Wat vind jij?

Hoe ziet de werktijd van een leraar eruit?

82 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

4 leraren registreerden een week lang hun werktijd. 24 uur op 24, 7 dagen op 7. Wat ze ervan leren? ‘Soms moet je zelf ‘stop’ zeggen, anders houdt het gewoon nooit op.’
 


 
grafiek met tijdsbesteding van Naim Lampe
Naim Lampe, leraar informatica in tweede en derde graad OV4 type 9, Campus Impuls in Oostakker, 3 jaar ervaring
“Ik ben bezig aan mijn derde schooljaar. Mijn eerste jaar was overleven. Vanaf nul stelde ik eigen cursussen op. Intussen zijn mijn lesvoorbereidingen minder tijdrovend. Mijn cursussen finetune ik nu met nieuwe inzichten en insteekjes. Ik herinner me levendig hoe hectisch dat eerste schooljaar was, daarom speel ik mijn materiaal altijd door aan nieuwe starters op school.”

“Doordat lessen wegvallen door lesvrije dagen of projecten, moet ik me opjagen om alle leerstof te zien. Ik zou graag meer freewheelen, nog meer starten vanuit de interesses van leerlingen. In de lessen haal ik samen met de leerlingen een oude pc van mij uit elkaar. Tijdens de middagpauze steken we die terug ineen. Jammer dat daar niet meer tijd voor is tijdens de lessen.”
 


 
grafiek met tijdsbesteding van Celine Everaert
Celine Everaert, leraar in het vierde leerjaar, Don Bosco in Sint-Niklaas, 5 jaar ervaring
“Ik sta 5 jaar voor de klas, maar dit is mijn tweede jaar in het vierde leerjaar. Ik moet me nog wat inwerken in de leerstof. Als ik meer ervaring heb, zal ik wellicht nog altijd evenveel tijd stoppen in de lesvoorbereidingen. Maar het accent zal meer liggen op activerende werkvormen, differentiatie en aanpassen wat vorig jaar minder goed werkte.”

“Op zaterdag probeer ik zo weinig mogelijk aan school te denken. Hooguit wat knutselspullen shoppen. Zondag is dan volle bak school. Vroeg opstaan om lessen voor te bereiden, toetsen te verbeteren, zorgafspraken op te stellen en administratie te doen. Uitslapen op zondag zit er bijna nooit in. Mijn vriend schrikt daar intussen niet meer van.”
 


 
Grafiek met tijdsbesteding Renilde
Renilde Rommens, leraar Engels tweede en derde graad bso en aso, Guldensporencollege Kaai in Kortrijk, 16 jaar ervaring
“16 jaar geef ik al les. Aan lesvoorbereidingen besteed ik minder tijd dan vroeger. In vergelijking met een starter neem ik meer schooltaken op mij. Zo help ik met het beheer van de Facebook-pagina van onze school: een zichtbare, maar intensieve taak. Naar het schijnt zou ik dit jaar minder examentoezicht krijgen ter compensatie (lacht).”

“Opvallend dat allerlei administratieve taken een kleine 8 uur opslorpen. Nieuwe digitale tools zorgen er gelukkig voor dat ik overzichtelijk en efficiënt werk. Een leerlingvolgsysteem, Smartschool en een online agenda vormen naast een taakbelasting ook een gemak. Al zet ik de notificaties van Smartschool op mijn smartphone wel uit. Anders stop het nooit. Ping, een ‘dringende’ e-mail en je bent toch vertrokken.”
 


 
grafiek met tijdsbesteding van Ann Goossens
Ann Goossens, kleuterzorgjuf, GBS ’t Kiezeltje en ’t Mulderke in Kapelle-op-den-Bos, 28 jaar ervaring
“5 jaar geleden werd ik zorgjuf omdat ik voelde dat mijn enthousiasme als juf van de tweede kleuterklas stilaan verminderde. Nu werk ik weer met volle ‘goesting’ in hoofd en hart. Al dat opzoekwerk in het weekend doe ik omdat ik het graag doe. Ik ben heel blij met mijn job. Als het tegen je zin is, werk je zoveel uren per week gewoon niet.”

“Ik hou in het weekend heel bewust een dag vrij voor mijn gezin. Vroeger kwam de school wel eens op de eerste plaats. Een paar jaar geleden heb ik de klik gemaakt en dat is echt wel een verbetering in mijn leven.”