Duiding Gepubliceerd op

Co-teaching: ken jij deze 6 vormen?

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

Waag je je voor het eerst aan co-teaching? Deze 6 vormen helpen jou en je collega naar een vlotte samenwerking. Want met een doordachte aanpak haal je alles uit je lessen.

 


observerende co-teaching

Observerende co-teaching

Wat?

1 leraar geeft les, de andere observeert. Daarna bespreken ze samen de les.

Doel?

  • Je kan je met deze ‘simpele’ vorm geleidelijk inwerken in co-teaching.
  • Zowel nieuwe als ervaren leraren worden sterker in hun beroep door de feedback van hun collega.
  • De observerende leraar kiest een specifieke focus. Zo kan hij meer inzicht krijgen in het leergedrag, de denkprocessen of de leervooruitgang van de leerlingen.

 


assisterende co-teaching

Assisterende co-teaching

Wat?

1 leraar geeft les, de andere beweegt in de ruimte en helpt leerlingen bij opdrachten.

Doel?

  • Ook bij deze vorm kan je je geleidelijk inwerken in co-teaching.
  • De assisterende leraar geeft ondersteuning bij de opdrachten.
  • Je kan de lessen inhoudelijk verdelen naargelang de specifieke expertises van jou en je co-teacher.

 


parallelle co-teaching

Parallelle co-teaching

Wat?

Beide leraren geven dezelfde inhoud aan een opgesplitste groep.

Doel?

  • Ideaal voor differentiatie: je kan het tempo en de activiteiten aanpassen aan de noden van elke groep.

 


station co-teaching

Station co-teaching

Wat?

De leerinhoud is verspreid over verschillende stations. De leerlingen doorlopen elk station, zelfstandig of onder begeleiding van de leraren.

Doel?

  • Soms is het handig om een complexere (gelaagde) leerinhoud op te splitsen in deelthema’s. In elk station bied je zo’n thema aan via verschillende activiteiten en werkvormen.
  • De kleinere groepjes bieden kansen tot interactie tussen de leraren en de leerlingen, en de leerlingen onderling.

 


alternatieve co-teaching

Alternatieve co-teaching

Wat?

1 leraar geeft les aan een grote groep, de andere aan een kleinere groep.

Doel?

  • Ook deze vorm van co-teaching is ideaal voor differentiatie.
  • Anders dan bij parallelle co-teaching, biedt de kleinere groep meer kansen voor interactie met en ondersteuning van de leraar.

 


complementaire co-teaching

Complementaire co-teaching

Wat?

De 2 leraren begeleiden samen het onderwijsproces voor de volledige klasgroep.

Doel?

  • Hier zijn de expertise en competenties van beide leraren gelijkwaardig. Via de onderlinge dynamiek kan je elkaar nog versterken.

 


Voor dit artikel werkte Klasse samen met Schoolmakers.