Vlaanderen
Klasse.be
Klasbezoek aan het MAS in Antwerpen

Met je Lerarenkaart

Met je klas naar het MAS in Antwerpen

  • 14 oktober 2021
  • 5 minuten lezen

Een Kovihoko, Unibird, Vokovipa of Hagihond. De 19 leerlingen van basisschool Via Louiza keren zo fier als een pauw huiswaarts met het fabeldier dat ze knutselden tijdens de workshop ‘Betoverende Dieren’ in het MAS. Die heeft indruk gemaakt, de kunstwerken van deze derdejaars zijn een blijvend aandenken aan een magische voormiddag!

Meisje tekent haar fantasiedier
Meisje tekent haar fantasiedier

“Zijn jullie kunstenaars?” Zo verwelkomt juf en kunstenaar Minske ons in het ‘artists-only’ atelier op de benedenverdieping van het MAS. We gaan zitten op de banken met kussens. Ze legt een wereldkaart in de kring. “Wie ben je en wat was jouw verste reis?” Muhayma is in Somalië geweest, Elif naar Turkije, Alyson weet het niet zo goed. De zee misschien? Ja, daar is ze geweest! Rwanda, Bulgarije, Suriname, Groot-Brittannië, Australië, Peru, China en Congo rollen over de gretige kindertongen.

Uit het vuistje

“Wij gaan vandaag op reis naar Midden-Amerika. Waar ligt dat?” Efe zit te popelen om Mexico aan te wijzen. “Goed gedaan!” zegt Jayson, die hem een vuistje geeft. Dat ze er Mexicaans en Spaans spreken. Dat ze er taco’s eten, en dat er avocado’s groeien. En als er iemand jarig is? “Piñata’s!” De kinderen weten het allemaal. Maar hoe komt dat?

Minske vertelt over Christoffel Columbus. Over naar India varen maar uitkomen in Midden-Amerika. Over Maya’s, die fel gekleurde kleren droegen en zich versierden met tatoeages, oorbellen, kettingen en piercings.

Oren gespitst

Meer dan 450 van die eeuwenoude gouden voorwerpen liggen op de achtste etage van het MAS. Om ze te mogen bekijken, houden we ons aan de ‘museumregels’. “Die kennen jullie, hé!”, weet juf Barbara. 19 vingertjes gaan omhoog. “Niet roepen, niet ruw zijn, niet lopen.” “We mogen wel zeggen wat we voelen of denken”, zegt Emmy en ik smelt.

Jongen doet een uil na tijdens een spelletje in het MAS
Jongen doet een uil na tijdens een spelletje in het MAS

Tot aan je nek

We nemen de roltrap van het 10 verdiepingen tellende en 60 meter hoge Museum Aan de Stroom. Met zicht op de Schelde spelen we een spel. Elk kind krijgt een afbeelding om de hals. “Niet kijken wat erop staat en niets verklappen. De klasgenootjes beelden uit en jij mag raden welk dier je bent!”

In 2 groepjes kruipen we in de huid van wilde jaguars, kronkelende slangen en krioelende krokodillen. Minske legt uit dat de Maya’s geloofden in de magische krachten van dieren. Ze dienden als inspiratie voor hun juwelen. “Daarom heet deze workshop dus ‘Betoverende dieren’!”

Kikker in de keel?

Op het 8ste stappen we de donkere zaal binnen, waar unieke gouden objecten glinsteren achter glas. Beelden met 3 snavels, een vogellichaam en 5 apenkopjes?! “Wat zie je? Uit welk materiaal zijn de beeldjes gemaakt? Welke magische krachten zouden die dieren hebben?”

De jaguar – dat was Emily’s dier daarnet – is snel en heeft vlekken die aan de zon doen denken. Hij moest dus wel de zonnegod zijn volgens de Maya’s. En de aap, die is slim en helpt je rekenen. Bij de volgende rekentoets eens oorbellen met aapjes dragen dus! “Maar dan is er geen werk voor mij!” zucht juf Barbara. Of draag een juweeltje met kikker in je zak. Waar kikkers zijn, zou het regenen, een teken van bescherming voor de Maya’s. “Da’s nice!” roept Jacques.

Kunstwerken in het MAS
Kunstwerken in het MAS

Iets aan de hand?

Minske neemt ons mee naar een bijzonder kleien beeld, van het jaar 300. “Hoe oud is dat dan?” Alle aapjes rekenen het uit: “2020 – 300= 1720 jaar oud!” Een mens met de handen op de knieën, en een masker met krokodillenbek en olifantenoren. Naast hem, zijn huisdieren: 2 hyena’s. “Gaan jullie ook eens zo zitten”, vraagt Minske. “Hoe voel je je als je zo zit?” “Somber, eenzaam … aan het wachten?”

Ons geduld wordt beloond met een schriftje, potlood en een doe-opdracht. Wandel door de zaal en teken op elk blad een fantasiedier dat je mooi vindt. “Is dit een olifant?” Alyson, Jacques en Emily maken er een schets van. Efe tekent “iets wat lijkt op een schaap”.

Hoge ogen

Gewapend met onze schetsen stappen we in de enorme lift weer richting het kunstatelier. Tijd om ons eigen fabeldier te knutselen! We kijken naar het voorbeeld van Minske. Met gouden vetkrijtjes tekenen we de contouren van ons 3-in-1 fabeldier. De eerste letters van elk dier vormen een magische naam. Schorten en kwasten en een laagje bister (kleurstof uit walnootschillen) erover en we toveren ons kunstwerk tevoorschijn!

“Een konijn vind ik keischattig, zelf wil ik een vogel zijn, en een visstaart is grappig want een blobvis lijkt ook op een mens”: Joana laat haar fantasie de vrije loop. Haar fabeldier kan in elk van die dieren veranderen, magisch! Aarya toont fier haar kleurrijke Unibird, een combinatie van een eenhoorn en een vogel. De ‘Tilakdos’ van Emily doet de zon schijnen als het regent. En Jaysons dier kan “met zijn hoge ogen” alles zien. Met welk fantasiedier keren jouw leerlingen straks naar huis?

Klas aan het knutselen in het MAS

Over het MAS – Antwerpen

In het MAS vind je een aanbod op maat van kleuter-, lager en secundair onderwijs. Sommige rondleidingen lenen zich ook perfect voor anderstalige nieuwkomers. Je kan kiezen uit verschillende rondleidingen met workshops. Wij volgden de workshop ‘Betoverende dieren met kunstatelier’. Rondleidingen met workshop in het kunstatelier duren 2 uur.

Klara Tesseur

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter