Gepubliceerd op
Gesprekstips

Hoe pak je een conflict in de lerarenkamer aan? 4 stappen

Meningsverschillen en conflicten in de lerarenkamer, op het schoolsecretariaat, in de vakwerkgroep. We mijden ze vaak en gaan er niet mee om. Toch kan je de conflicten beter aangaan, zegt Deep democracy ‘want er zit goud in’. Hoe doe je dat dan?

Vraag eerst iedereen een akkoord over 3 principes:

  1. Niemand heeft monopolie op de waarheid.
  2. We doen dit om onze (werk)relatie te verbeteren.
  3. We zijn bereid om iets te leren over onszelf en elkaar.

 

4 stappen bij de aanpak van een conflict

Stap 1: Vraag iedereen of ze de spanning of het conflict willen aangaan. Spreek veiligheidsregels af: wat hebben we nodig om het gesprek goed te voeren?

Stap 2: Beide partijen in het conflict ‘zeggen alles’. We luisteren en gaan niet in discussie.

Stap 3: We vragen elkaar: ‘Wat heeft jou geraakt in wat je gehoord hebt?’ (nieuwe elementen of inzichten, persoonlijke bewustwording …)

Stap 4: We komen samen tot voorstellen via de stappen van inclusieve besluitvorming.
 

Deep democracy-tools

Hoe zorg je ervoor dat ‘alles’ bespreekbaar wordt? Onderstaande Deep democracy-tools kunnen misschien helpen.

DEBAT

DOEL? Kleine emotionele spanningen, onenigheden of praktische vragen aanpakken.

WANNEER? Als we moeilijk een besluit kunnen nemen en op een ja-neevraagstuk stoten.

HOE? We vragen om alle argumenten van de ene kant en daarna die van de andere kant te horen. We luisteren en gaan niet in discussie. Nodig collega’s expliciet uit om iets te zeggen vanuit de kant waarmee ze het oneens zijn.

 

PIJLEN GOOIEN

DOEL? Alle inzichten droppen.

WANNEER? Als er zich in de groep een polariteit aftekent (bv. ouders toelaten in de kleuterklas of niet, wel/niet huiswerk).

HOE? Aan de ene kant van het lokaal staat wie zich thuis voelt in de ene rol, aan de andere kant de collega’s van de andere rol. Vraag om vanuit die positie pijlen te gooien naar de overkant: scherp en onomwonden zeggen wat ze ervan denken, wat ze voelen en willen doen. Tot alle pijlen uit de koker zijn. Zo kom je tot diepere inzichten. Vaak is het wijs om voor een externe, neutrale begeleider te kiezen.

 

LET’S TALK

DOEL? Spanningen, conflicten en moeilijke beslissingen bespreekbaar te maken.

WANNEER? Bij spanningen tussen 2 personen.

HOE? Stap 1: beide partijen ‘zeggen alles. Stap 2: iedereen zegt wat hem geraakt heeft. Stap 3: samen kijken hoe we dat conflict kunnen oplossen via ‘inclusieve besluitvorming’. Sleept het conflict al lang aan of is het erg emotioneel, werk dan met een externe facilitator.

 


Deze en nog veel meer tools uit Deep democracy vind je in het boek ‘Van zondebok naar zebra’ – Fanny Matheusen – Pelckmans – Je kan de tools ook in je klas toepassen.

Waar is mijn
Lerarenkaart?