Gepubliceerd op
Schooltips

Hoe neem je als schoolteam gedragen beslissingen? 5 stappen

Wel of geen huiswerk op school, wat met straffen en discipline in de klas, hoe gaan we om met de thuistaal …? Er zijn genoeg issues waar we tot besluiten moeten komen en van mening verschillen. Deep democracy helpt luisteren naar wie anders denkt en verrijkt de beslissingen van de meerderheid. Hoe?
 

  1. Zeg alles. Nodig collega’s uit om rond het thema alle mogelijke invalshoeken te verkennen: ideeën, argumenten, cijfers maar ook dromen en emoties.
  2. Empower de nee-stem. Vraag naar wie er anders over denkt. Daarvoor uitkomen vraagt lef: hoe gaat de groep reageren, loop ik niet het risico om de zondebok te worden?
  3. Breek uit. Vraag naar wie de nee-stem of tegenvoorstel herkent, wie hetzelfde vindt of voelt. Zo voelt de collega met de minderheidsstem zich erkend.
  4. Raak de wijsheid. Exploreer de minderheidsstem en zoek samen hoe die de kwaliteit van de meerderheidsbeslissing kan vergroten. ‘Wat heb je nodig om mee te gaan, om achter het voorstel te staan dat niet het jouwe is?’
  5. Ga het conflict aan. Voel je spanningen, ga die dan aan. Kijk naar de sabotagelijn: wat zeggen collega’s zonder het echt te zeggen?”

 

Deep democracy tools

Hoe zorg je voor een prettige sfeer en nodig je collega’s uit om ‘alles te zeggen’? Deze 2 Deep-democracy tools helpen je naar een fijne en open sfeer.

CHECK-IN

DOEL? Alle stemmen horen en elkaar verbinden, ervoor zorgen dat collega’s ‘aanwezig’ zijn en zeggen wat ze moeten zeggen.

WANNEER? Bij het begin van een overleg, discussie, duogesprek, zelfs bij de start van de schooldag of les.

HOE? Stel vragen als: ‘Hoe sta/zit je hier?’ ‘Wat speelt nog in je hoofd?’ ‘Wat hindert je om hier met volle aandacht te staan?’ ‘Met welk gevoel wil je straks graag naar huis?’ ‘Wat staat voor jou hoog op de agenda?’ Start er zelf mee als gespreksleider. Achteraf uitchecken heeft hetzelfde doel.

 
GOUDEN PIJLEN

DOEL? Tussen alle conflict vergeten we vaak complimenten te geven. Die doen mensen groeien, verdiepen relaties en zorgen voor waardevolle inzichten.

WANNEER? Kan altijd. Om een vergadering af te sluiten, bij speciale gelegenheden of gewoon tussendoor.

HOE? Door waardering uit te spreken: wat apprecieer ik zo in jou, waar heb ik je talenten en sterktes gemerkt?

 


Deze en nog veel meer tools uit Deep democracy vind je in het boek ‘Van zondebok naar zebra’ – Fanny Matheusen – Pelckmans – Je kan de tools ook in je klas toepassen.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...