Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Hou je klas onder controle met post-its

  • 31 augustus 2015
  • 2 minuten lezen

Leraar Valerie Vandenberghe heeft last van een rumoerige klas. Klasgesprekken en groepswerken verlopen niet zoals het moet. “De klas lijkt wel een slecht café vol vervelende klanten”, zucht Valerie. Dus grijpt ze in. In een aantal weken tijd keert ze de klassfeer helemaal om. Hoe? Met post-its.

Bekijk in de video hoe Valerie haar klas onder controle krijgt met post-its

Klas op stelten

Valerie: “In de les Nederlands bespreken we beeldspraak en stijlfiguren. Ik vraag: ‘Wie geeft me een goed voorbeeld van een vergelijking?’ Een jongen steekt zijn hand op. ‘Jij bent als een broer voor mij.’ Een uitstekend voorbeeld. Maar al vlug vliegen de reacties door de klas: ‘Homo! Homo!’ En hop, in een oogwenk staat de hele klas op stelten. Als ik daarop inga, kom ik op het terrein van de les zedenleer. Belangrijk, maar zo krijg ik mijn les natuurlijk niet rond.”

Post-its

Valerie: ”Op den duur ben ik dat kotsbeu. En ik ga op zoek naar een manier om mijn klas onder controle te houden, zonder dat ik de les hoef te onderbreken. Zo kom ik uit op de techniek met de post-its aan het bord. Hoe werkt het? Ik leg aan mijn leerlingen uit dat ik de klassfeer niet oké vind. En zeg hen hoe ze zich wel moeten gedragen. Ik hang 3 post-its aan het bord. Telkens als de les niet verloopt zoals afgesproken, haal ik zonder veel omhaal een post-it van het bord. Ik ga gewoon door met de les. Als de 3 post-its zijn verdwenen, krijgt de klas een collectieve taak.

Ik had een rumoerige klas die voor mij niet oké was

Valerie Vandenberghe
leraar Nederlands

Nu lukt het wel

Valerie: “Heel grappig om te zien hoe de klas zichzelf dan reguleert (lacht). ‘Steek je hand op’’, ‘Wees eens stil!’ roepen de leerlingen naar elkaar. Plotseling is het héél stil in de klas. Dat is niet per se wat ik wil, maar je toont er wel mee: zo kan het ook. De klassfeer wordt heel snel beter. Groepswerken lukken nu wel. Natuurlijk mogen ze praten en lachen in de les, zolang dat binnen de grenzen van het lesonderwerp blijft. Ik heb de post-its niet meer nodig. En die collectieve taak? Die heb ik maar één keer moeten uitdelen!”


Bekijk meer klastips van leraren in de reeks One minute tip op Klasse Youtube.

Robin De Vries

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


S

Sarah

13 september 2015

Ik heb dit in mijn klas geprobeerd. Maar ik blijf een beetje met een slecht gevoel zitten, omdat je de hele klas straft (met een collectieve taak). Op die manier vrees ik om snel het vertrouwen en de inzet te verliezen van diegenen die (nu nog) wél gemotiveerd zijn.
En de 'stoorzenders' lijken niet wakker te liggen van hun verantwoordelijkheid tov de anderen...
Zou belonen van goed gedrag op termijn niet beter werken?

Reageren
m

marieke

23 september 2015

Beste Sarah, het is een interessant idee,
maar ik geef je gelijk dat er aandacht moet besteed worden aan de leeftijdsgroep waaraan je lesgeeft. Ik denk dat dit maar kans op slagen heeft als de lln reeds 10 +jaar zijn. Dan hebben ze in hun redeneren al plaats om de groepsdynamiek voorop te plaatsen, en niet enkel denkende aan zichzelf. Jongere kinderen kan je dat systeem niet aandoen, hun rechtvaardigheidsgevoel komt helemaal in de knoei...

Reageren
T

Theo De Haes

17 september 2015

Ik begin élke les met een stiltemoment ( +- 3 minuten ).
Om beurt heeft een team ( 2 leerlingen ) de leiding bij dit stiltemoment ( begin en einde aangeven ).
Op die manier kan ik élke les rustig van start gaan.
Door dit consequent toe te passen groeit er ook een aangenamere sfeer in de klas, door dit korte moment van 'even thuiskomen bij jezelf'.
De leerlingen beleven er deugd aan en ook ik.
Ik heb mijn ervaringen al met succes mogen doorgeven, zowel aan collega's van de eerste graad middelbaar, als aan collega's van een vijfde jaar middelbaar. Ook collega's van de kleuterschool en de lagere school gaven me reeds meermaals positieve feedback over hun ervaringen met 'De Kracht van de Stilte' in hun klas.
Theo.

Reageren
M

Mia

30 januari 2016

Wat bedoel je precies met een 'stiltemoment'? m.a.w. hoe vul je dit concreet in?
dank je wel

Reageren
S

Sylvie

18 juni 2020

Knap, Theo! Dit lijkt me inderdaad top om de les mee te beginnen en te eindigen. Ik ben curieus hoe je dit instelt en hoe je hiermee te 'werk' gaat, wat doet het team van 2 leerlingen dat de leiding heeft over het stiltemoment, ...?

Reageren
J

Jen

29 november 2018

Welke collectieve taken worden er gegeven?

Reageren
l

leen

29 oktober 2019

De tip met de post-its is simpel maar efficiënt ! Goede tip !

Reageren
S

Sofie

9 december 2020

Knappe tip!

Reageren

Laat een reactie achter