Klastips Gepubliceerd op

Zo maak je komaf met kabaal in je klas

3 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

“Stout zijn mijn leerlingen niet, maar ze praten vooral heel veel.” Beginnende leraren krijgen de klas moeilijk stil. Is het een kwestie van ervaring of zit het in de genen?  3 starters leggen hun situatie voor. Doorgewinterde mentoren An Luyten en An Robeys geven tips.


Situatie 1: rumoer groeit

Ik reageer vaak te laat op gebabbel, dan krijg ik er geen woord meer tussen.

Stefanie - leraar in de 1ste graad A-stroom

An Luyten: “Een paar leerlingen praten stilletjes, maar merken dat je er niet op reageert. Door niets te doen geef je (ongewild) de boodschap dat praten is toegestaan. De praters blijven praten en al snel houden ook medeleerlingen het niet meer stil. Zo worden geruis en rumoer … lawaai. Het vergt meer energie om te reageren op 5 leerlingen dan op 2.

Als algemene regel: hoe vlugger je reageert, hoe minder kabaal er komt. Stel je de vraag: is er rumoer omdat leerlingen actief aan het werk zijn of is er te weinig interesse, concentratie?

 


 

Situatie 2: straffen helpen niet

Straf doet hen niet zwijgen. Ik werk al met een beloningssysteem en heb samen met hen klasafspraken opgesteld.

Elise - leraar in het 6de leerjaar

An Luyten: “Straffen heeft inderdaad een kleiner effect dan belonen. Door goed gedrag te belonen, voorkom je een negatieve spiraal. Beloon kleine successen en leg de lat niet te hoog. Hou de relatie positief. Wanneer je klas 5 minuten rustig werkt, kan je hen al verbaal belonen. Zo begrijpen ze welk gedrag je van hen verwacht.

Leerlingen leren veel van de beloningen die klasgenoten krijgen. Als ze merken dat anderen voor een bepaald gedrag beloond worden, zullen ze geneigd zijn hun gedrag bij te sturen.”

An Robeys: “Respect is het sleutelwoord. Als jij toont dat je de leerlingen respecteert, dan ga je in 99 % van de gevallen ook gerespecteerd worden door hen. Informeer na de les eens naar de vrije tijd van een leerling. Ze appreciëren het wanneer de leraar echte interesse toont voor hun bezigheden.

Neem een leerling die vaak en veel stoort apart. Ga een niet-belerend gesprekje aan. Hoe komt het dat die leerling zich zo gedraagt? Probeer begrip op te brengen en je in zijn of haar situatie te verplaatsen. Leg uit wat het storende gedrag bij jou teweegbrengt. De leerling zal versteld staan dat je naar hem/haar wil luisteren.”

 


 

Situatie 3: aandacht verslapt

In een drukke computerles dreigde ik ermee om de hele klas een extra taak te geven. Dit maakte (even) indruk, maar het gefluister begon al snel opnieuw.

Hilde - zij-instromer, leraar in de 2de graad secundair

An Robeys: “Het is belangrijk dat je inzicht krijgt in de situatie en de oorzaken, want dat is een eerste stap in het vinden van een oplossing voor de drukte. Wanneer en waar doet het kabaal zich voor? Lesuren in de namiddag zijn vaak luidruchtiger dan in de voormiddag. Sommige klaslokalen hebben ook een minder goede inrichting. Wanneer leerlingen niet veel bewegingsruimte krijgen, zullen ze drukker met elkaar omgaan.

Bovendien heerst er in iedere groep een bepaalde sfeer die typerend is voor die klas. Hebben de leerlingen net een drukke activiteit achter de rug? Zijn de examens in aantocht? Al die situationele factoren dragen bij tot de ‘drukte’ van een klasgroep.”