Klastips Gepubliceerd op

Zo organiseer je een kindcontact

7 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

De leraren van VBS Wonderwijs in Haasdonk luisteren écht naar kinderen. Naast de oudercontacten organiseren ze namelijk ook een ‘kindcontact’. Juf Sabine Dexters (47) vertelt hoe ze dat in haar zesde leerjaar aanpakt.

Hoe pak je een kindcontact concreet aan?

Sabine: “Tweemaal per jaar organiseren we een kindcontact. Dan ga ik net zoals bij een oudercontact samenzitten met elke leerling. We bespreken hoe het gaat in de klas. Hoe het kind zich voelt en welke succeservaringen het heeft. Maar ook wat er misloopt. Daar trekken we een half uur voor uit tijdens de middagpauze.”

Past een kindcontact voor elke leerling wel binnen je planning?

Sabine: “Met meer dan 20 leerlingen is dat een hele investering, maar het loont de moeite. Sommige collega’s regelen iets met de zorgjuf, die dan de klas overneemt. Je kan de kinderen ook zelfstandig aan het werk te zetten en het kindcontact in de gang houden. Maar voor mij werkt dat niet. Bij het minste rumoer in de klas, ben je afgeleid. Bovendien is de zorgjuf ook mijn duopartner. We doen de kindcontacten het liefst samen en kiezen daarom voor de middagpauze. Zo samen je boterhammen opeten is ook gewoon gezellig.”

kind met juf

Juf Sabine (47) organiseert tweemaal per jaar een kindcontact. Hier bespreekt ze met Fien (11) hoe ze zich voelt en wat er misloopt in de klas

Waarover praat je met de leerlingen?

Sabine: “Eigenlijk is het rapport maar een vertrekpunt. We willen weten hoe onze leerlingen leren of hoe ze opdrachten aanpakken. Soms komen heel gevoelige dingen naar boven. Dat speciale vertrouwensmoment maakt dat kinderen je dingen toevertrouwen die je anders niet te horen krijgt. Wie echt naar kinderen luistert, leert hen ook beter te begrijpen.”

Doe je nog iets extra met die informatie?

Sabine: “Tijdens elk kindcontact spreken we 3 werkpunten af, die we samen kiezen. Een andere manier van studeren uitproberen, jezelf proberen te beheersen bij conflicten of meer zorg dragen voor je schoolmateriaal, bijvoorbeeld. Die punten evalueren we tijdens het volgende contact. Ik maak van elk gesprek een uitgebreid verslag voor mezelf. Relevante punten stromen door naar het leerlingvolgsysteem. Op de koop toe zijn mijn oudercontacten op deze manier ijzersterk voorbereid. Driedubbele winst, dus!”

En wat vinden de kinderen er zelf van?

Fien (11): “De kindcontacten zijn supergezellige kletsmomentjes. Ik zou het niet meer willen missen. De juf begrijpt ons ook veel beter.”

Dries (11): “Als je even alleen kan zijn met de juf, dan kan je haar echt alles vertellen. Niemand zal je achteraf uitlachen om wat je vraagt of vertelt.”
 

Voor het Transbaso-onderzoeksproject van de UGent, de VUB, de UAntwerpen, de AP Hogeschool en de HO Gent werden meer dan 3.000 leerlingen op 36 scholen in Antwerpen en Gent bevraagd over hun overstap van het basis- naar het secundair onderwijs. Het kindcontact van juf An uit GBS School aan de Stroom is een van de praktijkvoorbeelden die bestudeerd werden. Ontdek de tips, het stappenplan en het groeidocument van Transbaso om een kindcontact te organiseren.