Vlaanderen
Klasse.be

Leer­problemen

De zin en onzin van labels en etiketten, hoe je ondersteunt bij leerproblemen en een aanpak kiest waar elke leerling baat bij heeft: tips en advies van specialisten.

Klik & Print

Duurzame verhoogde zorg met de kaleidoscoop

De zorgplannen in je school verduurzamen? Met deze printbare kaleidoscoop bekijk je alle perspectieven en maak je betere keuzes.

Tips

Zo durft elke leerling vragen stellen

Sommige leerlingen durven geen vragen stellen terwijl ze duidelijk vastlopen. Inclusiecoach Marie legt uit waarom en hoe jij het verschil maakt. 

Schooltips

Geen snelle oplossing, wel een proces: leersteun in de praktijk

Klasse luistert bij 3 leersteuncentra hoe de ondersteuning het individuele niveau van de leerling overstijgt. Waarom verschuift die focus en wat werkt al?

Specialist

Hoe help ik een kleuter met autisme?

Hoe help je een kleuter met autisme in de klas? Expert Veerle Matthijs deelt 4 concrete vuistregels.

Zo doen zij het

Zorg in dko: stop met brandjes blussen

Ook in dko krijg je te maken met moeilijk gedrag of faalangst. Dankzij een sterk zorgbeleid staat geen enkele leraar er alleen voor.

Specialist

Uitstelgedrag in de klas: hoe pak je dat aan?

CLB-psycholoog Kris Van Den Bossche ontrafelt het mechanisme achter problematisch uitstelgedrag. En hoe kan je dat samen aanpakken?

Zo doen zij het

Cognitief sterk functionerende leerlingen: hoe versnellen?

Cognitief sterk functionerende leerlingen laten versnellen: hoe pak je dat als school best aan? Deze 5 inzichten zetten je op weg.

Specialist

ADHD: hoe pak je het aan in de klas?

ADHD, is dat vooral een aanleg, of speelt de omgeving er een rol in? En welke aanpassingen werken het best? Klinisch Psychologen Dieter en Saskia (KU Leuven) geven tips.

Zo doen zij het

Coach Laura: “Samen met de school werk ik aan een inclusieve mindset en klaspraktijk”

Inclusiecoach Laura begeleidt scholen waar kleuters met hoge zorgnoden zijn. Zo maken de school, leerlingen én leraren grote sprongen.

Tips

Inclusief leren: haal meer uit je computer voor élke leerling

Welke verborgen tools ken jij in je browser, Word of Powerpoint voor leerlingen met dyslexie, ASS, ADHD, kleurenblindheid …? Met inclusief leren wordt je hele klas zelfredzamer en meer gefocust.

Verhaal

Buitengewoon onderwijs: “Wij doen zo gewoon mogelijk”

In GO! Zonnebos zitten leerlingen van elk onderwijstype samen in de klas. Buitengewoon onderwijs zo gewoon mogelijk: directeur Machteld vertelt over haar Strafste School.

Zo doen zij het

Handelingsplanning in het buitengewoon: wat als de cirkel vierkant draait?

Handelingsplanning is het fundament van buitengewoon onderwijs. 5 logische fasen en een aanpak op maat van elk kind: MPI Vindingrijk over de zoektocht.

Tips

Autismevriendelijke klas: goed voor alle leerlingen

Het ondersteuningsnetwerk Onaplus geeft tips om jouw klas autismevriendelijk te maken. Meteen goed voor al je leerlingen.

Duiding

Autismevriendelijke school: 10 dingen die je nog niet wist

Wist je dat een autismevriendelijke wereld op school start? Dat je maar 1 basisregel moet onthouden? En dat je eerder de leerling dan de context moet aanpassen? Autisme Centraal somt 10 dingen op die je nog niet wist over een autismevriendelijke school.

Verhaal

Amber had selectief mutisme: “Praten lukte pas in het 4de leerjaar”

Leerlingen met selectief mutisme praten niet tegen leraren of onbekenden. Maar thuis zijn het soms echte tateraars. Hoe kan je hen in de klas helpen?

Specialist

Zo voorkom je leesproblemen al in de kleuterklas

Leesproblemen kan je in de kleuterklas al herkennen en grotendeels opvangen. Ken jij deze 10 risicosignalen al?

Verhaal

Wat doet je CLB-contactpersoon?

Elien Verhaeghe is psychopedagogisch werker in het CLB. Ze is contactpersoon van 3 scholen én is 'trajecter'. Klasse-redacteur Nele mocht met haar mee.

Specialist

“Zoek het probleem achter het etiket”

ADHD, dyslexie, dyscalculie, ASS, NLD … Het wordt in de klas bijna zoeken naar een kind zonder stoornis. "Nochtans is zo’n etiket niet altijd zinvol," zegt professor psychoanalyse Stijn Vanheule (UGent).

Zo doen zij het

“Cognitief sterk functionerende leerlingen stimuleren is niet elitair”

De Klimtoren trekt via leergroepen de kaart van cognitief sterk functionerende leerlingen. Directeur Rebecca vertelt waarom.

Verhaal

Inclusief onderwijs, hoe is het écht?

Bert (17) heeft een fysieke beperking. Samen met zijn beste vrienden blikt hij terug op zijn leven binnen de schoolmuren en daarbuiten.

Andere thema's binnen Leer­lingen­begeleiding