Vlaanderen
Klasse.be

Klik & Print

Keep-stop-start: snel juist beslissen

  • 23 november 2021
  • 2 minuten lezen

Nadenken hoe een beleidsaspect, project of les anders kan? Reflecteren over je eigen functioneren of feedback geven op dat van een collega? Met de keep-stop-start-methode verzamel je snel en gestructureerd informatie. En maak je de juiste keuzes.

Soms is het goed om even stil te staan bij acties, projecten of lessen: wat loopt goed en doen we verder? Wat zetten we stop? Welke alternatieven starten we om te verbeteren? Keep-stop-start is een handige tool om over die 3 vragen individueel of in team na te denken. 

De methode kan je ook inzetten om collega’s tussendoor informele feedback te geven of om over je eigen functioneren na te denken.

Aan de slag

Klik en Print: De keep-stop-start-methode
  • Download de keep-stop-start-methode, deze PDF is ook digitaal invulbaar. Je gebruikt hiervoor best Adobe Acrobat Reader.
  • Print de keep-stop-start op A4.
  • Hou een les, project of beleidsthema in gedachten. Overloop de keep-stop-start-vraagjes en noteer je antwoorden in de 3 kolommen.
  • Nog straffer? Vraag je collega’s – uit de werk- of vakgroep – hetzelfde te doen, wissel de resultaten uit en vul elkaars document verder aan. Na afloop overloop je ze samen en formuleer je de belangrijkste conclusies. 
  • Net iets anders en flexibeler? Print de keep-stop-start op A3 en leg die in het midden van de tafel. Noteer op een post-it je reflecties en plak ze in de juiste kolom. Zo kan je samen met collega’s nog beter prioriteiten vastleggen of bundelen.  

Hr-expert Peggy De Prins: “Introduceer keep-stop-start bij het begin van het schooljaar rond een aantal vraagstukken op school. Stilletjes aan kan je de methode inbedden in je werking. Zo bouw je aan lerende netwerken waar collega’s nadenken over leerstof, maar ook reflecteren over hun eigen functioneren, talenten en struggles. In teams bundelen leraren de sterktes die ze bij elkaar zagen en ontleden ze het foutenparcours. Eindig zo’n teamoverleg met de vaste uitsmijter ‘wat hebben we vandaag geleerd’? En klink op de antwoorden.”

Lees hier extra duiding.

Bram Bartholomees

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter