Vlaanderen
Klasse.be

Klik & Print

Motivatiemeter: leergoesting zichtbaar maken

  • 19 november 2020
  • 3 minuten lezen

Je leerlingen zelfstandig aan het werk zetten? Met deze motivatiemeter ontdek jij hoeveel leergoesting ze voor je opdracht hebben. Vraag ook wat jij aan de opdracht kan veranderen om hun motivatie op te krikken. Zo zorgt inspraak in de klas voor meer leerwinst

Bekijk de video hoe leraar Lennert de motivatiemeter gebruikt in zijn klas.

Aan de slag?

  • Print voor elke leerling een motivatiemeter (zie hieronder).
  • Laat je leerlingen hun motivatiepeil aanduiden op de meter.
  • Bespreek wat volgens hen anders of beter kan aan de opdracht.

Hoe boek je succes met de motivatiemeter?

Onderzoekers Vanessa Badisco en Koen Defour geven je tips:

  • Vertel je leerlingen waarom je de motivatiemeter gebruikt. Maak duidelijk dat je hun leergoesting voor een opdracht, onderdeel van een vak of een reeks lessen wil meten. Zo kan jij didactische ingrepen doen om hun leermotivatie te verhogen. Aan het begin van je les in de hoofden van je leerlingen kijken, doe je beter met een check-in.
  • Heb je aandacht voor een aangename sfeer en vertrouwen in de klas? Dat zijn belangrijke voorwaarden om met de motivatiemeter aan de slag te gaan.
  • Vraag je leerlingen om de motivatiemeter individueel en juist te gebruiken. Enkel zo kan jij hun motivatiepeil bijsturen. Met vragen als ‘waarom heb je die kleur aangeduid?’ of ‘wat is nodig om je iets gemotiveerder te voelen?’ ontdek jij wat je leerlingen meer kan motiveren. Bij leerlingen uit het lager onderwijs zijn meerkeuzevragen beter geschikt als gespreksopener.
  • Leerlingen hoeven hun motivatiemeter niet voor elkaar te verstoppen. Wat klasgenoten denken, verkleint net de drempel om vragen te stellen en ideeĆ«n uit te wisselen.
  • Beoordeel de uitslag van de motivatiemeter niet. Luister naar de ideeĆ«n van je leerlingen. Probeer er concrete acties aan te koppelen. Zo voelen je leerlingen dat je investeert in hun mening.
  • Iets nieuws uittesten? Tijdens de eerste les kan je met de motivatiemeter de leergoesting bevragen (= je nulmeting). Enkele aanpassingen later kan je opnieuw met de motivatiemeter nagaan of de leermotivatie verhoogd is (= je eindmeting). Veralgemeen de resultaten niet want er spelen veel factoren mee die een rol spelen bij de motivatie van je leerlingen.
  • Geeft een leerling nauwelijks tot nooit een positieve motivatie aan? Zoek een geschikt moment om na gaan wat de negatieve motivatie veroorzaakt. Wees alert voor factoren zoals welbevinden, tijdstip van de dag, het vak ā€¦ . Die beĆÆnvloeden ook het motivatiepeil. Bespreek ook met collegaā€™s.
  • Nodig je collegaā€™s uit om ook aan de slag te gaan met de motivatiemeter. In team bespreken wat motiverend werkt, hoe je leerstrategieĆ«n aanpast, doet jou als leraar groeien.
  • Ook tijdens afstandsonderwijs kan je aan de slag met de motivatiemeter. Leerlingen meten individueel hun motivatie. Tijdens een online groepssessie kan je hun motivatie bespreken en nagaan wat anders en beter kan.

Aan de slag met de motivatiemeter in het lager onderwijs:

Download de motivatiemeter voor lager onderwijs (A4/PDF)

Aan de slag met de motivatiemeter in het secundair onderwijs:

Motivatiemeter secundair

Download de motivatiemeter voor secundair onderwijs (A4/PDF)


Klasse ontwikkelde deze motivatiemeter naar een idee uit de toolbox bij het onderzoeksproject ā€˜Participatie in de klasā€™ van Arteveldehogeschool. Met de toolbox kan ook jij aan de slag.

Cherline De Maeght

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


G

Geertrui

25 november 2020

Kan je ook via de tool Pear Deck in Google Presentaties als je online wil werken.

Reageren

Laat een reactie achter