Zo doen zij het Gepubliceerd op

Waarom oudere leraren ideale co-teachers zijn

4 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

GLS De Platanen in Kapellen zet oudere leraren in als co-teachers. “Co-teaching lijkt zo’n evidentie, maar dat is het absoluut niet”, zegt directeur Hanne Bervoets. “Het vereist maturiteit om te durven loslaten.”
 


 
“Al onze klastitularissen kunnen een paar dagen per week rekenen op een co-teacher,een zorgleerkracht die mee voor de klas staat”, vertelt Hanne. “De klastitularis blijft verantwoordelijk voor de weekplanning en administratie, maar kan een deel van de lessen en voorbereidingen overdragen aan zijn collega.”
 

Het roer loslaten

“Onze oudere leraren bleken co-teachers bij uitstek. Als co-teacher moet je de klastitularis durven aanvullen, maar tegelijk een stukje controle uit handen geven. Zulke zaken vereisen een bepaalde maturiteit. Bovendien moet je enige onderwijservaring hebben, aangezien de kans groot is dat je wekelijks in verschillende leerjaren staat.”

Daarmee lijkt co-teaching een ideale oplossing voor leraren die een eigen klas te zwaar vinden worden. “Maar het is zeker geen verplichting. We hebben ook een vijftiger die haar eigen klasje niet wil opgeven en dat is prima.”

Plots het roer uit handen geven, is in elk geval niet gemakkelijk. “De klastitularis van het eerste leerjaar stond dit schooljaar haar plaats af aan een starter. Een flinke stap terug, maar ze gaf haar jongere collega echt de ruimte. En leerde zo, na jaren in hetzelfde leerjaar, toch nieuwe dingen.”

directeur Hanne Bervoets

“Erken je talenten en werkpunten, spreek je wensen en frustraties direct uit.”

Jezelf kennen

Co-teaching is gebaat bij een open communicatie. “Je moet jezelf niet alleen goed kennen, maar ook laten kennen”, adviseert Hanne. “Erken je talenten en werkpunten, spreek je wensen en frustraties direct uit.”

Als directeur investeert ze fel in een goede teamsfeer. “We doen regelmatig activiteiten buiten de schooluren. En een Talentenkaart hadden we al 2 jaar voordat Klasse die introduceerde.” Het helpt haar bij het samenstellen van de duo’s: “Ik let goed op of er een klik is, maar kijk ook of de karakters en talenten elkaar aanvullen.”

Omdat co-teaching veel overleg vraagt, roostert Hanne daar bij alle duo’s wekelijks een moment voor in. “In het begin liet ik klastitularissen ook observeren hoe collega’s het co-teachen aanpakken. En 2 keer per jaar is er een grondige evaluatie met het hele team.”
 

En wat vinden de leraren van co-teaching?

Do (51) combineert de functie van zorgcoördinator met co-teaching in verschillende klassen. Elke woensdag staan hij en zijn collega Sarah (36) samen voor het derde leerjaar.

“Ik ben langzaam gegroeid in mijn rol als co-teacher. In het begin hield ik me in, nu vul ik Sarah gemakkelijker aan. En spreekt zij me ergens op aan, dan zie ik dat niet als persoonlijke kritiek. Het gaat over onderwijs: hoe kunnen we dat samen verbeteren?”

Sarah had nooit veel moeite met co-teaching. “Ik denk er niet te veel bij na, neem gemakkelijk het woord. Onderbreekt Do me, so be it. Dan help ik even ergens anders.”

Jaloers op Do is ze allerminst. “Ja, hij presteert minder uren voor de klas. Maar op de momenten dat hij er is, smijt hij zich volledig. Dat vind ik veel belangrijker.”

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een