Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Zo organiseer je een kindcontact

  • 25 november 2015
  • 3 minuten lezen

De leraren van VBS Wonderwijs in Haasdonk luisteren écht naar kinderen. Naast de oudercontacten organiseren ze namelijk ook een ‘kindcontact’. Juf Sabine Dexters (47) vertelt hoe ze dat in haar zesde leerjaar aanpakt.

Hoe pak je een kindcontact concreet aan?

Sabine: “Tweemaal per jaar organiseren we een kindcontact. Dan ga ik net zoals bij een oudercontact samenzitten met elke leerling. We bespreken hoe het gaat in de klas. Hoe het kind zich voelt en welke succeservaringen het heeft. Maar ook wat er misloopt. Daar trekken we een half uur voor uit tijdens de middagpauze.”

Past een kindcontact voor elke leerling wel binnen je planning?

Sabine: “Met meer dan 20 leerlingen is dat een hele investering, maar het loont de moeite. Sommige collega’s regelen iets met de zorgjuf, die dan de klas overneemt. Je kan de kinderen ook zelfstandig aan het werk te zetten en het kindcontact in de gang houden. Maar voor mij werkt dat niet. Bij het minste rumoer in de klas, ben je afgeleid. Bovendien is de zorgjuf ook mijn duopartner. We doen de kindcontacten het liefst samen en kiezen daarom voor de middagpauze. Zo samen je boterhammen opeten is ook gewoon gezellig.”

kind met juf
Juf Sabine (47) organiseert tweemaal per jaar een kindcontact. Hier bespreekt ze met Fien (11) hoe ze zich voelt en wat er misloopt in de klas

Waarover praat je met de leerlingen?

Sabine: “Eigenlijk is het rapport maar een vertrekpunt. We willen weten hoe onze leerlingen leren of hoe ze opdrachten aanpakken. Soms komen heel gevoelige dingen naar boven. Dat speciale vertrouwensmoment maakt dat kinderen je dingen toevertrouwen die je anders niet te horen krijgt. Wie echt naar kinderen luistert, leert hen ook beter te begrijpen.”

Doe je nog iets extra met die informatie?

Sabine: “Tijdens elk kindcontact spreken we 3 werkpunten af, die we samen kiezen. Een andere manier van studeren uitproberen, jezelf proberen te beheersen bij conflicten of meer zorg dragen voor je schoolmateriaal, bijvoorbeeld. Die punten evalueren we tijdens het volgende contact. Ik maak van elk gesprek een uitgebreid verslag voor mezelf. Relevante punten stromen door naar het leerlingvolgsysteem. Op de koop toe zijn mijn oudercontacten op deze manier ijzersterk voorbereid. Driedubbele winst, dus!”

Dries (11): “Als je even alleen kan zijn met de juf, dan kan je haar echt alles vertellen. Niemand zal je achteraf uitlachen om wat je vraagt of vertelt.”

Voor het Transbaso-onderzoeksproject van de UGent, de VUB, de UAntwerpen, de AP Hogeschool en de HO Gent werden meer dan 3.000 leerlingen op 36 scholen in Antwerpen en Gent bevraagd over hun overstap van het basis- naar het secundair onderwijs. Het kindcontact van juf An uit GBS School aan de Stroom is een van de praktijkvoorbeelden die bestudeerd werden. Ontdek de tips, het stappenplan en het groeidocument van Transbaso om een kindcontact te organiseren.

Wim Vercruysse

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


V

Van Haute Hilde

3 december 2015

Als zorgjuf voor de kleuters geef ik de kindcontactjes ook graag zelf.
Omdat de kleuters me van bij de peuters zien & horen, ik al eens meedoe verloopt dit soepel. Ze weten snel dat je er samen met de klasjuf bent voor hen.
Dat ze de rust van de zorgklas of me ook in de gang, klas, refter en speelplaats mogen opzoeken, voor een knuffel, brandje te blussen, leuk en minder leuk praatje of een overleg. Dat er ook samenspel kan doorgaan in de zorgklas alleen of in groep, ze groot en klein verdriet kwijt kunnen. Ze tot rust komen fysiek of mentaal. Kleuters appreciëren je luisterend oor zonder dat anderen een keer die broodnodige aandachtsminuutjes weghalen.
Het eerste contact is aan de hand van een lijstje om hun welbevinden :-) :-I :-(, interesses, voorkeuren te ontdekken, deze worden daarna aan de klasjuf gegeven.
Alle 135 kleuters voelen zich door deze kindcontacten WELKOM bij de zorgjuf en als zorgjuf is het zo belangrijk om alle kinderen te begrijpen.
Je ziet en voelt gewoon dat ze er deugt van hebben. Daarom hou ik zo van mijn job.

Groet, Hilde

Reageren
K

Kirsty Dupont

3 december 2015

Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaand artikel!
Kindercontacten zijn een meerwaarde voor leerkracht en leerling. Kinderen leren kijken naar eigen leervordering en kunnen aangeven wat zij nodig hebben om verder te evolueren.
Bovendien geeft dit kindercontact me steeds stevige aanknopingspunten om tijdens de oudercontacten samen met de ouders naar te kijken en verder te bespreken.

Reageren
j

jOris

3 december 2015

Ik organiseerde vorig jaar voor de eerste maal een oudercontact waarbij de leerling ook aanwezig kon zijn.
Sommige leerlingen waren er met hun ouders. Sommige ouders kwamen toch alleen. Het zit nog niet in de cultuur van onze school. Misschien was het toen te nieuw. Over 14 dagen organiseer ik deze oudercontactformule opnieuw voor mijn zesde klas. Vorig jaar heb ik het immers als zeer nuttig ervaren. De kinderen hoorden toen wat ik met de ouders besprak. Zo kon ik samen mét ouders én kinderen enkele werkpunten, afspraken, ... maken.

Reageren
M

Machteld

8 december 2015

Ik vind het een super-leuk idee en wil het graag dit jaar uitproberen met mijn tweedeklassers!

Reageren
J

Jan Vanderspickken

10 december 2015

Ik vind dit organiseren van een kind contact wel erg bijzonder,rijk en hartverwarmend
Een opa

Reageren
L

LeenVoeten

1 februari 2016

Kan iemand eventueel een voorbeeld geven/een lijstje geven van een aantal vragen die je belangrijk vindt om te stellen op die kind-contacten?

Reageren
K

Koen Mattheeuws

31 oktober 2016

http://www.sgsnbao.be/documents/Eigen_werking/kickstartproject/b_en_e/verslagen/klapper%20werkvormen%20kindgesprekken.pdf

https://pincette.vsko.be/organisaties/VICOG/website/DPB/SO/Perm_onderwijsthema/GOK/Schooljaar%202013-2014/Netwerkdag%203/KINDCONTACTEN%201-2DE%20LEERJAAR.pdf

Reageren
J

Jirka

11 januari 2020

Heeft iemand tips om dit te doen met leerlingen van het zesde middelbaar? Bedankt!

Reageren

Laat een reactie achter