn. Als directeur hou je je bezig met het vertalen van beleid en onderzoek naar de school en je ondersteunt leraren en coördinatoren. Allemaal enorm boeiend, ik zou het onderwijs niet kunnen missen.”
“Wel vind ik het jammer dat de verloning tussen een bachelor en een master zo ongelijk is. We doen uiteindelijk hetzelfde werk, maar de masters verdienen er meer voor, zowel bij directeurs als bij leraren. Het verschil in wedde tussen adjunct-directeurs en directeurs mag naar mijn mening ook verdwijnen.”
Geboeid worden door onderbouwde tips en inspirerende verhalen? Krijg 4 keer per jaar Klasse Magazine in je bus, voor maar € 10.
Abonneer nu.
Anouk Leys, leraar OKAN en PAV
“Met mijn diploma leraar Lichamelijke opvoeding kwam ik maar moeilijk aan de bak toen ik afstudeerde. Na enkele jaren lesgeven werkte ik bijna 10 jaar in een andere sector: eerst als adviseur voor medische hulpmiddelen, daarna als zelfstandige. In die periode heb ik goed kunnen sparen, maar de onderwijsmicrobe bleef kriebelen. Als zelfstandige werkte ik al deeltijds in het onderwijs. Door de drukke agenda en mijn jonge zoon, besloot ik er nog eens voor te gaan.”
“Ik heb me de stap nog geen moment beklaagd: je krijgt zo veel dankbaarheid van de leerlingen, die is onbetaalbaar. Ik verdien nu 500 euro minder dan in de privésector, maar ik zou niet terug willen. Mijn loon is zeker niet slecht, maar ik werk gemiddeld 50 uur per week. Als je een beetje geëngageerd bent, stopt het werk nooit.”
“Wat me wel stoort, is dat ik nooit anciënniteit heb kunnen overdragen van de privésector naar het onderwijs. Sinds 2020 kan dat wel, maar er kwam geen compensatie of systeem met terugwerkende kracht voor wie al eerder de overstap maakte. Bijzonder jammer, want mijn ervaring brengt me tot vandaag veel bij. Mijn leerlingen vragen me vaak: ‘Hoe weet u dat toch allemaal?’”
Kwinten Keulemans, zorgondersteuner
“In de covidperiode startte ik als directeur van een basisschool – een andere dan waar ik nu werk – en verdiende ik bijna 300 euro meer dan vandaag. Maar ik miste de klas, de rechtstreekse connectie met leerlingen. Toen ik weer ging lesgeven (aan 18/24) kreeg ik een loon van 2400 euro: toen een verschil van 900 euro. Intussen werk ik opnieuw voltijds. Ik hou meer energie over op het einde van de dag in vergelijking met toen ik directeur was, en dat is onbetaalbaar.”
“Het mooiste aan de job is om samen met de leerlingen en hun ouders op pad te gaan. Zij leren van mij, en ik leer minstens evenveel van hen. De grootste uitdaging ligt in de stijgende complexiteit van onze job en de hoge werkdruk. Scholen worden steeds diverser, wat positief is, maar dat brengt extra uitdagingen met zich mee.”
“Ik zie mezelf niet gauw overstappen naar de privésector voor een hoger loon, ondanks de werkdruk en intensiteit op school. Ik ben al om 7.50 uur in mijn lokaal, en werk ’s avonds nog 2 tot 3 uurtjes door. Ook op zondagen steek ik tijd in mijn werk: zo kom ik snel op 40 tot 50 uur per week. Er komen veel extraatjes bij buiten het lesgeven, maar die betekenen ook veel voor de leerlingen en de school. Daaraan bijdragen, geeft veel voldoening.”
Wil je weten hoeveel je verdient wanneer je een andere functie uitoefent of minder werkt? Met de salarissimulator kun je zelf je salaris simuleren.
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter