Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Je leerlingen leren beter met een oefentest

Leraar Li's werkvormen voor Klasse
Leraar Li’s test voor Klasse werkvormen uit die voor haar nieuw zijn. “Ik laat me graag inspireren door blogs, boeken of podcasts, maar blijf vaak zitten met de vraag: hoe werkt dat dan in de praktijk?”
 


 

Aflevering 1: de oefentest.

Hoe laat je leerlingen informatie ophalen uit hun langetermijngeheugen, om ze zo beter te leren leren (naar een idee van van Tim Surma)? Bekijk de video.

  1. Stel vragen uit de vorige les

  2. “Ik begin mijn les met 3 vragen over de voorbije lessenreeks. Geen test op punten. Ik wil gewoon peilen naar wat er is blijven hangen, zonder dat mijn leerlingen gestudeerd hebben. Ze krijgen 5 minuten om hun antwoorden te formuleren op een schrijfbordje. Zo ontdekken ze dat heel wat informatie opgeslagen zit in hun langetermijngeheugen.”
     

  3. Laat leerlingen hun antwoorden controleren

  4. “De leerlingen halen hun cursus erbij en vergelijken hun eigen antwoorden daarmee. Aanvullen of corrigeren mag niet. Ze krijgen daarvoor 2 minuten, want ik wil snel starten met de les van de dag. Die gaat over iets totaal anders, zodat de informatie die ze net hebben opgehaald weer wat naar de achtergrond verdwijnt.”
     

  5. Laat ze hun antwoorden aanvullen

  6. “Aan het einde van de les vraag ik de leerlingen om hun schrijfbordje terug boven te halen. Nu mogen ze hun antwoorden wel aanvullen of corrigeren, op basis van wat ze daarnet opnieuw lazen in hun cursus. Leerlingen komen in deze stap altijd tot meer, waardoor ze een succeservaring beleven.”
     

  7. Laat ze aanduiden in hun cursus wat ontbreekt

    Dát is de leerstof die voor hen het moeilijkst is om op te slaan. Op die manier weten ze waar ze tijdens het studeren meer op moeten focussen.”

 

Werkvorm geslaagd?

Li’s Verheyden: “Deze werkvorm ga ik zeker nog toepassen aan het einde van een lessenreeks. In de eerste plaats ervaren leerlingen een succeservaring. Alle leerlingen kunnen in de tweede ronde, na een minimale inspanning en zonder studeren, extra informatie aanvullen. Zeker voor faalangstige leerlingen is dat belangrijk. Door diezelfde info telkens weer van het langetermijngeheugen naar het werkgeheugen te brengen, verloopt die koppeling steeds vlotter. Maar nog belangrijker is dat ze op die manier inzicht krijgen in wat voor hen het minst goed blijft hangen. Dat helpt ze efficiënter studeren.”

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Haal Klasse Magazine in je bubbel

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, poster, zorgkaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.