Klastips Gepubliceerd op

Verbeter je klasmanagement: 10 tips

2 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Klasmanagement is meer dan actieve werkvormen en wisselende klasopstellingen. Wat is dat stukje magie dat zorgt voor een klik met je klas? Klasse zet 10 tips op een rijtje. Met hulp van expert klasmanagement Elke Struyf, directeur Wim Danschutter en enkele leraren.

Elke en Wim over klasmanagement

Expert Elke Struyf en directeur Wim Danschutter: “Leraren associëren klasmanagement vaak met orde houden, maar het is meer.”

  1. Creëer rust en structuur

  2. Geef de leerlingen en het materiaal vaste plaatsen. Stel een dagindeling en weekplanning op. Hou wanden en werkbladen sober, dat voorkomt afleiding.


     

  3. Zet in op verbinding en klasklimaat

  4. Pas als een leerling zich goed voelt, komt hij tot leren. Zet daarom in op groepsactiviteiten en leer je leerlingen kennen buiten de klas. Besef ook dat elke groep door een stormfase moet voor ze goed kunnen samenwerken.


     

  5. Wees duidelijk en consequent

  6. Leerlingen weten niet altijd wat je van hen verwacht. Wil je handen zien voor ze spreken? Spreek die verwachting uit en blijf hen erop wijzen. Maak samen afspraken: vraag wat je leerlingen nodig hebben om te kunnen leren.


     

  7. Leg de lat hoog en geef positieve feedback

  8. Alle leerlingen willen een leraar die in hen gelooft, kansarme jongeren nog het meest. Overtuig hen dat ze hun doelen kunnen halen en bevestig iedere stap in die richting met een compliment. Som eerst een paar positieve zaken op, voor je hen corrigeert.


     

  9. Reageer non-verbaal op storend gedrag

  10. Door non-verbaal op storend gedrag te reageren, behoud je de flow van je les. Geef een kauwgum-kauwende leerling een zakdoekje in plaats van een uitbrander. Na de les spreek je hem individueel aan op zijn gedrag.


     

  11. Vermijd een machtsstrijd

  12. Weigert een leerling mee te werken? Dwing hem niet en ga zeker niet in discussie. Dan krijg je een machtsstrijd en is het gedaan met je les. Geef een ander de beurt en vraag na de les wat er scheelt.


     

  13. Reageer nooit impulsief

  14. Word je echt kwaad op een leerling, zet hem dan uit de les. Zo voorkom je dat je zelf impulsief reageert. Praat het uit op een later moment, eventueel bijgestaan door de leerlingbegeleider.


     

  15. Zorg als team voor elkaar

  16. Een schoolbreed protocol voor gedrag dat niet door de beugel kan, biedt houvast. Voor leerlingen én leraren. Maar ook de teamsfeer is belangrijk. Je bereikt meer met een lerarenkamer waar falen geaccepteerd is, dan een waar verzuring de norm is.


     

  17. Wees jezelf, maar blijf wel professioneel

  18. Een natuurlijke leiderschapsstijl heeft het meeste effect. Speel een aspect van jezelf uit, bijvoorbeeld je luide stem. Hou voldoende afstand: je bent leraar, geen vriend.


     

  19. Bereid je goed voor en reflecteer

  20. Ook je inzet buiten de klas bepaalt je succes als leraar. Neem de tijd om je lessen voor te bereiden. Wie zijn materie kent, staat zelfzeker voor de klas. En reflecteer op je aanpak: verander jij, dan veranderen je leerlingen mee.