Vlaanderen
Klasse.be

Samenwerken met je collega's

Een sterk team waar mensen samenwerken, collega's elkaar waarderen en en leraren van elkaar leren: inspirerende verhalen en concrete tips op weg naar een topteam.

Portret Bernard Schatteman
Zo doen zij het

“Van data naar actie gaan, dat is groepswerk”   

Hoe ga je aan de slag met de feedback op de Vlaamse toetsen? Directeur Bernard tipt hoe zijn team in 4 stappen van data naar actie gaat.

Céline Lambrechts, geeft een les weven in haar atelier
Zo doen zij het

Gastleraren: 3 keer anders

Welke meerwaarde vormen gastleraren in het onderwijs? En welke uitdagingen komen ze tegen? 3 gastleraren en hun directeurs aan het woord.

Directeur Katharina Piskora praat in de klas tegen collega
Zo doen zij het

Professionaliseren: om de hoek, volgens het boekje

Scholengroep Ankerwijs neemt professionalisering deels in eigen handen. Leren van elkaar gebeurt op maat, op fietsafstand en effectief.

verras je directeur voor Dag van de Directeur
Klik & Print

4 kant-en-klare tools om je directeur te verrassen

Dag van de directeur? Toon op 31 januari je waardering en trots met de gedichtenposter of een kaartje. Laat ook weten hoe jij kan helpen.

Annik Maes, dramaleraar
Zo doen zij het

Leraar secundair en dko, samen voor de klas via Kunstkuur

Via Kunstkuur staan leraar Nederlands Charlotte en dko-leraar Annik 3 jaar samen voor de klas. Hoe verrijken ze de leerlingen én elkaar?

Illustratie schoolbudget
Zo doen zij het

Zo verdelen scholen het budget in hun team zonder gemor

Het verlanglijstje van leraren is vaak groter dan het schoolbudget. Hoe verdeel je de middelen ‘eerlijk’? 4 directeurs verklappen hun aanpak.

3 motiverende posters hangen aan wasknijpers tegen de muur
Klik & Print

Innovatiedip? Motiveer je team met deze posters

Haalt een vernieuwende maatregel de motivatie van jouw team naar beneden? Krik ze (terug) op met deze printklare motiverende posters.

Annelies Somers, pedagogisch coördinator De MET Leuven
Tips

Snel samen beslissen in 7 stappen

Met een groter team toch samen beslissen: sociocratie 3.0 biedt een stappenplan om inclusief én efficiënt te vergaderen. De MET Leuven past het toe.

Klasmanagement in Go! Technisch Atheneum Lokeren: Hafsa Barrouh-hou, leraar Frans en Engels, Benny Willaert, leraar PAV en Engels en Cathy De Raes, directeur
Zo doen zij het

“Elke leraar voelt zich soms onzeker over klasmanagement”

Starter Hafsa, ancien Benny en directeur Cathy over het taboe op klasmanagement. En hoe ze het samen redden met heldere afspraken en routines.

Kleuterklas Sint-Andreas Brugge
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: met de waarom-vraag blijf je op koers

Basisschool Sint-Andreas vernieuwt volop. Hoe ze koers houdt? Door niet alleen het wat en hoe, maar vooral het waarom voorop te stellen.

Portret Melissa Tuytens (UGent)
Specialist

Professionalisering van leraren: werk op de plank of nuance op z’n plek?

Vlaamse leraren bengelen achteraan het peloton voor professionaliseren, klinkt het geregeld. Expert Melissa Tuytens (UGent) nuanceert en maakt een mooiere foto.

Zo doen zij het

Directeur en schoolsecretariaat: 3 keer sterk teamwerk

Administratief medewerkers: onmisbaar zijn ze op school. Het eerste gezicht voor ouders, leerlingen, leraren, … Ontdek 3 sterke teams.

Kleuters in de kleuterklas
Zo doen zij het

Zelfsturing in de kleuterklas: “Kinderen worden leraar als jij niet kijkt”

Juf Vera van VBS De Loopbrug geeft het stuur van haar klas deels af aan haar kleuters. "Mooi hoe ze soms moeilijke dingen in klare taal uitleggen aan elkaar."

Peter Droeshout en Evelyn Jacquemyns over teamzorg
Zo doen zij het

Minder uitval dankzij teamzorg

Directeur Peter en zijn team zetten sterk in op teamzorg. Met open communicatie en veel feedback willen ze goeie collega's zijn voor elkaar.

Teamzorg: Lisa Verhelst en Ralf Caers
Duiding

Zo werk je op school aan teamzorg

Van zelfzorg naar teamzorg. Hr-professor Ralf Caers en procesbegeleider Lisa Verhelst over hoe je op school voor elkaar kan zorgen.

Samen met team lessenrooster maken: directeur Sabine Verheyden en leraar Anneke Vanhout
Zo doen zij het

Samen beslissen over opdrachten en lessenroosters

In Sint-Lutgardis legt het team de opdrachtenpuzzel samen, vóór de zomervakantie. “Als we kruimels uitdelen aan de starters, schieten we onszelf in de voet.”

Vak-anker wiskunde Kim aan de slag met zijn leerlingen
Zo doen zij het

Elke leraar zijn vak, ook in het basisonderwijs

Een andere leraar voor elk vak, alleen iets voor het secundair? In basisschool De Krekel Haaltert denken ze daar anders over en staan leraren in hun talent voor taal, wiskunde of wero.

Teamteaching Babbelkaartjes
Klik & Print

Teamteachen boosten met babbelkaartjes

Met deze babbelkaartjes lukt het vlot om te reflecteren over jullie aanpak, rol en talenten bij teamteaching.

Vlinderleraren
Video

Vlinderleraren maken leerstof van ander vak concreet

'Vlinderleraren’ verwerken hun leerdoelen in de abstracte les van een collega en laten leerlingen er zo anders naar kijken. Bekijk de video.

Dag van de directeur
Klik & Print

Verlicht je directeur met een steunkaartje

Om vol te houden, hebben directeurs steun van hun team nodig. Waarmee kan jij helpen? Laat het weten met dit steunkaartje. En krijg er zelf energie van.

hand scheurt strookje met compliment af van scheurposter met scheve complimenten
Klik & Print

Scheurposter voor complimenten op school

School doet goed. Complimenten geven en ontvangen ook. Download de scheurposter. Hang hem op een strategische plaats in de lerarenkamer, op de gang, in de klas. Scheur af, deel uit.

Klik en Print: De keep-stop-start-methode
Klik & Print

Keep-stop-start: snel juist beslissen

Een project of les evalueren? Reflecteren of feedback geven? De keep-stop-start-methode geeft je richting en helpt je snel juist beslissen.

Poster Topteam - Dag van de Leraar
Klik & Print

Poster: trots op je team

Een sterk schoolteam is goud waard voor collega's, leerlingen en ouders. Download deze poster en toon dat jij elke dag trots ben op jouw topteam.

Experten netwerken Piet Van den Bossche en Sara Van Waes (UAntwerpen)
Specialist

Beter netwerken als leraar: wie je kent, bepaalt wat je weet

Leraren en directeurs scholen zich inhoudelijk bij, maar netwerken nauwelijks. Experten Piet Van den Bossche en Sara Van Waes (UAntwerpen) formuleren 8 inzichten voor sterke relaties én meer kennis in je team: “Met een divers netwerk krijg je langetermijntoegang tot interessante en frisse ideeën.”

Sylvie Vanden Abeele, handelingsplancoach en Hilde Vervaele, directeur
Zo doen zij het

Handelingsplanning in het buitengewoon onderwijs: wat als de cirkel vierkant draait?

Handelingsplanning is het fundament van buitengewoon onderwijs. 5 logische fasen en een aanpak op maat van elk kind: MPI Vindingrijk op zoek

Sameh Bouaissa, leraar aardrijkskunde en Smartschoolbeheerder
Zo doen zij het

“Meer kleur in je schoolteam is vooral een verrijking”

In de schoolbanken is diversiteit een feit, in de lerarenkamer (nog) niet. Sint-Norbertus in Antwerpen heeft wel een gemengd team. Hoe werken zij sterk samen?

Leerwandeling
Zo doen zij het

Leerwandeling: stap voor stap elkaars lessen beter maken

In een veilig klimaat en op korte tijd leren van elkaar? In basisschool Omnimundo in Antwerpen doen ze dat via leerwandelingen. Een groepje leraren loopt langs bij collega’s in de klas. Met een scherpe focus. En zonder oordeel.

teamversterkers icoontjes
Doe het zelf

10 manieren om je schoolteam sterker te maken

Een crisis zoals corona maakt je team nóg sterker. Of speelt de ploeg onherroepelijk uit elkaar. Hoe je de banden aanhaalt? 10 recepten met extra bindmiddel.

4 verschillende zorgkaartjes
Klik & Print

Zorgkaartjes: steun je collega’s

Een collega toejuichen? Of net een hart onder de riem steken? Met deze zorgkaartjes toon jij je collega’s dat je er voor hen bent.

Beeld van de afgedrukte kijkwijzer
Klik & Print

Kijkwijzer voor collegiale visitatie

Wist je dat een collegiale visitatie je een betere leraar maakt? Je bezoekt de klas van een collega, observeert een les en geeft feedback. Daarna omgekeerd. Spannend? Neem deze kijkwijzer en 7 tips mee voor een geslaagde date.

Portret van Kris Van den Branden, fan van collegiale visitatie
Specialist

Collegiale visitatie: “Leraren moeten meer spieken”

Een les van een collega observeren en vice versa maakt je een betere leraar. En zorgt voor sterkere leerresultaten. Prof. Kris Van den Branden is fan van collegiale visitatie: “Leraren moeten meer bij elkaar spieken”.

leerlingen in de agora-klas
Zo doen zij het

Agora-klas: stappenplan naar doe-meer-zelf-leerlingen

Zelfsturing en vakoverschrijdend werken. Ziedaar de pijlers van de Agora-klas, uitgetekend door leraren die hun leerlingen niet willen zien struikelen over de horde naar hoger onderwijs. Leraar Jana De Geyter gidst je van ontstaan tot toekomstdromen.

leraar wiskunde Elke Vanacker bij een leerling
Zo doen zij het

Wiskunde in secundair: co‑teachen op maat van elke leerling

Alle leerlingen uitdagen op hun niveau. Dat was de droom van wiskundeleraren Cindy, Steven en Elke van secundaire school Heilige Kindsheid in Ardooie. En dus gooiden ze hun volledige werking om.

Portret Charlotte Struyve
Duiding

Waarom leraren beter in team werken

“Leraar wordt een steeds complexere job. Een antwoord bieden op alle vragen die de maatschappij op onderwijs afvuurt? Dat kan een leraar niet meer in zijn eentje”, zegt onderzoeker Charlotte Struyve.

Loth Van Den Ouweland deed samen met professor Jan Vanhoof onderzoek naar onderpresterende leraren
Specialist

Onderpresterende leraar: als je collega het laat hangen

Heb je een collega met een klas op stelten, die zelden opdaagt op het schoolfeest of weigert samen te werken? Loth Van Den Ouweland deed samen met Jan Vanhoof onderzoek naar onderpresterende leraren.

6 onderwijsassistenten van het OLVC Campus Centrum
Zo doen zij het

Steun nodig in je klas? Reserveer een collega!

Directeur Wim kreeg 6 leraren warm om deels onderwijsassistent te worden. Collega's kunnen hen reserveren voor ondersteuning in de klas. “Dat vermindert de druk, en daar worden ook de leerlingen beter van.”

lerend netwerken in leuven
Zo doen zij het

Lerend netwerk: samen vernieuwen

Leraren uit basis- en secundaire scholen stappen in een lerend netwerk rond co-teaching: ze leren samen en van elkaar om onderwijs te vernieuwen.

Deep democracy sabotagelijn: illustratie met monstertjes
Test

Welk sabotagegedrag stel jij als je het niet eens bent met een beslissing op school?

Als je het niet eens bent met beslissingen op school of als je anders denkt dan de meerderheid, wat doe je dan? Welk sabotagegedrag stel jij?

Deep democracy: monstertje met anker onder de waterlijn
Gesprekstips

Hoe pak je een conflict in de lerarenkamer aan? 4 stappen

We mijden conflicten en meningsverschillen op school vaak. Toch ga je ze beter aan, zegt Deep democracy. Met deze 4 stappen.

directeur Sven over deep democracy
Verhaal

Omgaan met conflicten: de 7 inzichten van directeur Sven

"Vroeger ging ik in het defensief als iemand anders dacht. Nu maakt de nee-stem de school sterker". Deep democracy deed Sven het nut van conflicten inzien.

expert Deep democracy: Fanny Matheusen
Specialist

Deep democracy: “Ga de conflicten in de lerarenkamer aan”

Conflicten en meningverschillen in de lerarenkamer. Specialist Fanny Matheusen toont hoe je met Deep Democracy aan de slag kan.

illustratie van een bril
Specialist

Bemiddeling: als conflict op school muurvast zit

Koude oorlog tussen collega's op school. Naar de rechtbank? Of schakel je een bemiddelaar in? Dit doet Beatrijs Pletinck als erkend bemiddelaar bij conflicten.

Katrien Vangrieken
Duiding

Vakgroep: vloek of zegen?

"Goede vakgroepen nemen de autonomie van leraren niet weg", stelt Katrien Vangrieken (KU Leuven). Sterk samenwerken stimuleert zelfs bevlogenheid in de klas.

leraar Evy Witters tijdens de les
Zo doen zij het

Beter Frans in de basisschool (dankzij leraar secundair)

Wat als leraren basis en secundair een paar uur per week van klas wisselen? Dan krijgen de leerlingen beter Frans in de basisschool en verzacht de overgang naar het secundair.

leraar in de lerarenkamer
Hulplijnen

Bij wie kan een leraar terecht die gepest wordt?

Word je gepest, stap dan naar je directeur, preventieadviseur, vertrouwenspersoon of vakbondsafgevaardigde. Maar wat als het zo niet opgelost raakt?

team van leraren die werken rond vakoverschrijdend lesgeven
Zo doen zij het

Vakoverschrijdend lesgeven: “Can I help you with your French?”

6 leraren gooien hun 5 vakken en 8 lesuren in 4 klassen samen. Met 1 ambitie: experimenteren met vakoverschrijdend lesgeven via co-teaching en zelfstandig leren. “We zien onze leerlingen groeien en soms ook verdrinken.”

Katrien Fransen, expert in gedeeld leiderschap
Specialist

Gedeeld leiderschap in het lerarenteam zoals in een voetbalploeg

Als de juiste leiders uit een team opstaan, volgen betere resultaten. Daarom pleit Katrien Fransen (KU Leuven) voor gedeeld leiderschap, zowel in sport als in onderwijs. Met verschillende leiders uit het lerarenteam die gekozen worden door de leraren.

Lesson Study: Steven Mannens en Heidi Verlinden
Zo doen zij het

‘Lesson Study’: effectief collectief leren met het lerarenteam

'Lesson study': samen met je collega’s een les ontwerpen, uitvoeren en bijsturen. Zo versterk je je les én laat je leerlingen beter leren.

Spreuk: effen dimmen = denken in mogelijkheden
Gesprekstips

Zo maak je van je brainstorm een succes

Je bent op zoek naar een origineel concept voor schoolfeest en opendeur, maar vergaderingen verzanden steevast in een eindeloze discussie. Met deze tips verlaat je elke brainstorm mét een plan.

parallelle co-teaching
Duiding

Co-teaching: ken jij deze 6 vormen?

Waag je je voor het eerst aan co-teaching? Deze 6 vormen helpen jou en je collega naar een vlotte samenwerking. Want met een doordachte aanpak haal je alles uit je lessen.

3 vrouwen in gesprek over co-teaching
Zo doen zij het

Co-teaching: “Het eerste jaar is sowieso experimenteren”

Lisa, Bea en Sofie van COOVI Anderlecht over de voordelen van co-teachen: “Je kan tijd maken voor je leerlingen. En alleen heb je veel meer aan je hoofd.”

leraren Sarah en Do doen aan co-teaching
Zo doen zij het

Waarom oudere leraren ideale co-teachers zijn

De Platanen in Kapellen zet oudere leraren in als co-teachers. “Co-teaching vereist maturiteit”, zegt directeur Hanne Bervoets. "Je moet durven loslaten."

Olivia De Ruyters met kleuters in haar klas
Zo doen zij het

Wat jij kan leren van kleuterjuffen: evalueren door te observeren

Wat leraren secundair kunnen leren van de kleuterjuffen? Juf Sara en juf Olivia tonen hoe ze evalueren door te observeren.

Talentenkaartjes op een tafel
Klik & Print

Talentenkaart: zit jouw lerarenkamer vol talent?

Deze Talentenkaart geeft in 1 beeld de talenten binnen jullie team weer. Je ziet meteen bij wie je waarvoor terechtkan. Je school/team en jijzelf worden sterker.

Juf Martine en juf Natasja geven les
Tips

Hoe begin je aan co-teaching?

Co-teaching is erg waardevol voor leerlingen en leraren. Maar hoe werkt dat precies, 2 leraren voor de klas? Alles begint met een goede planning en duidelijke afspraken.

close-up van de klik en print die ingevuld wordt
Specialist

“Leren van elkaar is efficiënter dan formeel leren”

Leren van elkaar werkt 3 keer efficiënter dan ‘formeel’ leren.” Dat stelt Simon Beausaert, professor Onderwijskunde aan de Université Catholique Louvain-la-Neuve en de Universiteit van Maastricht. Hoe gaat het met jouw professionele netwerkje op school? Teken het uit!

Twee leraren doen een speed date
Klik & Print

Speeddate met collega’s om meer samen te werken

Wil je graag eens bij een collega in de les gaan kijken? Of eens samen les geven? Print dan deze tickets. Deel ze uit aan collega's of organiseer een speeddate op school.

Andere thema's binnen Je loopbaan