Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Zo check je de voorkennis van je leerlingen

  • 20 augustus 2020
  • 3 minuten lezen

Met deze werkvormen meet je efficiënt de voorkennis of beginsituatie van je leerlingen. Niet alleen in september. Zo schuif je iets vaker van de klassieker ‘test na de les’ naar ‘test voor de les’. En ontdek je de differentiatie-noden in je klas.

Icoontje 'één-op-één gesprekken'

Eén-op-ééngesprekken

Tijdrovend, maar ontzettend leerrijk. En het kan zowel digitaal als op school. Vraag aan leerlingen wat ze allemaal opstaken, wat ze moeilijk vonden. Vraag door om schijnbare leerders te doorprikken. En leerlingen die niet zozeer leerden maar overleefden.


Icoontje 'bordoefening'

Bordoefeningen

Haal een leerling aan bord. Laat hem verwoorden welke strategieën hij gebruikt. Extra kans: haal een hulplijn naar voren als de leerling strop zit. Weet je meteen ook hoe het met die klasgenoot staat. En in overleg komen ze verder.


Icoontje 'one minute paper

One minute paper

Je leerlingen noteren wat ze zich herinneren over de vorige les(sen). 1 minuut, meer hebben ze niet nodig om zo veel mogelijk neer te pennen en om jou duidelijk te maken hoeveel ze opsloegen.


Icoontje 'entry cards'

Entry cards

In jouw les raakt niemand zomaar binnen. Deel aan de klasdeur een kaart uit met een vraag of oefening. De oplossingen gebruik je om leerlingen in groepjes te verdelen.


Icoontje 'think-pair-share'

Think-pair-share

Laat leerlingen eerst leerlingen individueel nadenken over je les landbouw. Stap 2: een overleg in kleine groepjes. Daarna brengen ze de verzamelde voorkennis naar grote groep. Dat dwingt leerlingen om na te denken over hun antwoorden en samen veilig te ontdekken als ze iets niet volledig begrepen.


Icoontje 'vragen mag'

2 vragen

Je stelt 2 vragen. Beide vragen juist? Pak de oefeningen individueel aan (of sla de eerste reeks over). 1 vraag correct: leerlingen krijgen hulpmiddel. Lukt geen enkele vraag? Dan krijgen leerlingen verlengde instructie. Bekijken jullie samen de vragen nog eens?


Icoontje 'quiz'

Quiz

5 korte vragen. Met whiteboards, Kahoot of gewoon op een blaadje. Geen winnaar, geen cijfer, wel een snelle check. Jij krijgt een overzicht van wat iedereen weet of denkt. En iedereen is meteen alert en bij de les.


Icoontje 'woordwolk'

Woordenwolk

Wat weten je leerlingen al over je lesonderwerp? Laat ze 10 woorden opschrijven en vergelijk met jouw eigen kernwoorden. Veel match of niet? Een mooi vertrekpunt om groepjes te bouwen.


Icoontje 'spieken mag'

Spieken mag

Organiseer een rondje georganiseerd spieken. Leerlingen krijgen 1 minuut om elkaars antwoorden of stukje tekst te bekijken. Met de feedback op elkaar geraken ze samen verder.


Deze lijst maakte Klasse in samenwerking met expert Katrien Struyven (UHasselt).

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


T

Tinne

20 augustus 2020

Bedankt voor de tips!
Dit is misschien ook nog een ideetje: je neemt een strookje papier en vouwt dit dubbel. Op de voorkant noteer je het antwoord op een vraag die over de vorige les gaat bv. Leonardo Da Vinci. Aan de binnenkant noteer je de vraag die bij dat antwoord hoort. (Er zijn natuurlijk meerdere vragen mogelijk, maar op die manier roepen ze geziene leerstof weer op én oefenen ze ook hun taalvaardigheid.) Je daagt de leerlingen uit om de juiste vraag te formuleren met in dit geval Leonardo Da Vinci als antwoord. Een mogelijke vraag: "Wie schilderde de Mona Lisa?" of "Wie was een echte homo universalis in de nieuwe tijd?" Als de juiste vraag is gesteld, laat je de binnenkant zien van je strookje als 'bewijs'. En zo kan je in het begin van de les met bv. een drietal verschillende strookjes werken.

Reageren
I

Isabelle

24 augustus 2020

Leuk idee!

Reageren
K

Karen

15 maart 2021

Dat is 'de strookjescarrousel'. Nog andere top-ideeën vind je in het boek 'actief met taal' van uitgeverij Coutinho.

Reageren
m

marita akoi

26 augustus 2021

Deze werkvormen die de voorkennis /beginsituatie van de leerlingen efficiënt meten is heel briljant. De hiaten van de leerstof kunnen op zo een manier bijgeschaafd worden. Gezien het feit dat leerlingen meervoudig intelligent zijn is, het heel goed dat de leerkracht deze trucjes toepast: het verschuiven van de klassieker ‘test na de les’ naar ‘test voor de les.. Ook vooral vanwege het covid 19 gebeuren.
Ik ben het ermee eens dat hiermee ook differentiatie plaatsvindt.

Reageren

Laat een reactie achter