Gepubliceerd op
Duiding

Co-teaching: ken jij deze 6 vormen?

Log in om te bewaren.

Waag je je voor het eerst aan co-teaching? Deze 6 vormen helpen jou en je collega naar een vlotte samenwerking. Want met een doordachte aanpak haal je alles uit je lessen.

 


observerende co-teaching

Observerende co-teaching

Wat?

1 leraar geeft les, de andere observeert. Daarna bespreken ze samen de les.

Doel?

  • Je kan je met deze ‘simpele’ vorm geleidelijk inwerken in co-teaching.
  • Zowel nieuwe als ervaren leraren worden sterker in hun beroep door de feedback van hun collega.
  • De observerende leraar kiest een specifieke focus. Zo kan hij meer inzicht krijgen in het leergedrag, de denkprocessen of de leervooruitgang van de leerlingen.

 


assisterende co-teaching

Assisterende co-teaching

Wat?

1 leraar geeft les, de andere beweegt in de ruimte en helpt leerlingen bij opdrachten.

Doel?

  • Ook bij deze vorm kan je je geleidelijk inwerken in co-teaching.
  • De assisterende leraar geeft ondersteuning bij de opdrachten.
  • Je kan de lessen inhoudelijk verdelen naargelang de specifieke expertises van jou en je co-teacher.

 


parallelle co-teaching

Parallelle co-teaching

Wat?

Beide leraren geven dezelfde inhoud aan een opgesplitste groep.

Doel?

  • Ideaal voor differentiatie: je kan het tempo en de activiteiten aanpassen aan de noden van elke groep.

 


station co-teaching

Station co-teaching

Wat?

De leerinhoud is verspreid over verschillende stations. De leerlingen doorlopen elk station, zelfstandig of onder begeleiding van de leraren.

Doel?

  • Soms is het handig om een complexere (gelaagde) leerinhoud op te splitsen in deelthema’s. In elk station bied je zo’n thema aan via verschillende activiteiten en werkvormen.
  • De kleinere groepjes bieden kansen tot interactie tussen de leraren en de leerlingen, en de leerlingen onderling.

 


alternatieve co-teaching

Alternatieve co-teaching

Wat?

1 leraar geeft les aan een grote groep, de andere aan een kleinere groep.

Doel?

  • Ook deze vorm van co-teaching is ideaal voor differentiatie.
  • Anders dan bij parallelle co-teaching, biedt de kleinere groep meer kansen voor interactie met en ondersteuning van de leraar.

 


complementaire co-teaching

Complementaire co-teaching

Wat?

De 2 leraren begeleiden samen het onderwijsproces voor de volledige klasgroep.

Doel?

  • Hier zijn de expertise en competenties van beide leraren gelijkwaardig. Via de onderlinge dynamiek kan je elkaar nog versterken.

 


Voor dit artikel werkte Klasse samen met Schoolmakers.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...