Zo doen zij het Ouderbetrokkenheid

“Zorg dat school een positieve connotatie krijgt bij ouders”

6 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

20 leraren en 1 leerling met zijn ouders. Dat was het trieste aanwezigheidslijstje op de infoavond in het Gentse KTA MoBI 6 jaar geleden. Dit jaar klokten ze af op 124 deelnemers. “Als je ouders de school beter leert kennen, tonen ze ook thuis meer interesse”, ondervindt directeur Mania Van der Cam.

directeur Mania Van der Cam

Waarom koos je ouderbetrokkenheid als beleidsthema?

Mania: “Je hoort steeds vaker dat ouders de opvoeding in handen van de school leggen. Maar ouders die zeggen: ‘Trek er je plan mee’, uit onmacht of uit onwil, daar leggen wij ons niet bij neer. We willen samen met ouders de leerling motiveren en oplossingen zoeken als er problemen zijn. De engagementsverklaring is bij ons meer dan een verplicht papiertje. Daar overtuig je ouders alleen van door elkaar beter te leren kennen. De brugfiguur op wie we via het proefproject van de Stad Gent een beroep kunnen doen ondersteunt ons stevig daar stevig bij.”

Dat doe je door hen naar school te halen?

Mania: “Hoe beter ouders het reilen en zeilen van de school zélf ervaren, hoe meer betrokken ze zich voelen en hoe belangrijker ze school vinden. Zo organiseerden we aan het einde van onze themaweek rond respect een toonmoment. We nodigden alle ouders uit, maar voorspelden dat ze niet zouden opdagen. We belden ze de dag zelf allemaal op: ‘Je bent het toch niet vergeten?’ Ze waren er. En de leerlingen groeiden een halve meter. Er is ook een infoavond voor ouders van nieuwe leerlingen. De eerste keer was er amper opkomst, maar sinds we het concept wijzigden naar een korte uiteenzetting en workshops, gaat het in stijgende lijn.”

Welk effect hebben jullie initiatieven op de leerlingen?

Mania: “Een leerling zal niet per se betere punten halen, maar voelt wel dat hij van dichterbij én van twee kanten opgevolgd wordt als zijn ouders naar school moeten komen voor het rapport, als er meteen een telefoontje naar huis volgt bij spijbelgedrag … Maar sommige ouders hebben zelf een negatieve schoolloopbaan achter de rug. Als de school hen opbelt met een probleem, is dat opnieuw een slechte ervaring. Net daarom is het belangrijk om de ouders leuke momenten te laten beleven op school. Zo krijgt school een positieve connotatie voor ouders, waardoor thuis over school praten een pak fijner wordt.”

Verwachten jullie dat ouders hun kind thuis helpen bij huiswerk?

Mania: “We merken dat wij dat van de meeste van onze ouders niet kunnen verwachten, zelfs niet als we daar advies over zouden geven. Onze school neemt die taak dus over. Zo trekken leerlingen op woensdagnamiddag naar het open leercentrum, waar een leraar hen helpt met huiswerk, studeren, structuur aanbrengen … We werken ook samen met De Katrol, een huiswerkbegeleidingsproject waarbij studenten de leerlingen thuis helpen.”

Vormen taal en cultuur een barrière in de communicatie?

Mania: “Via de Stad Gent kunnen we tolken inschakelen bij infoavonden en individuele gesprekken. Maar we hebben ook mensen ‘in huis’ die de kloof verkleinen en de communicatie vergemakkelijken. Zo is onze CLB-medewerker van Turkse origine; zij kan tolken in het Albanees en Turks. En ze kent de Turkse cultuur. Ook in het lerarenteam zijn er collega’s van allochtone origine. Ouders stappen makkelijker op hen af als ze willen praten.”

Vinden al je leraren ouderbetrokkenheid belangrijk?

Mania: “Lesgeven draait om de leerlingen, maar ouders horen daar onlosmakelijk bij. Steeds meer heeft mijn team zelf de reflex om de ‘ouderklik’ te maken. We volgen daar met z’n allen ook vorming rond. Leerlingen aan boord houden tot ze dat diploma op zak hebben, daar gaat het om. Dan zijn ze ‘vertrokken’, want ze studeren vaak voor een knelpuntberoep. Maar als je ouders niet achter jou en je school staan, ben je een vogel voor de kat.”