Klastips Dit artikel behoort tot de reeks Differentiëren Gepubliceerd op

Differentiëren: hoe begin je eraan?

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

In je klas zitten leerlingen met verschillende ondersteuningsnoden, competenties en leervoorkeuren. Hoe speel je daarop in? 3 simpele vragen helpen je om vaker te differentiëren.
 

Zet je onderzoeksbril op

Met je leerlingen wil je zoveel mogelijk leerwinst halen. Differentiëren helpt je daarbij.
Jouw startpunt: het doel dat je met leerlingen wil bereiken. Onderzoek daarna wat elke leerling nodig heeft om het doel te bereiken, aan de hand van de volgende vragen.
 

differentiëren: figuurtje Wat kan de leerling?
  1. Wat kan de leerling?

  2. Onderzoek welke capaciteiten elke leerling heeft. Bekijk niet alleen de intellectuele competentie, maar breng ook de sociale, psychomotorische en zelfsturende vaardigheden in kaart. Zowel de instructie, de verwerking als de evaluatie van de leerstof kan je op verschillende manieren aanbieden.

     

    differentiëren: figuurtje Wat wil de leerling?
  3. Wat wil de leerling?

  4. De motivatie van je leerlingen stijgt als je inspeelt op hun interesses en voorkeuren.

     

    differentiëren: figuurtje Wat heeft de leerling nodig?
  5. Wat heeft de leerling nodig?

Leerlingen leren efficiënter als je rekening houdt met hun nood aan ondersteuning.

 

Werk stap voor stap

Maak in de klas bespreekbaar waarom je differentieert. Veel van de werkvormen stimuleren leerlingen om inzicht te krijgen in hun eigen leerproces. Zo worden ze minder afhankelijk van de leraar. Een win-win, want als leraar helpt die info je ook om in je volgende lessen nog beter te differentiëren.

Ja, differentiëren kost tijd en is een zoektocht. Aarzel daarom niet om klein te starten, bijvoorbeeld in één klas en met één differentiatievorm. Misschien kan je ook samen met je collega’s iets uitwerken?

 


Schoolmakers ontwikkelde dit differentiatie-kompas. Op Lerendifferentieren.be vind je een e- course om je in differentiatie te verdiepen.