Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Hoe geef je introvertpositief les? 6 tips 

  • 20 september 2023
  • 4 minuten lezen

Ongeveer 1 op de 3 leerlingen is introvert. Ze zitten ook in jouw klas. Hoe merk je hen op? En geef je hen wat ze nodig hebben? Kinderpsycholoog Stephanie Coorevits geeft 6 inzichten waarmee je meteen aan de slag kan.

Portret Stephanie Coorevits
Kinderpsycholoog Stephanie Coorevits: “Een leerling die vooral introvert is, mijdt eerder sociale interacties omdat die hierdoor overprikkeld raakt.”

Stephanie Coorevits: “Geen enkele leerling is 100% introvert, of extravert. Of iemand vooral introvert of extravert is, hangt af van of die van ‘prikkels’ oplaadt. Prikkels als: veel mensen, sociale activiteiten en geluiden. Ook als leraar schaal jij ergens tussen vooral extravert of vooral introvert. Door je bewust te zijn van je eigen profiel, besef je dat elke leerling een andere leerstijl en diverse behoeften heeft.”

“Ook nog even dit. Vaak wordt introversie verward met verlegenheid. Want je merkt hetzelfde gedrag: de leerling is eerder rustig en kiest in groep voor ‘de achtergrond’. Maar verlegenheid gaat over een ‘angst’ voor vreemden en het negatieve oordeel van anderen, terwijl introverten zichzelf wel goed kunnen voelen in een groep. Zij mijden eerder sociale interacties omdat ze hierdoor overprikkeld raken.”


1. Merk alle leerlingen op (ook zij die zich verstoppen)

Stephanie Coorevits: “Introverte leerlingen vallen in de klas minder op dan extraverte. Ze zijn meer gericht naar binnen dan naar buiten, passen zich makkelijk aan en liggen vaak goed in de groep.” 

“Maar ze zijn vaak ook gevoelig voor de sfeer in de klas. Vertel dat zowel opvallende als teruggetrokken leerlingen mogen zijn wie ze zijn, dat zowel spraakzaam als stil oké is. Een veilig klasklimaat waar iedere persoonlijkheid zich goed voelt, is belangrijk.”


2. Experimenteer met denkpauzes

Stephanie Coorevits: “Introverte leerlingen hebben doorgaans meer tijd nodig om informatie te verwerken en hun gedachten te formuleren. Ze staan ook stil bij de gevolgen die hun woorden hebben. Bied dus de optie ‘tijd’ aan. Bouw een denkpauze in na je vraag of laat je leerlingen af en toe eens het antwoord opschrijven vooraleer je hen vraagt om het mondeling te delen met de klas.” 


3. Varieer in groepswerk

Stephanie Coorevits: “Introverte leerlingen geven dikwijls de voorkeur aan individueel werk. Waar mogelijk, kan je hen laten kiezen tussen groepswerk en individueel werk. Niet altijd, want ook voor introverte leerlingen liggen er waardevolle groeikansen bij groepswerk. Vraag om de eigen en elkaars groepsrol in te schatten, bepalen én waarderen. De rol van researcher, verslaggever, structuurbewaker of analist matcht vaak met introverte types.” 

“Waak er altijd over dat je groepen niet te groot zijn. Gaan je leerlingen aan de slag in een onoverkomelijk grote groep? Overweeg om deelnemen niet te verplichten. Je hebt altijd leerlingen die liever toekijken dan deel uit te maken van de groep. Wanneer jij dat oké vindt, zullen klasgenoten dat ook spontaan accepteren.” 


4. Maatwerk

Stephanie Coorevits: “Terwijl een groepsgebeuren voor extraverte leerlingen een bron van energie is, raken introverte leerlingen er uitgeput van. De drukte en vele indrukken vragen zoveel energie dat ze vaak niet gezegd krijgen wat ze denken. Plan je toch een groepsgesprek? Deel op voorhand mee wat het thema is. Of deel gedachtestrookjes uit om zo hun ideeën, feedback en bedenkingen te delen.” 


5. Kies (even) voor stilte

Stephanie Coorevits: “De klas is een omgeving vol geluid. Maar introverte leerlingen hebben behoefte aan stilte en tijd om te reflecteren. Organiseer 100%-stiltemomenten met een lawaaimeter en laat die een vast onderdeel worden van je klasroutine. Sta ook het gebruik van oordopjes of koptelefoons toe. Wie weet lukt het wel om in de klas of op de gang een stiltezone te creëren? Creëer ook stilteplekken op school waar een maximum aantal leerlingen is toegelaten: om te ontspannen, studeren, niksen …”

6. Wissel spreekbeurten af met schriftelijke opdrachten 

Stephanie Coorevits: “Introverte leerlingen verkiezen vaak schriftelijk werk. Overweeg dus om schrijfopdrachten te geven in plaats van enkel spreekbeurten. Trucjes om eventuele spreekangst op te vangen kunnen ook helpen: laat de leerling de spreekbeurt eerst voor jou in de pauze repeteren en sta spiekbriefjes toe. Werk met jokerkaarten om een stukje stress op te vangen. Of vermijd ‘de druk’ van 4 muren en organiseer de spreekbeurten buiten.” 

“Zwart-wit is het zeker niet. Besef dat introverte leerlingen net kunnen uitblinken tijdens een spreekbeurt. Vaak gaan ze op zoek naar een ‘rol’ waarin ze het nodige comfort vinden om zich volledig te geven. Ook zij kunnen erin slagen om vlot voor een groep te spreken. Het vraagt alleen meer.” 

Cherline De Maeght

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter