Gepubliceerd op
Verhaal

Hoeveel verdienen leraren?

Het is de passie voor onderwijs die leraren elke dag naar school brengt, niet hun loonbriefje. Maar hoeveel verdienen leraren nu echt? En strookt dat met de uren die ze kloppen? Jos, Laurence, Marijke en Tine getuigen over hun salaris, werktijd en motivatie.
 

Jos Hubrechts

 
Functie: leraar fysica Heilig Hart Instituut Heverlee
Opleiding: master industrieel ingenieur
Loonbarema en anciënniteit: 501 – 16 jaar
Brutoloon: 4617,69 euro
Nettoloon: 2710,57 euro

 

“Ik heb een twintigtal jaar gewerkt als teamleider van een ploeg installateurs en techniekers bij Siemens. Ik deed dat graag, maar was het beu om alleen maar ‘voor het grote geld’ te werken. Het leek me ook boeiend om met jonge mensen om te gaan, dus heb ik de sprong gewaagd.”


Leerlingen vragen wat ik met een diploma industrieel ingenieur voor de klas doe

“Veel leerlingen vragen zich luidop af wat ik met een masterdiploma industrieel ingenieur voor de klas doe. Maar ik zou niet teruggaan naar de privésector, al is mijn loon nu gehalveerd. Beetje oneerlijk wel dat ik geen anciënniteit kon overzetten. Sinds dit schooljaar kan dat wel, maximaal acht jaar en enkel voor knelpuntvakken zoals wiskunde, Nederlands, Frans, bouw, elektriciteit en mechanica.”

“Ik ben over het algemeen tevreden met mijn loon. Ik hoor van collega’s hetzelfde, maar we zeggen allemaal: je moet niet in het onderwijs stappen met het idee dat je superveel gaat verdienen. Soms vraag ik me wel af waarom we minder verdienen dan in de privésector: de lesvoorbereidingen zijn één ding, maar al het plannen en organiseren erbij is best tijdsintensief.”

 


 

Laurence Veys

 
Functie: directeur GO! Next sportschool Hasselt
Opleiding: professionele bachelor lichamelijke opvoeding, master opleidings- en onderwijswetenschappen
Loonbarema en anciënniteit: 525 – 24 jaar en 9 maanden
Brutoloon: 6620,61 euro
Nettoloon: 3547,53 euro
 

“Ik ben tevreden met mijn loon, dat is een pak geld, hé. Er staan ook lange dagen tegenover: ik probeer mijn werk in te plannen tussen 7 en 19 uur, maar meestal wordt het een stuk later. Als directeur zit je eigenlijk nooit stil. Naast het administratieve en organisatorische gedeelte, moet je heel vaak switchen van het ene probleem naar het andere, er zijn altijd wel brandjes die geblust moeten worden.”


De dankbaarheid die je krijgt, is onbetaalbaar

“Ik ben gestart als leraar sport met een professionele bachelor in ’94, zo heb ik een tiental jaar in verschillende scholen gewerkt. In 2011-2012 behaalde ik een master opleidings- en onderwijswetenschappen. Dat maakt een groot verschil in mijn loon: ik verdien 400 à 500 euro meer dankzij dat diploma.”

“In al die jaren heb ik nooit getwijfeld om naar de privésector over te stappen. School is echt mijn ding, ik adem onderwijs. Zien hoe leerlingen die later zijn ingestroomd in onze school openbloeien, daar doe ik het voor. Sommige leerlingen hebben ook meer ondersteuning nodig. Als je hen dan later terugziet en ze zijn op hun pootjes terecht gekomen, krijg je veel dankbaarheid terug, ook van hun ouders. Dat is onbetaalbaar.”

 


 

Marijke Swaan

 
Functie: leraar Nederlands en taalcoach Mater Dei Instituut Sint-Pieters-Woluwe
Opleiding: bachelor Nederlands en natuurwetenschappen, postgraduaat ‘School voor Allen’
Loonbarema en anciënniteit: 301 – 2 jaar en 6 maanden
Brutoloon: 2689,46 euro
Nettoloon: 1828,70 euro
 

“Als starter vind ik mijn salaris voldoende. Maar volgens de tijd die ik erin steek, zou ik in de privésector meer verdienen. Ik werk nog elke avond voor school, en ook in de weekends ben ik minstens nog een dag aan het werk. We hebben veel vakantie, maar die zijn ook nodig om lessen voor te bereiden, te vergaderen, planningen op te maken, je verbeterwerk bij te benen … Zonder weet ik niet of ik het zou volhouden.”

“Het vak dat je geeft of de school waar je staat heeft een grote impact op de werklast. Ik geef Nederlands in een Brusselse school, en de succeservaringen zijn niet altijd even groot. Voor veel leerlingen is Nederlands pas hun derde taal, dat maakt het lesgeven moeilijker. Maar als het lukt, is de voldoening eens zo groot.”


Het loonverschil tussen bachelors en masters is echt niet oké

“Ik denk soms aan overstappen naar de privésector. Niet voor het loon, eerder om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Maar ik zou het onderwijs wel missen, want als leerlingen na een lange tijd plots mee zijn met je verhaal, is dat echt tof.”

“Wat ik heel jammer vind, is het grote loonverschil tussen een bachelor en een master. Je doet dezelfde job, en toch verdien je een pak minder. Ik zou om die reden eventueel willen bij studeren. Dat masters minder uren moeten lesgeven om een voltijds uurrooster te hebben, begrijp ik wel: ze hebben meer voorbereidingstijd nodig omdat het moeilijkere leerstof is. ”

 


 

Tine Dewitte

 
Functie: zorgcoach en leraar Mens en Samenleving Sint-Angela Tildonk
Opleiding: bachelor communicatiebeheer
Loonbarema en anciënniteit: 302 – 19 jaar en 8 maanden
Brutoloon: 3854,98 euro
Nettoloon: 2479,71 euro
 

“Ik kom uit een onderwijsnest. In het begin van mijn loopbaan heb ik 3 jaar in de privésector gewerkt, maar ik ben snel overgestapt naar het onderwijs. Als ik mijn huidig loon per uur zou berekenen, zou ik waarschijnlijk meer verdienen in de privésector. Maar daar mag je niet naar kijken, je moet het doen omdat je hart in het onderwijs ligt. Als ik morgen 500 euro meer verdiende met een andere job, zou ik waarschijnlijk niet gelukkiger zijn.”


Met 500 euro meer in de privésector zou ik niet gelukkiger zijn

“Als zorgcoach begeleid ik leerlingen van de eerste graad op socio-emotioneel vlak. Ons team is hun eerste aanspreekpunt. We helpen hen ook kleine ruzies of problemen zelf oplossen en staan hen bij op vlak van leren leren. Sommige ouders zijn veeleisend, daar lig ik al eens van wakker. Maar al bij al vind ik het een heel toffe job, de leerlingen helpen is mijn grootste drijfveer.”

Waar is mijn
Lerarenkaart?