Vlaanderen
Klasse.be

Spijbelen en school­uitval

Hoe maak je je school spijbelproof? Tips om met je hele team schooluitval aan te pakken.

Samir Asghir, leraar in een gesloten instelling
Verhaal

Van een gesloten instelling naar een open toekomst

Zijn leerlingen ut de gesloten instelling motiveren, dat doet leraar Samir door de combi van een warme band en sterke lessen lassen. Daar horen vanaf nu certificaten bij.   

leraar Sofie Machiels
Verhaal

“De druk op het volwassenenonderwijs toont ook de noodzaak ervan”

Het volwassenenonderwijs wordt diverser, de zorgnoden complexer. “Het is balanceren op de grens tussen lesgever en hulpverlener”.

Groepsgesprek met leerlingen
Zo doen zij het

“Schooluitval terugdringen begint ‘s ochtends aan de schoolpoort”

Met schoolbinding vermijdt leerlingencoördinator Kurt dat leerlingen spijbelen of de school verlaten. Kijk in de video hoe hij dat doet.

Portret Inge De Laet
Zo doen zij het

Buikgevoel op de klassenraad: “Data maken je advies sterker”

Als een klassenraad advies moet uitspreken, steekt de twijfel op. Directeur Inge en haar team maken hun buikgevoel sterker met data.

Klastitularissen Sophie Follong heeft een gesprek met leerling
Zo doen zij het

Klastitularis wordt coach

GO! Campus Genk Middenschool ruilt klastitularissen voor coaches. Nu neemt elke leraar een tiental leerlingen onder zijn hoede. "Een pak haalbaarder dan je volledige klas leren kennen."

Mieke Goos over het effect van zittenblijven
Specialist

Heeft zittenblijven zin?

Wat zijn de effecten van zittenblijven op korte en lange termijn? Mieke Goos vat onderzoek samen. Directeur Yvan vertelt over de klassenraad.

afbeelding van een leerling op een bankje
Duiding

Zittenblijven: wie beslist?

Leraar Jan twijfelt of een leerling het volgende jaar aankan. Hij vraagt zich af: "Wie beslist of dat kind mag overgaan?"

Silvia en Nathalie van GBS De Letterbijter praten over kleuterevaluatie
Zo doen zij het

Klaar voor het eerste leerjaar? Schoolrijpheid evalueren start al in de peuterklas.

In GBS De Letterbijter splitsen de leraren de ontwikkelingsdoelen op in stapjes en volgen ze het groeipad van de kleuters. Schoolpsycholoog Jantine Spilt duidt waarom dat belangrijk is.

Zo doen zij het

“Soms studeren onze leerlingen sneller af in volwassenenonderwijs”

Hoe vis je dreigende drop-outs op? Technisch Atheneum Zavelenberg en CVO Brussel slaan de handen in elkaar: ze erkennen verworven competenties en laten leerlingen verder studeren in het volwassenenonderwijs.

Leen Deweirdt geeft gesprekstips voor schoolmoeë leerlingen
Gesprekstips

Zo praat je met leerlingen die schoolmoe zijn

Hoe praat je met schoolmoeë leerlingen om hen aan boord te houden? Hoe breng je de verbinding met de school weer op gang? 9 gesprekstips.

Jongen met rugzak zit langs het water
Duiding

Ken jij de 4 soorten spijbelaars?

Als leerlingen zonder geldige reden wegblijven van school, dan is dat spijbelen. Het Ministerie van Onderwijs onderscheidt 4 soorten spijbelaars.

illustratie met figuurtjes die weglopen uit schoolgebouw
Specialist

9 acties tegen vroegtijdig schoolverlaten

Vlaanderen telt jaarlijks 7600 vroegtijdige schoolverlaters, jongeren die van school gaan zonder diploma. 9 preventieve acties volgens professor De Witte (KU Leuven).

illustratie van figuurtje dat andere met boekentas uitlacht
Duiding

School verlaten zonder diploma: welke leerlingen lopen het meeste risico?

In Vlaanderen verlaat jaarlijks ruim 7500 leerlingen de schoolbanken zonder diploma. Wie zijn ze? Waarom stoppen ze? Hoe hou je ze toch aan boord?

leerling op boerderij
Video

Boer Koen krijgt leerlingen weer in de klas

In de zorgboerderij van boer Koen kunnen schoolmoeë jongeren en zorgleerlingen even weg zijn van de schoolbanken. "Tussen het witloof komen ze tot rust.”

meisje in de klas met hoofdtelefoon
Video

Alle leerlingen van de school samen in 1 klas

Basisschool De Heiberg doorbrak klassen en leeftijden en zette alle leerlingen samen in 1 klas. "Leerlingen helpen elkaar over de leeftijden heen."

Jongen wandelt naar buiten met rugzak
Mag dat?

Wat is het verschil tussen schorsing en uitsluiting?

Een leerling zet geregeld je klas op stelten. Je ondernam al actie, maar zonder resultaat. Wat nu? Schorsing of uitsluiting? Wat is het verschil?

Jaarklassen: onderzoeker Machteld Vandecandelaere
Trend

Jaarklassen: weg ermee?

Steeds meer scholen stappen af van het traditionele jaarklassensysteem. Terecht, vindt onderwijsspecialist Vandecandelaere: “Als je het leerpad dat leerlingen afleggen flexibeler organiseert, speel je beter in op hun verschillende leerbehoeften.”

Trapklas uit Toverboom Gent
Zo doen zij het

Trapklassen: leren in je eigen tempo en nooit meer zittenblijven

In de trapklassen van basisschool De Toverberg in Gent leert ieder kind op zijn niveau en in zijn eigen tempo. Waarom schaften ze de jaarklassen af?

Nisrin
Zo doen zij het

“Trajecten op maat houden leerlingen gemotiveerd”

In het GO! Atheneum MXM volgt de helft van de leerlingen een traject op maat. In 5 jaar tijd verminderde het aantal C-attesten van 24 naar 3 procent.

leerling, brugfiguur Katrien en mama Hanife
Zo doen zij het

Mama’s in de keuken voorkomen schooluitval

In HTISA komen mama's één keer per week koken. "De actie kadert in een bewust beleid van de school om vroegtijdige schooluitval tegen te gaan", zegt brugfiguur Katrien. "Want als je ouders op school betrekt, lukt het ook beter om hun kinderen te motiveren."

Bruno en leraar Gudrun
Verhaal

“Schoolmoe? Het begon al in de basisschool”

Bruno (19) stopte met zijn studies. Schoolmoe en ongeïnteresseerd, klinkt het. Zelf houdt hij het bij lesmoe. En dat begon al in de basisschool.

Greet Cremelie en Katrien Legrand
Zo doen zij het

“Spijbelen? Niemand blijft hier onder de radar”

In 2 jaar tijd halveerde de Kunsthumaniora Antwerpen het aantal spijbelaars. Dat deed ze met een strikte opvolging, én een zachte begeleiding.

Andere thema's binnen Leer­lingen­begeleiding