Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Differentiatie op 4 sporen: “De leerlingen voelen zich begrepen”

Log in om te bewaren.

In de Sancta Maria Basisschool werken alle leraren met een 4-sporenbeleid om vlot te differentiëren in de klas. De leerlingen werken in hun eigen tempo en leren hun niveau inschatten. In de zesde klas van juf Himsha zijn ze er helemaal mee weg. Bekijk de video.

Klassikale instructies

“Ik begin de les met de instructie van het eerste vak”, vertelt Himsha Vanhaecke, leraar in het zesde leerjaar. “Ik overloop de theorie en de oefeningen. Ik houd mijn uitleg zo kort mogelijk. Daarna schakel ik onmiddellijk over naar de instructie van het volgende vak. Dan gaan de leerlingen zelf aan de slag met oefeningen.”

“Ze mogen vrij kiezen met welk vak ze starten. Die vrijheid zorgt ervoor dat ze zelf nadenken hoeveel tijd ze aan welk vak spenderen, waar ze sterk in zijn en waar ze het moeilijker mee hebben.”


Ieder mens kiest zijn eigen pad in het leven. Waarom zou dat in de klas anders moeten zijn?

Himsha Vanhaecke - Leraar zesde leerjaar, Sancta Maria Leuven

Oefeningen op ieders niveau

Op het bord van juf Himsha staan per vak 3 oefeningen, dat zijn de eerste 3 sporen.

  • Spoor 1: Deze oefeningen zijn voor de leerlingen die het moeilijk hebben met de leerstof. Ze hebben vaak nog wat extra hulp nodig van de leraar of co-teacher.
  • Spoor 2: Basisoefeningen voor leerlingen die de leerstof goed begrijpen.
  • Spoor 3: Oefeningen voor leerlingen die de leerstof helemaal onder de knie hebben. Zij hebben nood aan extra uitdaging.

Naast de 3 sporen op het bord is er voor sommige vakken nog een vierde spoor.

  • Spoor 4: Oefeningen voor leerlingen met een individueel curriculum. Dat kan zowel curriculumdifferentiatie zijn naar boven toe als naar beneden.

De leerlingen mogen zelf kiezen welke oefeningen ze maken. “In het begin van het schooljaar verloopt dat nog wat moeilijker. Eerst overschatten sommige leerlingen zich, anderen onderschatten zichzelf dan weer. Maar ze voelen snel aan welk spoor het best bij hen past.
 

Hoe begin je eraan?

“Het is als leraar niet eenvoudig om er onmiddellijk mee te starten. Bouw het rustig op en uiteindelijk is het een meerwaarde voor de leerling en de leraar. Begin met 1 vak, wiskunde is daarvoor ideaal. Als dat goed lukt, voeg dan een tweede vak toe. En als iedereen de methode goed onder de knie heeft kan je gerust met 4 vakken door mekaar werken”.

Abonneer je nú op Klasse Magazine*

  • 4 dikke magazines voor maar € 10
  • Extra in september: een zot zalig fietszadelhoesje
  • En ontdek in ons dossier verschillende manieren om je klas in de hand te houden
Ik word abonnee

*Betaal vóór 1 september
en start je schooljaar sterk!