Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Zij-instromers aantrekken? Laat ze proeven van je school

  • 4 maart 2024
  • 7 minuten lezen

Op zoek naar nieuwe leraren? Zet je schoolpoort open voor potentieel talent en ontdek meteen of er een wederzijdse match is! 5 directeurs tippen hoe zij sollicitanten, ouders, stadsgenoten en leraren in opleiding laten snuffelen.

Portret Wietse Coolen bij interview over zij-instromers

“Proefmomenten voorkomen dat zij-instromers met een fout idee beginnen”

Wietse Coolen, directeur Horteco in Vilvoorde

Wietse Coolen: “Zij-instromers die op onze school solliciteren, laat ik eerst even meelopen voordat ik ze aanwerf. Een paar uur, een dagje of zelfs langer: we dompelen ze onder in de klas van de te vervangen leraar of een parallelcollega. Lessen observeren, onze leerlingen en afdelingen leren kennen, maar ook: met onze leraren in gesprek gaan over het beroep, de werking en de cultuur van de school.”

Geen roze wolk

“Thema’s genoeg: van klasmanagement, administratie en planning tot overleg, communicatie en eindtermen. Op zo’n dag drijft de complexiteit van de job snel boven. Die proefmomenten lassen we niet in om twijfelaars te overtuigen: we maken er geen dagje op een ‘roze wolk’ van. Eigenlijk willen we vooral voorkomen dat mensen met een fout idee aan het beroep beginnen.”

“Neem nu dierenartsen die jaren een eigen praktijk leidden. Met bakken ervaring en expertise die ze willen doorgeven aan een nieuwe generatie. Prachtig natuurlijk, al moeten ze wel beseffen dat je in een klas slechts een deeltje van die wetenschappelijke knowhow kan doorgeven. En de opvoedkundige aspecten, krijgen ze daar evenveel energie van? Wanneer hun verwachtingen over onderwijs te ver weg liggen van de realiteit, dreigen mensen na een paar maanden af te haken. Dat willen we vermijden, zowel voor hen als voor ons.”

“Begrijp me niet verkeerd: het lerarenberoep is écht heel mooi. Maar sollicitanten moeten weten wat er in deze veelzijdige, uitdagende job allemaal bij komt kijken. We stellen ze ook gerust: niemand verwacht dat je na enkele weken al de perfecte leraar bent. En we garanderen dat hier collega’s klaarstaan die je kan aanspreken. Samen zetten we graag stappen vooruit.”


Mattias Paglialunga, coördinerend directeur Arcadiascholen in Aarschot

“De Open Scholendag leverde ons 4 nieuwe leraren op”

Mattias Paglialunga, coördinerend directeur Arcadiascholen in Aarschot

Mattias Paglialunga: “Onze scholengroep nam in mei vorig jaar deel aan de Open Scholendag. Geïnteresseerden konden zich eenvoudig registreren via het platform van het Departement Onderwijs. Dankzij onze promotie op sociale media trokken we een 40-tal nieuwsgierigen aan. Vooraf namen onze scholen samen met de centrale personeelsdienst contact met hen op om te polsen naar hun opleiding, werkervaring en motivatie. Op basis daarvan organiseerden we kijkstages op maat.”

Employer Branding

“De Open Scholendag geeft je als werkgever de kans om je troeven uit te spelen. Onze scholengroep bestaat uit 4 secundaire scholen. Er is dus wel wat interne mobiliteit mogelijk. Loopt je opdracht af? Dan ligt er misschien een nieuwe kans op een andere school. Potentiële werknemers zien dat vaak als een voordeel. En we benutten zo’n toonmoment ook om te benadrukken wat we als scholengroep belangrijk vinden. Zij-instromers leiden we bijvoorbeeld graag toe naar een lerarenopleiding, want daar doen ze didactische bagage op.”

“Doen we mee aan de Open Scholendag om bestaande vacatures in te vullen? Niet 1 op 1. Dat kan ook niet: in mei weten we onmogelijk al welke profielen we het schooljaar daarop nodig zullen hebben. Toch biedt het ons de gelegenheid om ons te presenteren als een aantrekkelijke werkgever.”

“Wanneer we geïnteresseerde kandidaten later opbellen met concrete vacatures, zijn ze al vertrouwd met onze organisatie. Ze weten dan al waarom ze wel of niet voor onze school zouden kiezen. Vorig jaar heeft die aanpak ons toch 4 nieuwe leraren opgeleverd. We zijn benieuwd naar de resultaten van dit jaar.”


Portret Kristien Druyts bij interview over zij-instromers

“We laten ouders graag een paar lesuren overnemen”

Kristien Druyts, pedagogisch directeur KOBOS in Kapelle-op-den-Bos

Kristien Druyts: “‘Breek uit je kot’. Onder die slogan vragen we ouders om een workshop te geven op onze school over hun specialiteit, talent of beroep. Of ze nu ondernemen, aan improvisatietheater doen of in een medisch laboratorium werken: onze leerlingen kijken op die momenten over het muurtje. Maar voor de ouders geldt dat ook. Wie weet slaat de vonk voor onderwijs wel over terwijl ze daar vooraan staan te blinken. Of misschien maken ze vrienden en kennissen warm door hun positieve ervaring te delen.”

Leraar om de hoek

Waarom het altijd ver gaan zoeken? Iemand die de overstap naar onderwijs overweegt, kan ook om de hoek wonen. Openstaande vacatures delen we massaal op onze sociale mediakanalen. En we sturen ze ook geregeld door naar onze ouders. Als je weet dat we 1700 leerlingen hebben, kan je uitrekenen wat voor een gigantisch netwerk we daarmee bereiken. Wie wil lesgeven, kan zich aanmelden. En ook op onze opendeurdag hebben we een infostand om nieuwe leraren aan te trekken.”

“Onze boodschap naar kandidaat-leraren: hier ben je welkom, zelfs al neem je maar  2 uur per week op. Die puzzel leggen we met plezier, want elk stukje helpt in de strijd tegen het lerarentekort. Het siert leraren dat ze extra lestijden opnemen, maar we willen ook hun draagkracht bewaken. En wie kan hen beter ondersteunen dan mensen die onze school sowieso al een warm hart toedragen?”


Portret Ann Blomme bij interview over zij-instromers

“Stadsgenoten met interesse krijgen nu meer dan een formeel gesprek”

Ann Blomme, directeur GO! Lyceum in Gent

Ann Blomme: “Toen Onderwijscentrum Gent het project ‘Lesgeven? Test even’ lanceerde, sprongen we meteen mee op de kar. Onze deuren mogen open, daar is het hele lerarenkorps het over eens. Het principe is simpel: mensen die twijfelen over een job in het onderwijs registreren zich op de website van Stad Gent. Daar duiden ze aan in welke school ze graag even snuffelen. Wij krijgen de namen door en regelen een meeloopmoment op maat.”

Psycholoog wordt leraar

“Wat levert dat op? Een psycholoog met een passie voor cijfers is ons op die manier op het spoor gekomen. Intussen geeft hij hier wiskunde. Vaak voelen sollicitanten het kriebelen om iets te betekenen voor de maatschappij. Wij zijn een school die diversiteit tussen leerlingen en collega’s omarmt. Die uitgesproken visie prikkelt blijkbaar wel wat stadsgenoten.”

“Door testdagen te organiseren, trekken we de klassieke sollicitatieprocedure open. We gaan verder dan dat formele gesprek. Kandidaat-leraren leren de school écht kennen. De schooldeur openen: dat is the way to go. We zijn fier op wat we doen en willen dat aan de buitenwereld tonen. Want ik kan als directeur uren gepassioneerd over de school praten, maar wellicht steek je nog meer op door het gewoon zelf eens te zien en te voelen.”


Portret Rik Bossuyt bij interview over zij-instromers

“Door de aangepaste leraren-opleiding kan je na 2 maand al een vervanging doen”

Rik Bossuyt, overkoepelend directeur scholengemeenschap Katholieke Basisscholen Kortrijk

Rik Bossuyt: “Zij-instromers die niet over het juiste diploma beschikken: we hebben hun helpende handen broodnodig. Maar als scholengemeenschap vinden we het onverantwoord om hen zonder didactische ervaring voor de leeuwen gooien. Kunnen we een snelle instap in onze school én een kwalitatieve opleiding combineren?”

“Daarvoor sloegen we de handen in elkaar met hogeschool VIVES Kortrijk. Het resultaat? Boost: een verkort opleidingstraject waarbij we studenten al vanaf dag 1 coachen in onze basisscholen. En aan het eind van de rit behalen ze hun educatieve bachelor lager onderwijs.”

Sneller voor de klas

“Die werkwijze vraagt wel wat van ons team: in elke school nemen bepaalde leraren de rol van coach bij op. Via duaal lesgeven geven ze de knepen van het vak door aan de zij-instromers. Na 2 maand kunnen die dan in principe al zelfstandig vervangingen doen. Dat is een gigantisch rendement voor onze school. In andere opleidingsvormen moeten we veel langer wachten vooraleer we nieuwkomers kunnen inzetten. En die tijd is een luxe die we ons door het lerarentekort eigenlijk niet meer kunnen permitteren.”

“Een voltijdse praktijkopleiding in combinatie met studeren: voor onze 5 zij-instromers is het best een pittig parcours. Maar hun opleiding is beperkt in tijd én wij garanderen hen na 1 jaar betaald werk op onze school. Het feit dat wij die mensen samen met VIVES opleiden, is een enorme plus: we kennen hun talenten, sterktes en interesses. Onze coachende leraren noemen het ook een verrijkende ervaring: het dwingt hen om opnieuw stil te staan bij routines en het geeft hun eigen loopbaan een nieuwe wending. Echt een win-win.” 


Logo Lesgeven is alles geven

Met de campagne “Lesgeven is alles geven” en de bijhorende Open Scholendag wil Onderwijs Vlaanderen het imago van het lerarenberoep verbeteren, nieuwe mensen warm maken voor de job en alle huidige leraren waarderen.

Simon Verbist

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter