Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Mama’s in de keuken voorkomen schooluitval

Log in om te bewaren.

In Gentse secundaire school HTISA komen mama’s één keer per week koken. “De actie kadert in een bewust beleid van de school om vroegtijdige schooluitval tegen te gaan”, zegt brugfiguur Katrien. “Want als je ouders op school betrekt, lukt het ook beter om hun kinderen te motiveren.”

leering, brugfiguur Katrien en mama Hanife

In de keuken zijn 4 dames druk in de weer. ‘Mama’s koken’ lees je op hun schort. Een volledig menu, met zelfgemaakte gehaktballen en puree als trekpleisters. Leerlingen steken hun kop binnen om de mama-koks te complimenteren. Ook de zoon van mama Hanife: “Mama, ze willen je handen komen kussen!”
 

Gezonde maaltijd

“We koken op school, zodat de meeste kansarme jongeren toch één keer een warme, gezonde maaltijd per week hebben ”, legt mama Hanife uit. “Hun ouders hebben daar geen centen voor, helaas. Dus springen wij bij.” Met succes. Er dagen meer leerlingen op dan er zijn ingeschreven.

De actie kadert in een bewust beleid van de school om vroegtijdige schooluitval tegen te gaan. Brugfiguur Katrien: “Je kan massa’s maatregelen nemen als je schoolmoeë leerlingen ziet uitvallen. Maar die komen meestal te laat. Daarom werken wij preventief. Door de banden tussen thuis en school aan te halen. Want als je de ouders bij de school betrekt, lukt het je ook beter om de jongeren te motiveren.”
 

Elke week feest

“Ouderparticipatie moet groeien in een school. We zagen dat eerst groter en formeler: ‘We móeten een groep mama’s hebben die in de schoolraad hun stem laten horen. En die móeten in ons oudercomité zitten. Maar zo werkt het niet.”

“Daarom zijn we informeler gaan werken. 3 jaar geleden zijn we gestart met mama’s uit te nodigen op de koffie. Dat was zo’n succes dat de mama’s zelf grote schotels met eigen gebak meebrachten. Dat mondde uit een kookproject van 8 weken met die mama’s. Wat op zijn beurt weer leidde tot het kookboek ‘Mama’s koken’.”

“Het was hier elke week feest op school”, lacht mama Hanife. “Want de leraren mochten aanschuiven. Leuk voor ons, omdat je de leraren op een andere manier leert kennen. Op het oudercontact focus je toch meer op punten en resultaten. Maar nu stap ik makkelijker naar leraren toe voor een babbel.”
 

School voelt als familie

“Mijn zoon was kwaad. ‘Waarom mogen onze leraren eten en wij niet?’ Toen hij hoorde dat we dit jaar voor de leerlingen zouden koken, blonken zijn oogjes. Fier dat hij was op zijn mama! Ik dacht: als hij ziet dat ik graag naar school kom, zal hij ook enthousiaster zijn.”

“Je ziet dat ook andere leerlingen gelukkiger naar school komen omdat ze weten dat ze een warme maaltijd krijgen. Ze zien dat de school zich om hen bekommert. En dat de aanwezigheid van de ouders voor een gezellige, familiale sfeer zorgt. Het enthousiasme van de ouders slaat over op de kinderen. Ze zullen veel minder vlug zeggen: school, dat interesseert me niet meer. Nee, want je school voelt aan als je familie. En je familie laat je niet vallen.”


School voelt aan als je familie. En je familie laat je niet vallen

Hanife - mama

Werken aan welzijn is schooluitval tegengaan

Brugfiguur Katrien merkt het ook: “De leerlingen voelen dat hun thuiscultuur, thuistaal, religie welkom zijn op school. Dat hun ouders welkom zijn. En dat vertaalt zich in hun resultaten, waardoor de school ook voortijdige schooluitval tegengaat.”

Hanife knikt: “Als mama wil je het beste voor je kinderen. Je wil ze op de schoolbanken houden. Zodat ze een diploma halen, waarmee ze sterker in de wereld staan. Daarom engageer ik me op school. Ik wil zien wat er leeft op school, ik beleef de school met mijn zoon. En dat heeft een positieve invloed op hem. Als hij iets wil vertellen over school, zegt hij: ‘Je snapt het hé, mama. Want je hebt het zelf gezien.’”
 

Mama’s tonen: naar school gaan is belangrijk

“Als school zijn we oprecht geïnteresseerd in de thuiscontext van onze leerlingen”, vertelt brugfiguur Katrien. “Zo vroegen we 2 jaar geleden aan onze leerlingen om een foto te nemen van hun gezin, waarbij ze hun talenten in beeld brachten. Een professionele fotograaf is dan bij de gezinnen langs geweest om die foto’s opnieuw te maken. Hoe je die mensen zag groeien toen ze mochten poseren: geweldig.”

“De foto’s hangen nu in A3-formaat op in onze school. Iedereen die er passeert, kijkt ernaar. We merken dat ouders enorm begaan zijn met de toekomst van hun kinderen. Zeker in een school als de onze, met leerlingen met een zeer diverse achtergrond en een hoog risico op uitval, is dat erg belangrijk.”
 

Ouders laten hun stem horen

“Ook al bereiken we nog niet alle ouders, je merkt dat ze zich gewaardeerd voelen op school. En je ziet de ouders steeds meer zelf initiatieven nemen. Doordat ze deelnemen aan informele momenten, laten ze ook op de schoolraad veel meer hun stem horen dan vroeger. En zo geven ze het best mogelijke voorbeeld voor hun kinderen. Ze tonen dat naar school gaan belangrijk is.”

“En het houdt niet op. Op ons open schoolfeest vorig jaar stelden de mama’s voor om zelf te koken. Een waanzinnig idee. Twee dagen lang van 8 tot 8 in de weer. Een lange tafel in de afgesloten straat. Het werd een gigantisch feest. Waar ook een pak leerlingen op afkwamen. Krijg dat maar eens voor elkaar bij zestienjarigen tijdens het weekend.”

In september sterk starten met Klasse Magazine?*

  • 4 straffe nummers voor slechts € 10
  • Met doorleesdossier, verhalen en tips
  • Extra: zot zadelhoesje voor abonnees
Ik word abonnee

*Betaal vóór 7 juli en krijg een Klasse-kalender als extraatje