Gepubliceerd op
Klik & Print

Motivatiemeter: leergoesting zichtbaar maken

Je leerlingen zelfstandig aan het werk zetten? Met deze motivatiemeter ontdek jij hoeveel leergoesting ze voor je opdracht hebben. Vraag ook wat jij aan de opdracht kan veranderen om hun motivatie op te krikken. Zo zorgt inspraak in de klas voor meer leerwinst.

Motivatiemeter

Aan de slag?

  • Download de motivatiemeter: er is een versie voor lager en secundair onderwijs.
  • Print voor elke leerling een motivatiemeter.
  • Laat je leerlingen hun motivatiepeil aanduiden op de meter.
  • Bespreek wat volgens hen anders of beter kan aan de opdracht.

Hoe boek je succes met de motivatiemeter? Onderzoekers Vanessa Badisco en Koen Defour geven je tips:

  • Vertel je leerlingen waarom je de motivatiemeter gebruikt. Maak duidelijk dat je hun leergoesting voor een opdracht, onderdeel van een vak of een reeks lessen wil meten. Zo kan jij didactische ingrepen doen om hun leermotivatie te verhogen. Aan het begin van je les in de hoofden van je leerlingen kijken, doe je beter met een check-in.
  • Heb je aandacht voor een aangename sfeer en vertrouwen in de klas? Dat zijn belangrijke voorwaarden om met de motivatiemeter aan de slag te gaan.
  • Vraag je leerlingen om de motivatiemeter individueel en juist te gebruiken. Enkel zo kan jij hun motivatiepeil bijsturen. Met vragen als ‘waarom heb je die kleur aangeduid?’ of ‘wat is nodig om je iets gemotiveerder te voelen?’ ontdek jij wat je leerlingen meer kan motiveren. Bij leerlingen uit het lager onderwijs zijn meerkeuzevragen beter geschikt als gespreksopener.
  • Leerlingen hoeven hun motivatiemeter niet voor elkaar te verstoppen. Wat klasgenoten denken, verkleint net de drempel om vragen te stellen en ideeën uit te wisselen.
  • Beoordeel de uitslag van de motivatiemeter niet. Luister naar de ideeën van je leerlingen. Probeer er concrete acties aan te koppelen. Zo voelen je leerlingen dat je investeert in hun mening.
  • Motivatiemeter secundair
  • Iets nieuws uittesten? Tijdens de eerste les kan je met de motivatiemeter de leergoesting bevragen (= je nulmeting). Enkele aanpassingen later kan je opnieuw met de motivatiemeter nagaan of de leermotivatie verhoogd is (= je eindmeting). Veralgemeen de resultaten niet want er spelen veel factoren mee die een rol spelen bij de motivatie van je leerlingen.
  • Geeft een leerling nauwelijks tot nooit een positieve motivatie aan? Zoek een geschikt moment om na gaan wat de negatieve motivatie veroorzaakt. Wees alert voor factoren zoals welbevinden, tijdstip van de dag, het vak … . Die beïnvloeden ook het motivatiepeil. Bespreek ook met collega’s.
  • Nodig je collega’s uit om ook aan de slag te gaan met de motivatiemeter. In team bespreken wat motiverend werkt, hoe je leerstrategieën aanpast, doet jou als leraar groeien.
  • Ook tijdens afstandsonderwijs kan je aan de slag met de motivatiemeter. Leerlingen meten individueel hun motivatie. Tijdens een online groepssessie kan je hun motivatie bespreken en nagaan wat anders en beter kan.

 

Klasse ontwikkelde deze motivatiemeter naar een idee uit de toolbox bij het onderzoeksproject ‘Participatie in de klas’ van Arteveldehogeschool. Met de toolbox kan ook jij aan de slag.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 58.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...