Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Een hoogsensitief kind in de klas: 2 x 7 tips

  • 27 april 2015
  • 2 minuten lezen

Minstens 1 op de 10 mensen is hoogsensitief, of kortweg HSP. In jouw klas zit dus een kind dat hoogsensitief is. Met enkele ingrepen maak je de schooldag aangenamer. Niet alleen voor hoogsensitieve kinderen, maar voor iedereen.

Professor Elke Van Hoof : “Ook als je hoogsensitief bent, draai je later mee in onze maatschappij. Het heeft dus geen zin om dat ene kind voortdurend af te schermen van alle prikkels op school. Kies voor een inclusieve aanpak.”


Wat kan je doen in de klas?

  1. Schakel overbodige prikkels tijdens een toets uit. Laat iedereen in stilte werken en leg niet de nadruk op de tijd die wegtikt.
  2. Formuleer je toetsvragen zo duidelijk mogelijk, zodat kinderen niet afdwalen of op zoek gaan naar andere interpretaties.
  3. Leer kinderen hoe vriendschap werkt. Leg uit dat elke vriendschap anders is en dat niet iedereen in de klas je vriend kan zijn.
  4. Groepswerk? Kies voor kleine groepjes en maak duidelijke afspraken over lawaai. Of gebruik eens een decibelmeter.
  5. Zorg voor voldoende beweging. Laat je leerlingen rechtstaan tijdens groepswerk of schep samen een luchtje.
  6. Achtergrondmuziek in de klas? Zet klassieke muziek of natuurgeluiden op.
  7. Las regelmatig rustmomenten in. Zo krijgt elk kind de kans op herstel na een druk moment. Kies voor een activiteit waar jij je zelf goed bij voelt. Lees voor, ga even naar buiten of doe een ademhalingsoefening.

Wat kan je doen als school?

  1. Begeleid sociale interactie. Leer kinderen hoe ze conflicten zelf oplossen, bijvoorbeeld met een goedmaak-bankje. Zodra hoogsensitieve kinderen snappen hoe anderen omgaan met vriendschap, zijn ze in staat om hechte banden op te bouwen.
  2. Ban de bel. Kan het stiller? Is ze echt nodig? En hoe vaak per dag?
  3. Werk aan een groene speelplaats, met plekjes voor wilde spelletjes en plekjes om in alle rust te ‘hangen’.
  4. Bereid kinderen voor op drukke momenten zoals een projectdag of het schoolfeest. Stimuleer iedereen om mee te doen, maar zorg voor een alternatieve activiteit als kinderen nood hebben aan rust. Vraag ze om zelf een goed voorstel te doen.
  5. Hou het stil in de refter. Goed voor de vertering, en zo is de brooddoos tenminste leeg op het einde van de middagpauze. Of laat de kinderen buiten eten als het weer dat toelaat.
  6. Sport zo vaak mogelijk buiten. Veel minder prikkels dan in die drukke sporthal.
  7. Betrek de ouders. Maak ze duidelijk dat hun kind afschermen van elke prikkel geen zin heeft, hen leren omgaan met prikkels wel. Dat wapent hen voor hun latere leven.

Hoekenwerk, een spreekoefening of een creatieve opdracht: hoe luid mag de volumeknop van je leerlingen? Maak lawaai zichtbaar. Print de lawaaimeter en hang hem op in je klas. Of projecteer een app zoals Bouncyballs.

Seppe Goossens

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


K

Kris

1 november 2018

En ik zou graag nog eentje toevoegen: neem ouders alsjeblief auserieus als ze komen aandraven met een vermoeden van hoogsensitief.

Reageren
S

Siska

2 november 2018

Tip door en voor ouders; koop een grote doos oordopjes en stop er een paar in een klein doosje in de schooltas. De refter blijft hel voor onze prusten... Met oordopjes in is het ergste geluid al gedempt en gefilterd, mijn zoon maakt hier gretig gebruik van!

Reageren
W

Witska

5 september 2019

Persoonlijk vind ik dat ouders aan de schoolpoort al vaak met de term "mijn kind is hoogsensitief" gebruiken...vaak bij kinderen met moeilijk gedrag... of ouders die zelf " overgevoelig" zijn (niet hoogsenstitief) voor bv feedback...en dit onbewust projecteren op hun kind. Dus wanneer neem je het au serieux als ouders er mee komen aandraven? Elke leerkracht dient denk ik wel wat achtergrond te hebben zowel over kenmerken als mogelijke hulpmiddeltjes zodat ze zelf kunnen observeren en interveniëren. Maar ze hoeven niet alles zomaar klakkeloos aan te nemen. Zelf ben ik hoogsensitief (pas op mijn 21 jaar kreeg dit een naam) en ben op mijn volwassen pad al wat mensen tegengekomen die dit ook zijn... dat schept een band. Het wordt de dag van vandaag bijna benaderd alsof het iets "afwijkend" is, vroeger kraaide er geen haan naar... en meestal komt het wel goed. Ik ben er wel van overtuigd dat familiale omstandigheden en belasting een rol spelen in de ontwikkeling er van. Dus zou als ouder ook daar eens naar kijken als je overtuigd bent... daar heeft een leerkracht geen vat op. Ik zou soms wel wat minder intenser willen ervaren, ook eens in een ruimte willen stappen zonder dat de voorafgaande sfeer op mn hoofd valt :-) ...maar al de rest daar ben ik dankbaar voor! Het is heel handig in mijn job.

Reageren
L

Linn

6 februari 2020

Ik heb 2 hoogsensitieve dochters, schatten van kinderen met het hart op de juiste plaats. Ze zijn allebei compleet anders en toch ook hetzelfde. De oudste is de lijm in de klas wat voor haar ongelooflijk moeilijk en vermoeiend kan zijn. Ze heeft een hoog rechtvaardigheidsgevoel en wil alle conflictjes oplossen. Het gebeurt vaak dat we 's avonds een 'filtergesprekje' moeten voeren of dat ze zich even afzondert.
Mijn jongste heeft het dan weer heel lastig met harde geluiden, vreemde mensen, de groepsgeest in de klas... zij heeft haar eigen touwtjes in handen. Zij beslist wanneer ze klaar is om bijvoorbeeld zonder wieltjes te fietsen of wanneer ze klaar is om te leren lezen. Je kan haar daar niet toe 'dwingen' zolang zij zich niet zeker genoeg voelt of zich klaar voelt. Wat binnen het huidige onderwijssysteem vaak op onbegrip stuit. Zij wordt vaak als traag of dom bestempelt. Terwijl ze juist heel precies weet wat ze wanneer kan of wil doen.
Het zijn allebei kinderen die "volwassener" in de wereld staan dan hun leeftijdsgenootjes vermits ze alles willen weten en begrijpen. Ze hebben allebei hun eigen handleiding, maar eens je die helemaal begrepen hebt en ze ook toepast... Ik stel hen heel vaak de vraag; hoe kan ik je helpen? Wat is volgens jou de beste oplossing van je probleem?
Deze kinderen hebben de ruimte nodig om zelf tot een oplossing te komen. Ze moeten het gevoel krijgen dat je echt naar hen luistert en dat je hen serieus neemt. Blijf steeds eerlijk, weet je het niet dan weet je het niet. Dan kan je het samen ontdekken, maar verzin geen verhaaltjes om er vanaf te zijn. Daar komen ze vroeg of laat achter en dat is naar hun gevoel 'not done'.
Confronteer hen ook nooit met hun fouten 'en plein public'! Dat is het ergste dat hen kan overkomen naar hun gevoel. Dat wil niet zeggen dat ze overal mee weg kunnen komen, maar spreek hen persoonlijk aan. Maak hen duidelijk waarom een bepaald gedrag niet kan, maar doe dit nooit voor een publiek. Je kan hen dan net zo goed een slag in het gezicht geven.
Verder zijn het de meest behulpzame, zachtaardige kinderen die je je maar kan voorstellen. Ze hebben alleen een beetje meer begrip nodig omdat ze zoveel naar zich toe trekken.
(De oordopjes-methode pas ik ook al een paar jaar toe bij de jongste. Naar de cinema, naar de binnenspeeltuin... oordopjes! En soms is het niet nodig, maar indien je ze niet bij hebt...)

Reageren

Laat een reactie achter