Gepubliceerd op
Zo doen zij het

In deze kleuterklas zitten alle leeftijden door elkaar

In de maantjesklas van juf Elke leren de jongere kleuters van de oudsten. Ook de oudere kleuters steken daar heel wat van op. “Onze gemengde kleuterklas kan je vergelijken met een groot gezin.” Bekijk de video. 

(Lees verder onder de video)

Elke Waelkens, kleuterleraar KBO Ename: “Het begon 15 jaar geleden met een kunstproject. We gooiden toen een halve dag de klassen door elkaar. En merkten meteen dat daar heel wat voordelen aan verbonden waren: spontaan werd er geholpen en van elkaar geleerd. Zo is de bal aan het rollen gegaan en zijn we definitief op gemengde leefgroepen overgeschakeld.”
 

Helpen is leren

De school telt 4 gemengde kleuterklassen die allemaal uitgeven op dezelfde gang. Kort na het belsignaal krioelt het daar van de kleuters. In de ochtenddrukte helpen de oudste kleuters de kleinsten hun jassen, mutsen en sjaals uittrekken. “Fijn voor de juffen dat we heel veel hulp krijgen van de oudste kleuters”, vertelt Elke.

Als er even later tijdens het kringmoment nog een instappertje komt binnenwaaien, springt een oudere kleuter spontaan recht om zijn boekentas te helpen uitladen. “Ik beleef het meest plezier als ik zie hoe de kinderen van elkaar leren en elkaar helpen. Ook voor de oudsten is dat erg leerzaam. Iets kunnen uitleggen en zorg kunnen dragen, zijn ook belangrijke vaardigheden.”


Ook voor de oudsten is dat erg leerzaam. Iets kunnen uitleggen en zorg kunnen dragen, zijn ook belangrijke vaardigheden.

Zorg op de klasvloer

Als de kleuters in kleinere groepjes aan de slag gaan met kartonnen dozen, boeken of waterverf, gebeurt dat ook niet volgens leeftijd: “We kijken meer naar de vaardigheden om groepjes te vormen. Een derdejaars kleuter die het moeilijk heeft met een bepaalde vaardigheid, voelt zich misschien meer op zijn gemak bij jongere kleuters. Terwijl een sterke beginnende kleuter net uitgedaagd kan worden door een ouder klasgenootje. Het is een handige manier om te differentiëren.”

Het systeem van gemengde leefgroepen vergemakkelijkt ook het werk van zorgcoördinator Carmen Vandenabeele: “Leerkrachten merken sneller dat een kind extra zorgen of noden heeft. Door te differentiëren in kleine gemengde groepjes kunnen de juffen een deel van de zorg al ongemerkt op de klasvloer opnemen. Pas als dat onvoldoende blijkt, schakelen ze mij in om te observeren of een groepje apart te nemen om nog gerichter te werk te gaan.”
 

Het grote kiesuur

De wisselwerking binnen de klas trekken de leraren ook door tússen de klassen. Dat wordt duidelijk als de kleuters plots de gang in stormen en zich kriskras verdelen over de verschillende klassen. “Het grote kiesuur is aangebroken”, vertelt Elke. “Een keer per week gaan alle deuren open. De kleuters mogen in alle klassen spelen, met alle speelgoed en in alle hoeken. En ook buiten op de speelplaats of in de tuin. Zo kennen alle kleuters iedereen.”

“Het moet je wel liggen”, weet Elke. “Wie zich beter voelt in de geborgenheid van het eigen klasje, staat hier misschien niet voor te springen. En leraar zijn voor zo’n verscheiden groep vergt ook meer voorbereiding en flexibiliteit.”

Gelukkig hebben de kleuterleraren veel aan elkaar. “Wij komen vaak bij elkaar over de vloer. We wisselen ideeën en materiaal uit en overleggen veel. We voelen ons één grote familie. In ons kleuterteam is er niemand die terug zou willen naar hoe we het vroeger deden.”

Jouw Lerarenkaart 2022 thuis?*

  • 4 kwaliteitsmagazines met inspiratie van leraren en experts
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, kaartjes ...)
  • Je Lerarenkaart 2022 valt in je brievenbus met het decembernummer
*Betaal vóór 2 november en krijg je Lerarenkaart 2022 thuis (enkel voor rechthebbenden)