
Kleuters lossen zelf conflict op aan herstelmuur
Een snelle sorry na een conflict? Dat vond juf Hanne niet genoeg. Daarom maakte ze met haar kleuters een herstelmuur. Hoe die werkt, zie je in de video.
Een snelle sorry na een conflict? Dat vond juf Hanne niet genoeg. Daarom maakte ze met haar kleuters een herstelmuur. Hoe die werkt, zie je in de video.
Leraar Gie begint elke les Nederlands voor zijn zesdejaars met een verhaal. Zo krijgt hij de aandacht, en steekt hij hen aan met zijn passie voor verhalen en lezen.
Straffen en belonen bij kleuters? Juf Hanne van de kleuterschool De Gummi’s doet het in haar klas zonder strafstoel of beloningsstickers.
Een studielokaal dat uit zijn voegen barst door te veel gestrafte leerlingen. Dat moet anders, dacht het KTA Brasschaat. Wat kan jij leren van hun nieuwe sanctiebeleid?
Alweer boeken vergeten en onbeleefde reacties? Communicatiedeskundige Marit Goossens geeft 12 tips over straffen en belonen om je klas weer meester te worden.
Binnenkort verjaardag, Sinterklaas, communie of schoolreis? Met deze slinger tel je samen met je leerlingen af tot die bijzondere dag.
Gratis dowload: levelkaartjes voor elke bank waarop je leerlingen aanduiden op welk beheersingsniveau ze zich bevinden. Beginner, doorgroeier, gevorderde of expert?
Leerlingen zelfstandig aan het werk zetten, zonder dat ze je voortdurend vragen stellen? Leraar Anneliens tip: gebruik een ‘parkeerplaats’. Bekijk de video.
Praktijklector Gilberte Verbeeck pleit voor duidelijkheid in wat kan, moet, mag in de klas. Met deze tips voor klasregels start elke leraar sterk in het nieuwe schooljaar.
Wil je het beste halen uit je leerlingen? Geef regelmatig een schouderklopje. Met een positief klimaat creëer je ruimte voor leren en kennisontwikkelende feedback.
Met een exit ticket ontdek jij hoe leerlingen je les verwerkten en speel je de volgende les meteen in op hun behoeften. Ook je leerlingen krijgen een betere kijk op hun leerproces.
“Wat jongeren op straat leren, helpt ze niet op school. Integendeel, ze staan meteen 0-3 achter”, vertelt de Rotterdamse directeur Selma Klinkhamer. Samen met haar leraren houdt ze de straatcultuur uit de school.
De leerlingen van Katleen waren te weinig gemotiveerd om te studeren. Nu laat ze hen een spiekbriefje gebruiken. “Het prikkelt hun brein en ze leren leren.”
In je klas zitten leerlingen met verschillende noden, competenties en voorkeuren. Hoe speel je daarop in? 3 simpele vragen helpen je om te differentiëren.
Als je lesgeeft in een grote klas, is het vaak moeilijk om de aandacht vast te houden. Deze leraar doet het met een balletje: Bij elke vraag die hij stelt gooit hij het balletje naar één van de leerlingen. Die moet antwoorde en mag daarna kiezen wie de volgende is die aan de beurt komt. Dankzij dat systeem zijn alle ogen de hele les op de leraar gericht.
Leerlingen verlangen authenticiteit van hun leraar. Maar hoe doe je dat? Door passioneel en bevlogen te zijn, schrijft Pedro De Bruyckere in zijn doctoraat.
“In mijn klas ligt weinig vast”, zegt juf Sigrid. De kleuters van haar derde kleuterklas bepalen mee hoe en wat ze willen leren. “Vijfjarigen kunnen zoveel meer dan je denkt.”
Klasmanagement is meer dan actieve werkvormen en wisselende klasopstellingen. Wat is dat stukje magie dat zorgt voor een klik met je klas? 10 tips.
Leraar Jo is een ervaren rot voor de klas. De meeste leerlingen krijgt hij al jaren mee door wederzijds respect. “Ik hoop dat de leerlingen mijn lessen en mij interessant genoeg vinden en de regels gewoon respecteren.”
2 jaar geleden zetten 26 kinderen het eerste leerjaar op stelten. “De minste vonk zorgde voor onrust”, zegt juf Kim. Samen met zorgcollega Elisabeth brengt ze stap voor stap de rust en structuur terug.
Waag je je voor het eerst aan co-teaching? Deze 6 vormen helpen jou en je collega naar een vlotte samenwerking. Want met een doordachte aanpak haal je alles uit je lessen.
Juf Wytske kiest voor bewegend leren. Met mobiele bankjes maakt ze altijd de beste klasopstelling voor elke werkvorm. Check de 360°-video en stap zelf binnen in haar bewegende klas.
Het budget voor klasinrichting en schoolmateriaal is vaak beperkt. Maar via rommelmarkten, weggeefgroepen, kringwinkels en wat creativiteit kom je best ver.
“Ik ken klassen waar na 2 uur lesgeven het zweet op je rug staat. Maar als je hun vertrouwen wint, doen leerlingen alles voor je.” Elke Struyf (UA) en Wim Danschutter (OLVI Gent) over de klik met de klas.
Druk, verveeld, snel afgeleid? Achter elk gedrag in je klas schuilen gevoelens. Met deze gevoelskaartjes help je je leerlingen die emoties te benoemen.
Of een kind al dan niet mag drinken en plassen tijdens de les hangt af van de leraar of het schoolreglement. Maar het gezond verstand primeert als het om gezondheid gaat.
Gedragsproblemen aanpakken is niet gemakkelijk. Een consequente en positieve aanpak werkt, blijkt uit onderzoek van de KU Leuven en Thomas More Antwerpen.
Wat doe je als je leerlingen niet willen meewerken in de les? Leraar Marcia Van Meervenne bedacht een simpel maar efficiënt kaartjessysteem.
Fysiek geweld tegen leraren is uitzonderlijk. “Maar zo’n incident heeft wel veel impact”, zegt specialist Hilde Leonard. Hoe reageer je het best na agressie van een leerling tegenover een leraar en hoe voorkom je het?
Onderwijskundige Els Menu pleit voor weken zonder thema’s in de kleuterklas. “Door themaweken los te laten win je rust en leer je je kleuters beter kennen.”