Vlaanderen
Klasse.be

Feedback en evalueren

Evalueren is meer dan een eindcijfer op het rapport. Het is een proces: observeren, feedback geven en bijsturen. Til jij je evaluatie naar een hoger niveau? Lees onderzoek, praktijkverhalen en tips in dit dossier.

De hulpdriehoek klik en print
Klik & Print

Hulp vragen laagdrempeliger maken? Print de hulpdriehoek

Met deze hulpdriehoek laten leerlingen zien dat ze een opdracht begrijpen of hulp nodig bij zelfstandig werk. Klik en print!

Leerlingen maken Vlaamse toetsen
Actueel

Vlaamse toetsen: 6 vragen van leerlingen en ouders  

6 veelgestelde vragen van leerlingen en ouders over de Vlaamse toetsen. Én wat je er als leraar op kan antwoorden.

Portret van Johan van Braak bij interview over Vlaamse Toetsen
Specialist

Vlaamse toetsen: “Meten om te groeien”

Waarom zijn Vlaamse toetsen nodig? En welke gevolgen hebben ze voor scholen, leraren en leerlingen? Onderzoeker Johan van Braak legt uit.

Leraar aan bureau
Tips

Hoe stel je een goede toets op? 8 tips

Stel eerst je toets op en dan je les, schakel voorkennis uit en stel eerlijke vragen: met deze tips boost jij je vragen op toets of examen.

Goed evalueren: illustratie met bergtop en grafiek
Specialist

Goed evalueren? Zet deze 5 acties op punt

Evalueren zit in elk facet van je les. Maar hoe benut je deze aanjager van didactische keuzes en leerwinst optimaal? En via welke werkvormen?

Leraar verbetert schrijftaak
Tips

Effectieve feedback op schrijftaken: 8 tips

Als leraar stop je erg veel tijd in feedback op schrijftaken. Helaas doen leerlingen er weinig mee. Hoe je effectieve feedback geeft: 8 tips.

Portret Hasne Hajji
Verhaal

Wat als ouders er een advocaat bijhalen?

Krijgen scholen vaker advocaten over de vloer om attesten aan te vechten of niet? En is de Raad van State een wensfabriek voor A-attesten?

Leerlingen maken examens
Specialist

Evalueer jij je leerlingen eerlijk? 3 valkuilen voor elke leraar

Je leerlingen objectief en eerlijk evalueren, lukt dat altijd? Over valkuilen én oplossingen voor een correcte evaluatie: expert Philipp Sonnleitner.

4 werkvormen voor het begin, midden en einde van je les.
Tips

‘Waar staan mijn leerlingen?’ 3 maal 4 slimme werkvormen

“Je hoeft geen toets te doen om te weten wat je leerlingen (nog) niet snappen": Michiel Wils, onderzoeker bij ExCEL Thomas More tips 12 activerende werkvormen.

Student vult een toets in
Specialist

Vlaamse toetsen in aantocht: 4 lessen uit Luxemburg

De Vlaamse toetsen komen eraan. Wat kunnen we leren van buurland Luxemburg? Directeur Christophe en toetsenexpert Phillip delen 4 lessen.

Leraar eerste leerjaar Phyby Wuytack voert een kindgesprek
Zo doen zij het

De 4 fases van een kindgesprek

Het team van VBS Wonderwijs in Haasdonk voert structureel een-op-eengesprekken met elke leerling. Klasse observeerde die kindgesprekken in het eerste en zesde leerjaar.

Video

Kleuters leiden het oudercontact

Tijdens het oudercontact bij juf Jessica vertellen kleuters zelf hoe ze functioneren in de klas, mét verbluffend veel zelfinzicht.

Zo krijg je ouders mee in je studieadvies: icoontjes
Tips

Zo krijg je ouders mee in je studieadvies

Tot consensus komen over studieadvies? Directeur Greet deelt 8 tips. “Door ouders van meet af aan te betrekken, eindigen we vaker op 1 lijn.”

Leraar Gwenny met haar leerlingen op een bankje
Zo doen zij het

In de kleuterklas: “Feedback zit ook in kleine gebaren”

Kleuterjuf Gwenny toont hoe je hoge verwachtingen stelt aan elke kleuter: met de juiste feedback, in kleine gebaren en rijke taal.

PAV-leraar Pieterjan Vervaeke met 2 leerlingen in zijn klas
Zo doen zij het

Hoge verwachtingen: “Elke leerling verdient lastige vragen”

PAV-leraar Pieterjan stelt elke leerling lastige vragen. "Je mond houden en wachten op antwoord: best lastig."

Kleuters in de kleuterklas
Zo doen zij het

Zelfsturing in de kleuterklas: “Kinderen worden leraar als jij niet kijkt”

Juf Vera van VBS De Loopbrug geeft het stuur van haar klas deels af aan haar kleuters. "Mooi hoe ze soms moeilijke dingen in klare taal uitleggen aan elkaar."

Experten Stijn Vanhoof en Geert Speltinckx
Specialist

Haal meer uit je feedback

Feedback: stoppen leraren er soms meer tijd in dan leerlingen? Onderzoekers Stijn Vanhoof en Geert Speltincx helpen je de goede balans vinden.

Mieke Goos over het effect van zittenblijven
Specialist

Heeft zittenblijven zin?

Wat zijn de effecten van zittenblijven op korte en lange termijn? Mieke Goos vat onderzoek samen. Directeur Yvan vertelt over de klassenraad.

afbeelding van een leerling op een bankje
Duiding

Zittenblijven: wie beslist?

Leraar Jan twijfelt of een leerling het volgende jaar aankan. Hij vraagt zich af: "Wie beslist of dat kind mag overgaan?"

Leraar Li's geeft leerlingen inzicht in haar evaluatiecriteria
Video

Zo geef je je leerlingen meer inzicht in evaluatiecriteria

Met deze werkvorm laat leraar Li's haar leerlingen stapsgewijs een rubric opstellen. Zo krijgen ze meer inzicht in de evaluatiecriteria van de opdracht.

illustratie leraar en leerling aan de slag met digitale feedback
Tips

Do’s en don’ts van digitale feedback

Hoe geef je digitale feedback? Klasse strooit met tips en tools.

Silvia en Nathalie van GBS De Letterbijter praten over kleuterevaluatie
Zo doen zij het

Klaar voor het eerste leerjaar? Schoolrijpheid evalueren start al in de peuterklas.

In GBS De Letterbijter splitsen de leraren de ontwikkelingsdoelen op in stapjes en volgen ze het groeipad van de kleuters. Schoolpsycholoog Jantine Spilt duidt waarom dat belangrijk is.

Leraar vult rapport in
Specialist

Wat schrijf jij op het rapport?

Durf je slecht nieuws benoemen op het rapport? Komt je boodschap aan? En spreek jij je leerling of zijn ouders aan? Tips en valkuilen van expert Marijn.

Leerstof spreiden_portret van leraar Tim
Zo doen zij het

“Ik laat ze de leerstof eerst wat vergeten”

Leraar Tim knipt de leerstof op in verschillende korte oefenmomenten. Expert Kristel Van Hoyweghen vertelt waarom je meer leerwinst boekt als je gespreid oefent.

toetsen effectieve leerstrategie_portret Christophe
Zo doen zij het

“Omdat ik voortdurend toets, is iedereen mee”

Christophe benut de kracht van toetsen als effectieve leerstrategie. Expert Kristel legt uit waarom je leerlingen leren uit elke oefentoets.

formatief evalueren 6 tips
Duiding

6 kopbrekers over formatief evalueren

Met formatieve evaluatievormen kan je beginsituaties inschatten, leertrajecten volgen en feedback geven. Ook digitaal. Lerarenopleiders Debbie en An vertellen hoe je dat slim aanpakt.

Illustratie met tijger die feedback geeft
Gesprekstips

Haal meer uit je feedback. 9 tips 

Van instructie tot rapportcommentaren. Overal zitten feedback-kansen. Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs zet ze op een rijtje.

Portretfoto van Roos Van Gasse
Specialist

Hoe evalueer je competenties?

Een cijfer geven op toepassingstaken zoals knutselwerk, presentaties of portfolio’s is lastig. Onderzoeker Roos Van Gasse (UAntwerpen) geeft 3 richtingaanwijzers.

Specialist

“Evaluatie is een van de moeilijkste taken van een leraar”

Evaluatie moet efficiënter. "Leraren werken keihard. Maar ze vergeten te evalueren wat het effect is van al die inspanningen”, zegt Lieven Viaene, hoofd van de inspectie.

afbeelding klik en print beheersingsniveaus
Klik & Print

Kaartjes voor zelfevaluatie van leerlingen

Gratis dowload: levelkaartjes voor elke bank waarop je leerlingen aanduiden op welk beheersingsniveau ze zich bevinden. Beginner, doorgroeier, gevorderde of expert?

Juf Sanne over feedback en punten geven aan leerlingen
Zo doen zij het

“Feedback zegt meer dan cijfers”

Leraar Sanne Van Hoef focust op procesgerichte feedback. "Daarmee geef je leerlingen een correct zelfbeeld en het signaal dat je in ze gelooft."

Professor Paul Kirschner over leren uit feedback
Specialist

“Goede feedback van de leraar doet leerlingen meer leren”

"Feedback is een krachtig leerinstrument als je die goed inzet. En daar missen we nog kansen. Professor Paul Kirschner pleit voor kennisontwikkelende feedback.

Portret Els Consuerga
Specialist

Waarom leraren strenger zijn voor jongens

Genderspecialist Els Consuegra stelde vast dat leraren strenger zijn voor jongens dan voor meisjes. "Er zitten keiharde stereotypen in ons hoofd."

Jef Staes
Mening

“Mijn punten graag!”

“’Hoe snel liep ik?’ Elke atleet wil het resultaat van zijn prestatie zien”, zegt Jef Staes. “Ook leerlingen moet je uitdagen om te scoren. Mét punten. Enkel dan ontwikkelen ze écht hun talenten.”

foto Saskia Vandeputte
Specialist

Evalueren is veel meer dan een cijfer geven

Schoolmaker Saskia Vandeputte antwoordt op 5 vragen. "Evalueren is een proces van observeren, feedback geven en bijsturen. Je kan ook rekening houden met motivatie en inzet."

Ellen De Dapper in haar klas
Zo doen zij het

School zonder punten: het kan perfect

Geen rapporten met punten op basisschool De Sterrebloem in Meigem. Leraren evalueren met kleurcodes en woordelijke feedback.

Andere thema's binnen Klastips