Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Hoe begin je aan co-teaching?

  • 27 juni 2016
  • 2 minuten lezen

Met co-teaching bied je leerlingen met speciale leernoden meer kansen. Maar hoe werkt dat precies, 2 leraren voor de klas? Alles begint met een goede planning en duidelijke afspraken.

Wat is co-teaching?

Bij co-teaching werken 2 leraren als gelijkwaardige partners in 1 klaslokaal. Ze zijn samen verantwoordelijk om zo veel mogelijk leerlingen de doelstellingen van een les of een lessenpakket te laten halen.


Zo begin je eraan

Stap 1:
Leer je partner kennen

Een sterke band met je partner is essentieel. Kies iemand bij wie je een goed gevoel hebt. Krijg je een partner toegewezen met wie het niet klikt? Aarzel dan niet om dat te melden. Leerlingen voelen namelijk erg goed aan wanneer er spanning is tussen 2 leraren.

Stap 2:
Bespreek je lerarenstijl

Jullie gaan samen een klas leiden. Dan moet je van elkaar weten hoe je lesgeeft en wat je belangrijk vindt. Misschien kan je een paar lessen van je partner observeren?

Stap 3:
Analyseer je eigen lerarengedrag

Dit is een moeilijke stap. Noteer je sterke en minder sterke punten als leraar. Vergelijk elkaars lijstje en probeer zo beide rollen in de klas te definiƫren. Confronterend. Maar vergeet niet: in een goed team komen de sterktes van elke speler tot hun recht.

Stap 4:
Bereid de lessen samen voor

Gebruik niet zomaar de lesvoorbereiding van 1 van de 2 partners. Vertrek van het beschikbare materiaal en maak een nieuw lesplan. Op die manier ben je samen auteur en beiden verantwoordelijk voor het welslagen van de les.

Stap 5:
Expliciteer de doelen van elke les

Je werkt samen zodat zo veel mogelijk leerlingen de doelstellingen behalen. Bepaal daarom voor elke les wat je wil bereiken. Bekijk ook op welke manier je dit voor de verschillende leerlingen gaat doen.

Stap 6:
Blijf praten

Neem de tijd om je visie en verwachtingen te bespreken. Zijn jullie even tolerant tegenover geroezemoes? Hoe ga je om met leerlingen die zich niet aan de regels houden? Op welke manier wil je de prestaties beoordelen?

Blijf ook praten tijdens het hele traject. Wees niet bang om je partner opmerkingen te geven of om eerder gemaakte afspraken in vraag te stellen. Blijf vooral niet zitten met ergernissen, want die zullen de kracht uit je samenwerking halen.

Stap 7:
Experimenteer op je eigen tempo

Bij co-teaching creĆ«er je een veilige leeromgeving voor de leerlingen, maar ook voor elkaar. Je kan volop experimenteren met nieuwigheden: werkvormen, differentiĆ«ren, verschillende output per leerling … Ga daarbij niet overhaast te werk. Bepaal samen wat haalbaar is en hoe ver je wil gaan.


Bronnen: het voormalige Steunpunt GOK en CEGO.

Tinne Deboes

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


k

kristel

21 september 2017

Ik had graag jullie mening over co - teaching in een eerste leerjaar.
Wij proberen dit even uit, communiceren goed... maar hebben toch onze twijfels.
Kinderen hebben aparte uren L.O, dus kunnen we ze ook eens apart nemen.
Deze jonge kinderen hebben nood aan structuur, sommigen presteren ook beter in kleine groep.

Vandaar onze twijfels...
De zorgjuf komt ons sowieso helpen deze blijft hulp bieden, wij hebben sowieso co - teaching.

Reageren
F

Freke

20 maart 2020

In het eerste leerjaar is het normaal dat ze nog veel nood hebben aan structuur. Dit kan je ook bieden in grotere groepen. Het is zeker belangrijk dat je als leerkrachten de tijd neemt om elkaars leerkrachtenstijl gewoon te worden en jullie daar ook een beetje aan aanpassen. In het begin is het sowieso zoeken en heel veel communiceren, vooral ook niet bang zijn om eens feedback te geven aan elkaar (wel op een goede manier geformuleerd) maar op die manier kan je ook veel dingen leren van elkaar. Het is zeker niet erg om af en toe in kleinere groepen te werken en de leerlingen hebben daar zeker en vast af en toe eens nood aan.

Reageren
l

leen

3 maart 2020

Mooie tips !

Reageren

Laat een reactie achter