Vlaanderen
Klasse.be
Jongens met een dinomasker spelen met dinosaurussen

Met je Lerarenkaart

Op klasexpeditie naar de dino’s in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel

  • 24 november 2022
  • 7 minuten lezen

Trixie, Iggy en Rex verwelkomen de ‘vreemde wezentjes’ van Sint-Vincentiusschool in Hekelgem. De kleuters gaan op tijdreis met de teletijdmachine, kruipen in de huid van Jules de mijnwerker en worden aan de tand gevoeld als ze hun eigen dino‑masker maken. Keren ze straks levend en wel naar huis of worden ze in de billen gebeten door de vleesetende T. rex?

“Elk jaar behandelen we de dino’s in de klas. De voorbije week werkten we met verhalen, spellen, en zongen we een dino-lied. De kleuters brachten hun speelgoed-dino’s mee naar de klas”, vertelt juf Anja, die al even veel zin heeft in de rondleiding als haar leergierige kleuters. Vandaag is de echte ontmoeting. Te beginnen met de poppenkast, ontdekkingstocht door de dino-galerij, het atelier met opgravingen en een knutselworkshop.

Trixie en Iggy bespreken hoe ze de hongerige Rex slimmer af kunnen zijn.

Terug in de tijd

Gids Dorien verwelkomt de kleuters. In 3 groepjes met elk een gids en begeleider volgen we haar naar de ‘teletijdmachine’, een auditorium met klapstoelen en op het podium … een poppenkast!

We moeten stil zijn om de dino’s niet te laten schrikken. En heel hard blazen zodat de lichtjes in de zaal doven. Samen draaien we de klok terug en tellen af van 12 naar 1 …

“Njam njam”, zegt Iggy, die op het toneel verschijnt en kauwt op wat plantjes. De kleuters kunnen hun geluk niet op.

Iggy, Trixie en Rex

“Wat een vreemde wezentjes zijn jullie?!” roept Iggy verbaasd als ze ons opmerkt. “Is dat gedroogd gras op jullie hoofd?” Iggy is een iguanodon die verlekkerd is op plantjes, maar als de dood voor de vleesetende T. rex. “Als Rex komt, mogen jullie niet verklappen dat ik hier ben, want dan eet ie me op!”

Lang laat Rex niet op zich wachten, en hij heeft grote honger. Juf Anja lacht zich een kriek: niet alle kleuters kunnen dat geheim bewaren als Rex vraagt of ze Iggy hebben gezien.

Gelukkig is Trixie in de buurt om Iggy te beschermen. Ze prikt met haar hoorns Rex in zijn dino-billen en weet hem zo te verjagen. Wanneer er vuurballen in het rond schieten, wordt het te gevaarlijk voor ons, en draaien we snel de klok een stukje vooruit!

Na de poppenkast graven de kleuters hun dino-schat op in de steenkoolmijn.

Jules, de mijnwerker

“Ik ben Jules, ik werk in de mijn, en ik hak steenkolen. Ik ben Jules, ik werk in de mijn en ik hak hak hak”, zingt mijnwerker Jules terwijl hij steenkolen uithouwt. Onze tijdreis stopt bij de steenkoolmijnen.

Plots stoot Jules met zijn pikhouweel op iets bizars. Hij roept de professor erbij, maar die is vast hard aan het werken want hij hoort Jules niet. Hij vraagt ons mee te roepen: “Pro-fes-sor!”

De 41 kinderstemmen halen de snurkende professor meteen uit zijn slaap. “Dat is het bot van een dinosaurus!”, weet hij. “Van miljoenen jaren geleden, lang voordat er mensen waren.”

Hallo dino

We verlaten het auditorium. “Juf, ik dacht dat de T. rex mijn billen wou opeten!” zegt Rafaël met grote ogen tegen juf Sterre als we naar de Galerij van de Dinosauriërs stappen.

“Wie ziet Iggy hier staan?” vraagt Dorien. Jesse wijst naar de reusachtige zwarte dino-skeletten in het midden van de Galerij. Ze lijken nóg groter als we ernaast in een kring gaan zitten.

“Is ons skelet ook donker?” vraagt Dorien. “Nee!” weet Mattias. Maar als wij miljoenen jaren onder de grond zouden liggen, zou ons skelet ook donker worden en verstenen, leren we. Jules de mijnwerker heeft die skeletten ontdekt.

“De triceratops heeft hoorns en een schild!”, toont gids Dorien bij het skelet.

Dino’s aan de tand voelen

“I-gua-no-don”. We klappen samen op het ritme van de lettergrepen en knopen de naam goed in onze oren. “Straks is dat het wachtwoord dat ons toegang geeft tot het lab van de professor”, kondigt Dorien aan.

Vervolgens haalt ze een tand van een iguanodon uit haar zakken. “Voel maar eens.” Eloise is niet bang, want zij weet dat Iggy een planteneter was. En die hebben platte tanden. Moah vindt het maar niks, maar juf Anja stelt haar gerust. De tand van de T. rex geeft Dorien niet door, want die is scherp. “Om vlees te eten!” weet Eloise.

We tellen 3 tenen en 5 vingers aan het skelet van de iguanodon. Hun tanden zijn dan wel plat, maar hun duimen vlijmscherp! Daarmee kon de iguanodon zich verdedigen en zijn tegenstanders prikken.

Rex, waar ben je?

Als Dorien oproept om de T. rex te zoeken in de zaal, wijst Jesse ons meteen de weg. Die heeft om de hoek het skelet van de grote vleesetende dino gespot. “Spreid je benen, steek je vingers naar voor en toon je tanden. Dan denkt hij vast dat we ook een T. rex zijn.” Snel is de T. rex niet, want hij weegt wel 2 olifanten zwaar. “Een grote dikzak!” lacht Dorien.

En wie heeft Trixie gezien? We zetten koers naar de triceratops. Die herkennen de kleuters meteen aan zijn schild en de hoorns op zijn hoofd en neus. Hoewel we de plantenetende Trixie niet moeten vrezen, zoekt Moah toch graag wat bescherming bij juf Anja.

Eloise knipt gefocust het schild uit voor haar triceratops-masker.

Dino-eieren opgraven

“Tijd om de handen uit de mouwen te steken!” kondigt Dorien aan. Ze neemt ons mee naar het labo van de professor. Als we het wachtwoord geven, gaat de deur open en mogen we net als Jules in de nagebootste steenkoolmijn op zoek gaan naar dino-eieren.

Met een houten pikhouweel kapt Olivia haar spinosaurus uit de steen. Zij mag al een dino-tekening kiezen en inkleuren. En als we onze kleine dino goed verzorgen, mogen we hem straks misschien zelfs mee naar huis nemen.

Iedereen triceratops

“Kom zet je bim-bam-bom tijdmachine aan om naar de dino-tijd te gaan …” Terwijl juf Anja samen met haar groepje het geoefende dino-liedje zingt, verzamelen we in het tweede labo aan tafels met knutselmateriaal.

Kleurrijke blaadjes, scharen, lijm en uitknippatronen liggen klaar. Noémie’s triceratops-masker is al af. Zij trekt met het andere groepje naar de steenkoolmijn als wij met juf Anja knutselen aan ons eigen schild, masker en hoorns. Eloise weet nog waar die hoorns moeten komen en kleeft ze op de juiste plaats.

“Hoe heerlijk om op het einde die speelkoffer te duiken!”

Fantastische dino’s

Dobrawa toont trots haar masker. Zij duikt alvast in de speelkoffer om met de dino’s en plantjes haar fantasie de vrije loop te laten. Ralf had ook nog graag gespeeld, maar de tijd zit erop. “In de klas gaan we deze week nog verder dino-eieren tellen, en met de dino’s in de poppenkast spelen”, stelt juf Anja hem gerust.

En gelukkig kan hij straks thuis met zijn dino verder spelen en vertellen wat hij vandaag heeft geleerd over de iguanodon, triceratops en T. rex. Zet jij met je kleuters ook je bim bam bom tijdmachine aan?

Over het Museum voor Natuurwetenschappen – Brussel

Met je klas naar het Museum voor Natuurwetenschappen? Reserveer meteen je klasbezoek.

Wij volgden het atelier ‘Dinosauriërs’ voor 3e kleuterklas en 1e leerjaar. Een gids loodst jou en je klas daarbij doorheen een tijdreis met poppenkast. Zo leren je kleuters spelenderwijs Iggy, Trixie en Rex kennen. Ze gaan in de dino-galerij op zoek naar de skeletten van die 3 dino’s, en kruipen in het atelier zelf in een mijn om een dino‑schat te zoeken. Met hun zelfgeknutselde dino-masker en dino‑schat keren ze huiswaarts.

  • Museum voor Natuurwetenschappen – Vautierstraat 29 –1000 BRUSSEL
  • 8 euro korting met je Lerarenkaart. Je betaalt 5 euro in plaats van 13 euro.
  • Het Museum voor Natuurwetenschappen ligt vlakbij stationhalte Luxemburg, 10 minuutjes wandelen van het Centraal Station.
  • In het museum bevindt zich een dino-café, auditorium, dino‑galerij en workshopruimtes .
  • Er zijn lockers en toiletten onderaan de centrale trappenhal van het museum. 
  • Er is een ruim educatief aanbod met rondleidingen en activiteiten op maat:
    • Er zijn verschillende ateliers voor leerlingen vanaf de 3e kleuterklas tot en met de 3e graad secundair onderwijs. Een atelier duurt ongeveer 2 uur. Je betaalt 4 euro bovenop de prijs van 5 euro voor het museum per deelnemer. Dus 9 euro per leerling.
    • Rondleidingen zijn beschikbaar voor leerlingen vanaf de 2e graad van het basisonderwijs tot en met het hoger onderwijs. Het thema van de rondleiding kan je kiezen. Rondleidingen duren 1 uur en 15 minuten. Je betaalt 4 euro per leerling, en eenmalig 45 euro voor de gids.
  • Maak gebruik van gratis busvervoer met dynamoOPWEG.

Klara Tesseur

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter