Vlaanderen
Klasse.be

Effectief lesgeven

Effectieve leerstrategieën en leerwinst in elke les: ontdek welke aanpak effect heeft en hoe jij het leerproces van je leerlingen efficiënter maakt.

Tim Surma
Actueel

Tim Surma: “Leraren beseffen niet hoeveel impact ze hebben”

Leraren geven hun leerlingen elke dag kansen. "En toch beseffen ze te weinig hoe groot hn impact is", merkt onderwijswetenschapper Tim Surma.

Peilingstoets wiskunde

Wiskunde wankelt bij de basis: “Sterkere vakdidactiek nodig”

Tegenvallende peilingsresultaten voor meetkunde en metend rekenen, maar ook voor automatisatie. Experten Lieven Verschaffel en Sabine Dierick zien soelaas in expertleraren, meer klassikale instructie en meer nadruk op inzicht en gemengde oefeningen.

Vak-anker wiskunde Kim aan de slag met zijn leerlingen
Zo doen zij het

Elke leraar zijn vak, ook in het basisonderwijs

Een andere leraar voor elk vak, alleen iets voor het secundair? In basisschool De Krekel Haaltert denken ze daar anders over en staan leraren in hun talent voor taal, wiskunde of wero.

Portret Karen Jacobs
Specialist

Betrokken ouders, betere leerresultaten?

Ouders: helpen hun inspanningen op school meer dan thuis, of omgekeerd? En wat mag je als leraar wel en niet van hen vragen?

leervertraging corona bijsprong
Actueel

Leervertraging: “Zet je lestijd goed in”

Tutoring, instructietijd, blended leren en zomerscholen verkleinen de leerachterstand, zegt onderwijseconoom Kristof De Witte.

leervertraging laptop leerlab
Zo doen zij het

Leervertraging slim wegspelen met laptop en leerlab

Leervertraging wegwerken in het secundair, hoe doe je dat? Leraar Davy vertelt hoe hij het aanpakt in het Sint-Jozefscollege in Aarschot.

Leraar fysica Lieven Van Genechten loopt rond tijdens de les
Specialist

Zijn kleine klassen beter?

Zijn kleine klassen beter? Pedro De Bruyckere duidt de impact van klasgrootte volgens onderzoek, leraar Lieve opent haar klasdeur.

Leraar Frans, Nicolas Van Den Branden begeleidt presentatie van leerling
Zo doen zij het

Frans anders aanpakken: kennis en motivatie stijgen samen

Gebrekkige kennis en frisse tegenzin voor Frans? Leraar Nicolas zocht samen met de vakgroep naar een oplossing: een schuifsysteem van kennis naar toepassing.

Leraar Tine Verbruggen en expert Nel
Zo doen zij het

Executieve functies: “Zelfgestuurd leren kan je niet zelfgestuurd leren”

Leerlingen secundair kritisch leren kijken naar hun executieve functies: voor leraar Tine de sleutel om van zelfsturing een succes te maken

executieve functies rust en aandacht in de klas
Zo doen zij het

Executieve functies: “Leren start bij rust in je klas”

Vanuit executieve functies kritisch je klaspraktijk bekijken en beter maken: Evita en haar collega's krijgen meer rust en aandacht in de klas

EF-kaarten
Klik & Print

Werk aan executieve functies in je klas: trek de EF-kaarten

Met deze EF-kaarten versterk je de executieve functies van je leerlingen. Meer aandacht, meer rust, beter leren plannen en organiseren

Executieve Functies uitgelicht - video
Specialist

Storend gedrag? Pak het aan met executieve functies!

Met kennis van executieve functies pak je storend gedrag in de klas aan. Dieter Baeyens geeft een definitie van EF en legt uit hoe.

evaluatiepcriteria
Zo doen zij het

Zo geef je je leerlingen meer inzicht in evaluatiecriteria

Met deze werkvorm laat leraar Li's haar leerlingen stapsgewijs een rubric opstellen. Zo krijgen ze meer inzicht in de evaluatiecriteria van de opdracht.

Leerlingen werken samen
Specialist

Hoe maak je samenwerk in je klas sterk?

Wat is samenwerkend leren? En wanneer werkt het optimaal? Expert Kim Bellens duidt de randvoorwaarden, leraar Caroline opent haar klasdeur.

Illustratie: Leerlingen doen aan afstandsleren met oefenboekjes en laptops
Specialist

Blended learning: hoe maak je van een noodgreep een blijver?

"Blended leren verrijkt het klassieke leerproces, ook na corona", stelt Tommy Opgenhaffen. Hoe je dat het best aanpakt?

leuk leerwinst effectief lesgeven uitgelichte afbeelding
Duiding

Is het te leuk op school?

Daalt het niveau van ons onderwijs omdat té leuk is op school?' Klasse bundelt diverse inzichten over leerplezier en leerwinst.

Effectief leren buikgevoel versus wetenschap Kristel Vanhoyweghen
Specialist

Effectief leren: “Soms botst buikgevoel met wetenschap”

Over leerstrategieën met effect: expert Kristel. Hoe je dat in de klas aanpakt: Tim, Li's, Els en Christophe. En als team? Directeur Conny.

Kan een leerling pas presteren op school als hij zich goed voelt? Dirk Van Damme en Maarten Vansteenkiste
Specialist

Kan een leerling pas presteren als hij zich goed voelt?

Eerst welbevinden dan prestaties? 2 onderwijsecperten buigen zich over 5 stellingen rond motivatie en prestatiedrang van Vlaamse leerlingen.

De essentie vatten kan al op een opstiet_portret leraar Li
Zo doen zij het

“De essentie vatten kan je al op een post-it”

Leraar Li's Verheyden laat haar leerstof beter plakken met zweet. Expert Kristel Vanhoyweghen legt uit waarom je leerlingen leren als ze leerstof actief verwerken.

Video Leerstrategieleerstrategie actief verwerken
Duiding

Efficiënt leerstof verwerven: waarom leren altijd lastig moet zijn

Waarom fluostiften niet helpen en effectief leren enkel lukt als je leerstof actief verwerkt: expert Tine Hoof legt het uit in deze video.

Video Leerstrategieleerstrategie Waarom je van spieken sneller leert
Duiding

Effectief lesgeven: waarom je van spieken sneller leert

Waarom voorbeelden tonen en scaffolding effectieve leerstrategieën zijn? Expert Tine Hoof legt het uit in deze video.

voorbeelden scaffolding effectieve leerstrategie
Zo doen zij het

“Tussenstappen voor mijn kleuters kies ik heel bewust”

Kleuterleraar Els benut de kracht van voorbeelden en scaffolding. Expert Kristel legt uit waarom je met voorbeelden in je les meer effect haalt.

Dual coding
Specialist

Woord en beeld combineren in je les: 5 fouten bij dual coding

Leerstof beter laten plakken door woord en beeld te combineren. Dat heet dual coding. Hoe doe je dat slim?

Leerstrategieën video Tim Surma
Specialist

Videoreeks: leerstrategieën die effectief zijn in de klas

Hoe boost je het leerproces van je leerlingen, in de klas én thuis? Tim Surma en Tine Hoof (Expertisecentrum voor Effectief Leren) leggen in deze videoreeks glashelder uit welke leerstrategieën werken en waarom.

video leerstrategie vergeten spreiden herhalen
Duiding

Leerstrategie met effect: waarom je moet vergeten vóór je kan leren

Waarom gespreid in de tijd leerstof oefenen beter is? En waarom herhalen én vergeten nuttig zijn: expert leerstrategieën Tine Hoof (EXCEL) legt het uit in deze video.

Leerstof spreiden
Zo doen zij het

“Ik laat ze de leerstof eerst wat vergeten”

Leraar Tim knipt de leerstof op in verschillende korte oefenmomenten. Expert Kristel Van Hoyweghen vertelt waarom je meer leerwinst boekt als je gespreid oefent.

toetsen effectieve leerstrategie_portret Christophe
Zo doen zij het

“Omdat ik voortdurend toets, is iedereen mee”

Christophe benut de kracht van toetsen als effectieve leerstrategie. Expert Kristel legt uit waarom je leerlingen leren uit elke oefentoets.

Video Leerstrategieen: 'Waarom je van elke toets slimmer wordt'
Duiding

Leren leren: waarom je van elke toets slimmer wordt

Toetsen niet alleen inzetten om te evalueren, maar ook als effectieve leerstrategie. Expert Tine Hoof (ExCEL) legt uit waarom in deze video.

Klik & Print

Effectieve leerstrategieën: een overzicht op 4 handige fiches

Je lessen beter maken en leerlingen helpen studeren met effectieve leerstrategieën? Gebruik deze 4 fiches als handig overzicht bij elke lesvoorbereiding of vakgroepoverleg.

Leerstrategieën in elke les Conny Witters
Zo doen zij het

“Met een vak ‘leren leren’ kom je er niet”

Van workshops ‘Leren leren’ naar effectieve leerstrategieën in elke les: met wetenschap in hun achterzak overtuigen directeur Conny en haar team ook leerlingen en ouders.

Leerling plaatst robot in Lego-stad
Verhaal

Storytelling in de klas

Leraar Wout verknipt alle leerstof wereldoriëntatie tot een groot verhaal. Met geheimzinnige personages op een eiland in de Bermudadriehoek, escape rooms en een 20-zijdige dobbelsteen halen zijn leerlingen de leerdoelen. Reis je mee naar het Eiland?

icoontjes over de voorkennischeck
Tips

Zo check je de voorkennis van je leerlingen

Met deze werkvormen meet je efficiënt de voorkennis of beginsituatie van je leerlingen. Niet alleen in september. Zo schuif je iets vaker van de klassieker ‘test na de les’ naar ‘test voor de les’.

Specialist Brecht Peleman ziet in routines zitten net veel leerkansen.
Tips

Wachten in de kleuterklas: maak van routines leerkansen

Jonge kleuters zijn een kwart van de schooldag aan het wachten, blijkt uit onderzoek van UGent. “In routines zitten net leerkansen”, zegt Brecht Peleman.

Tim Surma
Specialist

Methode of eigen cursus: wat je zelf doet, doe je beter?

Maak jij je cursus helemaal zelf of werk je met een slim uitgekozen methode? Over de zin en onzin van methodes en de toekomst van het klassieke handboek: onderwijswetenschapper Tim Surma.

stapels schoolboeken
Schooltips

Checklist: hoe kies je een goede methode?

Voldoende kapstokken, uitgewerkte voorbeelden, een spiraalaanpak en kansen om actief te herinneren? Gebruik deze checklist om met je vakgroep een nieuwe (gedrukte) methode te kiezen.

Tim Surma over effectieve didactiek
Specialist

12 bouwstenen voor een effectieve les

Tim Surma en collega's verwerkten wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden in het boek 'Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek'. "Veel leraren zullen hun aanpak herkennen en zich gesterkt voelen."

Specialist Marieke en leraren Christian en Sarah
Zo doen zij het

Onderzocht: “Technologie-ondersteund leren wérkt”

Biedt technologie in de les leerwinst? Daar wilden 3 scholen bewijs voor. Ze dienden zélf hun vraag in bij de KULeuven. 5 onderzoeksconclusies.

voorbeelden van het exit ticket
Klik & Print

Exit ticket: weet snel of je les haar doel bereikt

Met een exit ticket ontdek jij hoe leerlingen je les verwerkten en speel je de volgende les meteen in op hun behoeften. Ook je leerlingen krijgen een betere kijk op hun leerproces.

portret Wim Van Den Broeck
Actueel

Directe instructie of zelfontdekkend leren?

Wat is er nu ouderwets of vernieuwend aan directe instructie en aan de tegenhanger zelf-ontdekkend of constructivistisch leren? Eigenlijk zijn ze beide zowel oud als nieuw.

Meisje speelt games met VR-bril
Specialist

Zijn de leereffecten van games overroepen?

Games in de les maken leren leuker. Maar zijn ze ook goed voor de motivatie en de leerwinst? Onderzoeker Anissa All over de leereffecten van serious games.

Andere thema's binnen Klastips