Gepubliceerd op
Klik & Print

Flipkaarten voor piekeraars

In elke klas zitten leerlingen die vaak piekeren en vast zitten in blokkerende gedachten: ‘Iedereen is tegen mij’, ‘Ik ben de domste’, ‘Niemand vindt mij leuk’… Hoe ga je daarmee om?

Stap 1

Wees oprecht geïnteresseerd, ga op zoek naar wat de leerling voelt. ‘Vertel eens…’ ‘Wat voel je?’, ‘Is dat moeilijk voor je?’ ‘Wat doet dat met je?’

Stap 2

Stimuleer de leerling om na te denken:
– Breng hem aan het twijfelen over hoe hij over de dingen nadenkt. ‘Klopt wat je zegt?’ ‘Is dat zo?’ ‘Kan dat?’ ‘Wat maakt dat je zo denkt?’
– Vraag ook of de gedachte hem vooruit helpt.
Gebruik het flipkaartje dat bij zijn uitspraak past en bekijk samen de helpende of uitdagende gedachten. Vindt hij er zelf nog één? Geef het kaartje mee als steuntje voor als de dwingende gedachte weer opspeelt.

Stap 3

Hou er rekening mee dat er misschien wel meer aan de hand is. Mogelijk zit er een moeilijke werkelijkheid achter zijn uitspraak. Overleg dan met de ouders en de CLB-medewerker van de school en zoek samen externe hulp.

 
Kaartjes die helpen tegen piekeren

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...