Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Wat is de rol van de zorgcoördinator of leerlingenbegeleider?

  • 28 oktober 2025
  • 8 minuten lezen

Sinds 2018 is een beleid rond leerlingenbegeleiding verplicht. Maar hoe geef je dat vorm? En wat is de rol van de zorgcoördinator of leerlingenbegeleider? Nele en Anouk geven je een inkijk in hun job. Expert Joke Gevaert geeft extra tips om deze sleutelfunctie sterk in te vullen. 

Zorgcoördinator Nele De Witte over rol van de zorgcoördinator of leerlingenbegeleider op school
Nele De Witte, zorgcoördinator GLS De Regenboog Zellik: “Als beginnend zorgcoördinator was ik overweldigd. Intussen leerde ik prioriteiten stellen.”

Urenpakket 

Nele De Witte, zorgcoördinator: “Onze lagere school telt 393 leerlingen. Ik ben zorgcoördinator voor het eerste tot het vierde leerjaar. Mijn collega Inge werkt halftijds en neemt de derde graad voor haar rekening. Daarnaast hebben we nog een aantal deeltijdse zorgleraren die ook voor de klas staan. Veel uren in zorg investeren: dat is een duidelijk signaal van ons beleid.”

“Sinds dit schooljaar is nog een derde zorgcoördinator gestart. Brecht ondersteunt mij halftijds en volgt enkele klassen op. Grote voordeel: ik kan meer op de klasvloer zijn en leer zo mijn leerlingen beter kennen. Tot nu moest ik af en toe een foto bekijken om te weten over wie het gaat. Niet onlogisch met soms wel 15 klassen onder je hoede. Je streeft natuurlijk naar een goeie verbinding met elke leerling.” 

Prioriteiten 

“Mijn job draait rond 4 domeinen: onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg. Hoe je die invult, hangt af van de keuzes die de school maakt. We overleggen daarvoor met het beleidsteam en de zorgcoördinatoren, maar bevragen ook het volledige schoolteam. Zo kiezen we prioriteiten die door iedereen gedragen zijn. Daarna schrijven we samen de zorgvisie uit, maken we schoolbrede afspraken en ontwikkelen we sjablonen die het team houvast geven om de rol van zorgcoördinator in te vullen.” 

“Mijn dag ziet er steeds anders uit. Een leerling die het moeilijk heeft, een leraar die wat vastloopt met begeleiden of coachen, een oudergesprek dat in je kleren kruipt, een toonmoment waar je – als deel van het team – ook de handen uit de mouwen steekt … Als beginnend zorgcoördinator was dat best overweldigend. Intussen leerde ik beter prioriteiten stellen.” 

“Hoe je de rol van zorgcoördinator invult? Mijn tips: leer je school en het team goed kennen, verwacht niet dat je alles meteen kan aanpakken en zorg dat ieders rol duidelijk is. Zo doen de zorgondersteuners binnen ons team bijvoorbeeld het voorbereidende werk bij de bespreking van AVI-testen en de analyse van de LVS-resultaten om er vervolgens met de klasleraren acties aan te koppelen. Terwijl in veel scholen die taak in het bakje van de zorgcoördinator belandt. De job en taken zijn kneedbaar, en duidelijkheid zorgt voor minder frustraties. Daar streven we alleszins naar.” 

Wat doen ze daar in dat lokaal?’ Die vraag wil ik voor zijn

Nele De Witte
zorgcoördinator

Alles is zorg 

“We zetten als team sterk in op brede basiszorg, een preventieve aanpak en routines. Kinderen gaan niet zomaar naar een zorgondersteuner. Een sterke start nemen we altijd klassikaal. Leraren kaderen tijdens overlegmomenten wat ze al probeerden en waarom het al dan niet werkt. Samen zoeken we naar haalbare oplossingen. Werkt een leerling toch apart of in een zorggroepje met een zorgondersteuner als verhoogde zorg? Dan weet de klasleraar exact waarom. Zulke afspraken maken we bewust op schoolniveau en bewaken we samen. Zorg en lesgeven zijn geen aparte werelden, ze vormen 1 geheel.” 

“‘Wat doen ze daar in dat lokaal?’ Die vraag wil ik voor zijn. Duidelijke én verbindende communicatie blijft de sleutel. Regelmatig lichten we op personeelsvergaderingen toe wat we doen. We leren als collega’s van en met elkaar en delen trotsmomenten.” 

“Komt er een leraar ventileren over een leerling, dan kader ik welke stappen we al gezet hebben en wat een volgende stap kan zijn. Mijn hoofdfocus is de leerling, maar de puzzel errond is minstens even belangrijk. Hoe is het voor de leraar? En de ouders? Wie zijn externe partners? Ook dat is zorg. En die kunnen we enkel samen opnemen.” 

“Het team moet voelen dat we niet alleen die collega’s zijn die aandringen om documenten in te vullen. Ons doel is hetzelfde: leerlingen op een kwalitatieve manier onderwijs aanbieden in een klimaat van rust en vertrouwen. Waardering uitspreken vind ik essentieel: benoemen dat ik zie welk mooi werk collega’s dagelijks doen. Ik ben echt trots op ons team.” 


Leerlingenbegeleider Anouk Morren over rol van de zorgcoördinator of leerlingenbegeleider op school
Anouk Morren, leerlingbegeleider derde graad: “In deze functie heb je draagvlak nodig om vooruitgang te boeken.”

Coaching 

Anouk Morren, leerlingenbegeleider: “De functie van leerlingenbegeleider is relatief recent op onze school. Met een leerlingenaantal van 942 startten we initieel met 1 zorgcoördinator. Ondertussen hebben we 2 collega’s in de eerste graad met elk 7 uren leerlingenbegeleiding. De tweede en derde graad begeleiden we met 10 uren. Die vul ik zelf aan met lesuren, maar sinds dit schooljaar ook beleidsuren.

“Alle 4 volgen we een groeitraject voor leerlingenbegeleiders bij onze koepel. Wat we zelf al aanvoelden, wordt daar bevestigd: de coachende rol naar leraren is essentieel. Op dit moment zijn we vooral bezig met opvolging van leerlingen en leerlinggesprekken. Fase 1 en 2 van het zorgcontinuüm dus. Daarnaast nemen we in de brede basiszorg nog te veel zaken op. Het effect: in de hoofden van leraren blijft het idee leven dat zorg niet hun taak is.”  

“Een doorlichting van onze begeleiding volgens het zorgcontinuüm bevestigde dat er te veel ad hoc gebeurde. We hebben nood aan een uitbouw van duidelijke systemen: een brede basiszorgbeleid. Dankzij mijn beleidsuren zit ik als leerlingenbegeleider op de eerste rij in dat proces. Samen met de pedagogische begeleidingsdienst werden 3 prioriteiten bepaald: de visie rond leerlingbegeleiding uitwerken, de organisatie volgens het zorgcontinuüm afspreken en de leerlingbegeleiding versterken via de onderwijsleerpraktijk. Onze leraren nemen we in elke stap mee. Want naar een geïntegreerde leerlingenbegeleiding toewerken heeft impact op hun klaswerking.” 

“Ik sta zelf nog voor de klas, zo begrijp ik collega’s beter. Hun twijfels komen vaak voort uit angst: ik zal mezelf meer werk geven en ben al overbevraagd. En ja, wanneer je investeert in zorg levert dat vaak niet meteen tijdswinst op. Maar als je na een tijd lessen kan geven die geen struggle van 50 minuten zijn, is dat een grote overwinning. We blijven daarom samen verder proberen en groeien.” 

Ik denk dat we weg moeten van een te individuele begeleiding. Loopt een leerling tegen iets aan? Dan kijken we breder

Anouk Morren
leerlingenbegeleider

Invloed   

“Een leraar die een leerling naar ‘de zorg’ stuurt omdat die slecht georganiseerd is en studeren moeilijk loopt? Dan ga ik in dialoog: kan je als leraar zelf aan de slag met dit of dat materiaal? En misschien hebben alle leerlingen iets aan die ondersteuning? Achteraf bleek dat die collega zich onzeker voelde omdat hij zelf moeite heeft met organisatie. De begeleiding bleek een win-win: de leraar kreeg nieuwe inzichten en de leerling leerde dat ook volwassenen nog zoekend kunnen zijn.” 

“Ik denk dat we weg moeten van een te individuele begeleiding. Loopt een leerling tegen iets aan? Dan kijken we breder: wat zijn onze verwachtingen als school? Hoe gaan we dit aanpakken voor alle anderen die nog volgen. Leerstrategieën bijvoorbeeld: kunnen we die preventief en op een uniforme manier aanbieden voor iedereen? Leerlingen die er moeite mee hebben zijn geholpen, anderen worden bevestigd in hun aanpak.” 

“In deze functie en rol heb je draagvlak nodig om vooruitgang te boeken. Ik mag dingen uitproberen en vraag aan het team om ze mee te testen. Omgekeerd durven mijn collega’s aangeven waar er spanning zit op de klasvloer. Aan starters zou ik meegeven: investeer in je relaties. En lees je in, luister naar podcasts, investeer in navormingen. Weet ook dat je mag groeien: op 1 jaar tijd heb je nog geen duidelijk zicht op deze job.” 

10 tips voor beginnende zorgcoördinatoren of leerlingenbegeleiders 

Tips van Joke Gevaert, auteur van “Elke leraar zorgleraar”, voor beginnende en meer ervaren leerlingenbegeleiders. 

1. Urenpakket

De functie van zorgcoördinator of leerlingenbegeleider is geïsoleerd als je ze eng benadert. Bekijk hoe je van zorg een gedeelde verantwoordelijkheid maakt, wetende dat de klasleraar de best geplaatste persoon is om zorg te geven. Kan je een overkoepelend zorg- en beleidsteam vormen? Of uren inzetten in een professionele leergemeenschap per graad? Bekijk ook zeker de kracht van externe partners zoals de pedagogische begeleidingsdiensten, CLB’s of leersteuncentra.   

2. Duidelijkheid

Zet sterke lijnen uit als team. Waar willen we naartoe met onze zorgvisie? Zorg dat ze op 1 A4-blad past en laat ze regelmatig terugkeren via kernwoorden. Bijvoorbeeld: warm schoolklimaat, talentgericht, zelfstandigheid bevorderen, verbindende communicatie … Maak die woorden visueel. En pols ook eens: kan elk teamlid bij iedere kernwaarde een voorbeeld geven uit de eigen praktijk? 

3. Rolduidelijkheid

Weten collega’s wat de taken zijn van de zorgcoördinator of leerlingenbegeleider? En wat doen de leraren zelf? Heb je daar als school afspraken over? Communiceer die helder. Benadruk ook het tweerichtingsverkeer: het is de bedoeling dat de zorgcoördinator of leerlingbegeleider vanuit expertise een adviserende, coachende rol opneemt. Een goede begeleider weet niet alles maar versterkt interne expertisedeling en bouwt aan lerende netwerken.  

4. Open feedbackcultuur

Ga in dialoog. Hoe ziet het beleid de zorg? En hoe zien leraren de zorg? Leg dat eens bij elkaar, want maatregelen die niet op de klasvloer geraken, hebben weinig zin. Je maakt als team onderwijs.  Zet in op collectief leren en laat het zorgbeleid aansluiten op je professionaliseringbeleid. 

5. Zelfzorg

Baken taken goed af voor jezelf en ken je grenzen. De school- en zorgvisie zijn daarbij je leidraad. Leer ook wat je eigen energiegevers en -nemers zijn. Zoek op school een zelfzorgbuddy die met jou mee supportert. 

6. Klein en haalbaar

Zie het niet altijd te groot. Bepaal wat er de komende tijd klein en haalbaar is. Veel verdriet bij startende peuters? Kunnen we tijdelijk een rustige plek voorzien om ’s ochtends te landen? En wanneer evalueren we deze ingreep? Durf ook realistisch zijn: dit loopt nog niet goed, maar is nu nog geen prioriteit.   

7. Waardeer

Waardeer collega’s expliciet. Zet in op de relatie. Vraag wat ze in fase 0 van het zorgcontinuüm al doen. Vinden ze dat moeilijk te benoemen? Geef dan enkele voorbeelden die jij hebt gezien in de klas. Denk aan: een warm gesprek met een leerling na een moeilijke speeltijd, een peerevaluatie uitproberen, helder communiceren op een oudercontact … Benadruk dat dit basiszorg is. 

8. Jobinvulling

Kan je een halve dag telewerken? Moet jij alles noteren in het leerlingvolgsysteem of doen leraren ook hun deel? Doe je toezichten? Hoeveel uren telt jouw functie? Wat is de rol van zorgcoördinator of leerlingenbegeleider? Belangrijke vragen om deze functie vorm te geven. Maak samen met het beleid een functiebeschrijving op met schooleigen taken. 

9. Instrumenten

Er bestaan heel wat instrumenten om collega’s te coachen, samen een visie te bepalen, aan kennisdeling te doen … Maak daar handig gebruik van en hou een (online) deelmap bij per onderwerp. 

10. De waarom-vraag

Stel jezelf regelmatig de vraag: waarom doen we dit? Bijvoorbeeld bij lange overlegmomenten. Wat is de meerwaarde en kwaliteit? Overleggen we echt? Wat zegt literatuur en onderzoek over onze aanpak? Heeft testing zin als we geen foutenanalyse maken? Zorgen die homogene groepen wel voor meer leerrendement?

Maar durf ook vaste afspraken in twijfel trekken. Laat je ouders achter een witte lijn wachten omdat dat altijd al zo was? Is het schoolfeest op zaterdag een meerwaarde als we weinig ouders bereiken? Durf te bekijken of het ook anders kan. 

Laura De Kimpe

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter