Vlaanderen
Klasse.be

Klik & Print

Te veel werk? Stel prioriteiten met dit handige schema

  • Laatste wijziging: 5 juli 2023
  • 4 minuten lezen

Toetsen verbeteren, de klasagenda aanvullen, een persoonlijk tekstje op elk rapport, lessen voorbereiden … Als leraar hou je veel balletjes in de lucht. Hoe bepaal je prioriteiten in je to-dolijst? Lerarenopleider Sofie Vercauteren (KdG) leert haar studenten het Eisenhower-schema invullen.

Eisenhowerschema

Het Eisenhower-schema helpt je taken in te delen volgens ‘dringendheid’ en ‘belangrijkheid’. Wat dringend en belangrijk is, pak je meteen aan. Wat niet dringend, maar wel belangrijk is, plan je beter in. Dringende zaken die niet zo belangrijk zijn, kan je het best snel afwerken. En wat niet dringend of belangrijk is, beperk je beter. Maar hoe bepaal je nu als leraar welke van je taken (niet) dringend en (niet) belangrijk zijn? Lerarenopleider Sofie Vercauteren geeft leraren in spe enkele tips mee.

“Alles wat je leerlingen beter doet leren, heeft de hoogste prioriteit”

Sofie Vercauteren: “Wat is er dringend én belangrijk? Alles wat het leren van de leerlingen bevordert. Je les goed voorbereiden komt altijd op de eerste plaats, zowel inhoudelijk als didactisch. Geef je leerlingen ook zo snel mogelijk feedback op hun prestaties. Laat die verbeteringen dus niet liggen. Ook een acuut probleem met een leerling pak je het best snel aan. Wacht bijvoorbeeld bij ernstige conflicten niet tot morgen om ouders of leerlingbegeleiding in te lichten.”

“Plan je professionalisering in”

Sofie Vercauteren: “In het kwadrant niet dringend/belangrijk horen taken thuis die van jou een betere leraar maken en dus de kwaliteit van onderwijs ten goede komen. Professionaliseringsactiviteiten dus. Je leert uit ervaring, maar ga ook actief op zoek naar manieren om te professionaliseren. Het is belangrijk om nieuwe ICT-tools te ontdekken, een interessante vorming te zoeken of research te doen voor een uitstap met de leerlingen.”

“Maar een betere leraar word je niet van vandaag op morgen. Dat soort taken plan je dan ook beter in wanneer je er echt de tijd kan voor nemen. Alleen dan ga je je er ook goed door voelen in je vel en op je werk. Wel niet vergeten je planning te bewaken, zodat je deze taken niet blijft uitstellen.”

“Pak aan wat je snel kan afwerken”

Sofie Vercauteren: “Neemt een taak maar een paar minuutjes in? De digitale agenda van je klas kort invullen, of snel wat kopietjes nemen? Doe dat dan meteen, en besteed er niet meer tijd aan dan je voorzag. Lukt het je toch niet? Dat is waarschijnlijk niet zo erg. Die les kan je misschien even goed geven zonder die kopietjes. En die agenda kan je later op de dag nog invullen.”

“Organiseer leuke activiteiten als je tijd hebt”

Sofie Vercauteren: “Niet dringend en niet belangrijk: dat is een vervelende categorie. Je zou kunnen stellen dat het vaak de leuke activiteiten zijn die de laagste prioriteit hebben en die je dus het best (even) laat vallen. Als je de eindejaarsrapporten nog moet schrijven, is dat op dat moment inderdaad ‘belangrijker’ dan het klasfeestje organiseren waarmee je het jaar wil afsluiten.”

“Maar toch kan je plezierige activiteiten niet zomaar afdoen als ‘niet belangrijk’. Want ze verhogen het welbevinden van de leerlingen, wat hen dan weer beter doet leren. En ook voor jezelf als leraar zijn deze taken vaak leuk. Schrap ze dus niet automatisch, maar beperk ze. Of geef ze door aan een collega?”

“Een té drukke agenda? Dan is het tijd om te herevalueren”

Sofie Vercauteren: “Heb je voortdurend het idee dat je tegen de limiet werkt? Dat is niet vol te houden. Hoog tijd om je werkmethode te herevalueren, want wellicht gaat ook het Eisenhower-schema je dan niet helpen.
Probeer eens een week (of 2) bij te houden waar je tijd precies naartoe gaat. Maak daarna een actieplan. Is je verbeterlast te groot? Misschien moet je je testen dan anders opstellen. Steek je te veel tijd in lesvoorbereidingen? Dan kan je misschien meer samenwerken met collega’s? Dat klinkt evident, maar is het nog niet in elke school.”

“Niet vergeten dat ook de schoolcultuur de reden kan zijn van jouw drukke agenda. Lopen er te veel projecten tegelijk? Kan de administratie efficiënter? Dan kan je dat aankaarten bij collega’s en directie, om er zo verandering in te proberen brengen.”

“Hou je schema bij de hand”

Sofie Vercauteren: “Als je een taak op je Eisenhower-schema invult, geeft dat rust in je hoofd, meer dan een gewoon to-dolijstje. Het is ook heerlijk om taken ook weer uit dat schema te kunnen schrappen. Hou je schema altijd bij de hand. Druk bijvoorbeeld wekelijks een nieuwe versie af, die je in je tas bewaart. Of maak zelf op je gsm een digitale versie aan, met een app als Trello of Google Keep. 


Nu jij!

Klik en Print - Stel prioriteiten

Zet nu ook jouw prioriteiten in dit schema.

Ive Van Orshoven

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


G

Goemaere Ethan

30 januari 2019

dit is zeer handig!
ik gebruikt dit ook voor de info dat ik niet mag vergeten voor de leerlingenraad.

Reageren

Laat een reactie achter