Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: zorg voor voldoende stabiliteit

  • 17 augustus 2023
  • 3 minuten lezen

Hoe borg je een verbetering zodat je tijd en energie voor andere vernieuwingen overhoudt? Buurtschool De Winde uit Halle doet het met de bundels Windewaaier en Windewijzers.

Coördinator-directeur Hilde van Diest: “Je houdt niet voor mogelijk hoe snel leraren weer willen sleutelen aan iets wat we net afgeklopt hebben. ‘Zouden we nu toch niet …’ hoor ik dan. Nee, want er liggen nog genoeg andere werven te wachten. Toen ik hier startte, waren we een opvangnet voor alle uitersten op de sociale en cognitieve ladder. Dat was niet werkbaar. Om tegemoet te komen aan de verschillen in leertempo, zochten we met externe ondersteuning naar een andere aanpak.”

Coördinator-directeur Hilde van Diest Buurtschool De Winde uit Halle
Coördinator Hilde van Diest: “We delen ervaringen, gaan bij elkaar kijken. Ik vind het belangrijk om daar tijd en ruimte aan te geven.”

Stabiliteit bieden

“De 10 kaders die we tijdens vormingen aangereikt kregen, bundelden we in de Windewaaier. Die bundel met 10 A5’jes vormt de basis voor onze schoolwerking. Het is een manier om houvast te bieden aan huidige en toekomstige collega’s. Elke verandering toetsen we eraan af. En aan de visie en missie van de school.” 

“Daarnaast zijn ook de Windewijzers een belangrijk instrument om verandering te borgen. Zie het als een soort van handleidingen met belangrijke afspraken voor het hele team. Er zijn er over contractwerk, onze taalfiches, manier van rapporteren …” 

e-book: onderwijsinnovatie open (cover) op tablet

E-book ‘Onderwijsinnovatie’

Je school is een bord spaghetti. Trek aan 1 sliert en alles komt in beweging. Lees eerlijke verhalen van schoolteams over de ups-and-downs van hun traject. En pluk 6 adviezen die jouw verandering vorm geven. 

Download gratis het e‑book

Geef het tijd

“Een verandering vraagt tijd en verloopt in fases. Eerst gaan we in gesprek en leggen we een aantal afspraken en mogelijke pistes vast. Daarna komt de experimenteerfase. We delen ervaringen, gaan bij elkaar kijken. Ik vind het belangrijk om daar tijd en ruimte aan te geven: geen harde druk opleggen, maar stimuleren tot professioneel handelen.”

“Vanuit onze observaties gaan we gerichter over de aanpak denken: als we besluiten dat iets werkt in de context van onze school, schrijven we het gedetailleerd uit in een Windewijzer. En dan wordt er even niet meer aan gesleuteld. We moeten ergens landen en het voor een periode kunnen loslaten. Zo geef je de verandering een eerlijke kans, kunnen we die monitoren, en komt er tijd vrij voor een volgende.”

Leraren in teamlokaal met op de achtergrond het actieplan: TO DO, DOING en DONE
Coördinator Hilde van Diest: “Ons actieplan is zichtbaar voor het hele team. We zien dus op elk vrij moment onze prioritaire acties, vooruitgang en doelen.”

Autonomie en erkenning

“Ons actieplan is zichtbaar voor het hele team: het hangt groot op in het teamlokaal onder de noemers TO DO, DOING en DONE. We zien dus op elk vrij moment onze prioritaire acties, vooruitgang en doelen. We hebben net nog een nieuwe actie toegevoegd: teamzorg.”

“Voor ons betekent veranderen: samen zoeken en vinden vanuit gelijkwaardigheid. Ook met de leerlingen en ouders. Dat geeft mensen erkenning en motiveert hen om weer andere dingen te doen. Het helpt ook mij om mijn eigen perfectionisme los te laten. Ik hoef niet alles te weten en voor alles een oplossing klaar te hebben. Dat brengt rust.”

Logo veranderwijs

Dit artikel kwam tot stand in een samenwerking tussen Veranderwijs en Klasse. Veranderwijs wil innovatieve onderwijspioniers samenbrengen en inspireren. Kriebelt het bij jou ook om iets nieuws uit te proberen? Of experimenteerde je al? Op www.veranderwijs.nu kan je ideeën vinden en uitwisselen.

Veerle Vanbuel

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter