Gepubliceerd op
Doe het zelf

Veerkracht verhogen: 6 oefeningen voor je leerlingen

Leerlingen die veerkracht vertonen, zijn bestand tegen stress en tegenslag. Ze geloven in zichzelf, durven rekenen op anderen, kunnen grenzen aangeven en maken tijd om te genieten, ook als het even niet mee zit. Hoe verhoog je de veerkracht van je leerlingen?

Met deze oefeningen werk je samen met je leerlingen aan veerkracht.
 


  1. Zelfvertrouwen

  2. Elke leerling is uniek. Hoe ziet je leerling eruit, wat doet hij graag en hoe denkt hij over zichzelf? Als je leerling positief denkt over zichzelf, verhoogt zijn zelfvertrouwen.

    Oefeningen

    • Laat je leerling een positief dagboek bijhouden. Noteer elke dag minstens een positief, sterk of grappig moment.
    • Som 3 dingen op waar je leerling trots op is. Zo leert hij positief denken over zichzelf.
  3.  


    Grenzen stellen en grenzen verleggen

    Als je leerling ‘nee’ durft te zeggen tegen dingen die het niet leuk vindt, dan wordt ‘ja’ zeggen tegen leuke dingen nog veel intenser. En als je leerling iets nieuws probeert, dan krijg het gegarandeerd energie.

  4. Oefeningen

    • Je leerling krijgt meer respect als hij eerlijk voor zijn mening uitkomt. Oefen daarop. Laat hem beleefd nee zeggen en voorstellen wat hij wel graag wil. Bijvoorbeeld: ‘Nee, ik wil liever geen ‘wilde botsauto’s’ spelen, maar ik wil wel graag tikkertje hoog spelen.’
    • Doe eens zot. Stimuleer je leerling om iets nieuws te proberen. Bouw een eigen internetpagina, organiseer een etentje voor oma en opa of ga samen met vrienden op kamp.
  5.  


    Rekenen op anderen

    Raakt je leerling zelf niet uit een probleem? Als hij ermee zit, is het belangrijk genoeg om iemand om hulp te vragen. Het voelt goed om je gedachten te delen met anderen.

  6. Oefening

    • Je leerling maakt een tekening van zijn kennissenkring. Wie kent hij allemaal op school? In zijn vrije tijd? Via internet? In de familie? Op wie kan hij rekenen voor een goed gesprek dat oplucht? Met wie wil hij leuke momenten delen? Of met wie kan hij goed lachen?
  7.  


    Tijd voor zichzelf

    Je leerling werkt de hele dag hard op school of heeft gezweet in de sportles? Neem tijd voor ontspanning. Even niks doen en wat babbelen of zichzelf verwennen verlaagt stress.

  8. Oefeningen

    • Eet gezond en neem tijd om te bewegen. Dan krijgen de hersenen van je leerling energie. En de weerstand tegen ziektes en stress verhoogt .

    Nog meer tips om aan een goed gevoel voor je leerling te werken vind je op www.noknok.be, een initiatief van Gezond Leven.
    Zelf als leerkracht aan de slag en je eigen veerkracht versterken? Neem een kijkje op www.fitinjehoofd.be (16+). Op dit online coachingsplatform kan je je veerkracht testen en krijg je tips en advies op maat.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...