Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Minder uitval dankzij teamzorg

  • 18 augustus 2022
  • 4 minuten lezen

Sterke teamzorg in BS Sint-Martinus? Dat lukt door elke stem te horen en open gesprekken over werkdruk, ruis en talenten. Maar ook door de personeelsvergadering te schrappen, een pintje in het gras, humor en dé watjesweek.

Peter Droeshout en Evelyn Jacquemyns over teamzorg
Directeur Peter Droeshout* en leraar eerste leerjaar Evelyn Jacquemyns BS Sint-Martinus

Peter Droeshout, directeur: “Ons leerlingenaantal blijft stijgen, onze infrastructuur veroudert. Geen makkelijke combi. Omdat het klachten over de werkdruk bleef druppelen, wilde ik achterhalen hoe het welzijn omhoog kon met vragen als ‘wat zou je graag schrappen uit je werkrooster’ en ‘hoe ervaar je de collegialiteit op school en mijn rol als directeur’? Dat het team het hevige tempo van vernieuwingen lastig vindt en zich gecontroleerd voelt, was wel even slikken.”

“Leraren lieten weten dat ze het oké vinden dat ik binnenspring in hun klas. Maar de laptop waarop ik verslag tik, is een enorme stressgever. ‘Waarom doe je niet gewoon mee?’ stelde een collega voor. Daarom blijft mijn computer nu in mijn bureau wanneer ik een klas binnenstap om mee te spelen en leren. Het team voelt zich goed bij die switch. En ik ook.”

Teamzorg is: ruis schrappen en kiezen voor de essentie

Evelyn Jacquemyns, leraar eerste leerjaar: “In een volgende stap benoemde het team ruis en essentie. De hulp van onderwijsconsulent Steffie De Baerdemaeker was welkom. Werkdruk ervaren we allemaal. Maar de vraag is: hoe kunnen we er anders en beter mee omgaan zodat elke leraar zo dicht mogelijk bij de klaspraktijk kan blijven? Die nood voelen we allemaal. Wat moet en wat moet niet (meer)?”

Wie opeens abnormaal vaak te laat komt of overprikkeld is, heeft geen preek nodig

Evelyn
leraar eerste leerjaar

Peter: “De ellenlange personeelsvergadering vreet energie. Die versterkt leraren niet in hun professionaliteit want gaat over financiën, gebouwenbeheer en bijscholingen. Dus stappen we daarvan af. Interessante info mail en tag ik met ‘ter info’, ‘belangrijk’ of ‘dringend’. Dat systeem neemt druk van de collega’s weg om voortdurend hun mailbox te checken.”

Evelyn: “De middagpauze van anderhalf uur vonden veel collega’s te lang. Bovendien werd die vaak opgeslorpt door middagbewaking. We beslisten samen om de pauze een half uur in te korten en de bewaking uit te besteden aan een externe dienst. Nu is er meer tijd om elkaar te ontmoeten.”

Teamzorg is: iedereen beslist mee

Peter: “De personeelsvergadering vervingen we door zelfsturende teams. Elke collega sluit volgens zijn talenten, expertise en interesse aan bij een vijftal thema’s als taalbeleid, leersteundecreet of ouderbetrokkenheid. De verantwoordelijke koppelt terug naar mij. Maar het zijn de teams die beslissen. Hoe en wanneer onze school het infomoment begin september organiseert? Dat kiest de 1-september-groep.”

Evelyn: “Met het groepje welzijn waken we over het energiepeil van de ploeg. In onze handen liggen het kerstfeestje, de teambuilding en de watjesweek waarin een ‘geheime’ collega je verwent. Op het eind van de week raad je wie jouw ‘watje’ was. We beheren ook een anonieme mailbox voor gevoelige kwesties.”
“Overprikkelde of vermoeide collega vragen we hoe het gaat. Iemand die opeens abnormaal vaak te laat komt, heeft geen preek nodig, wel een ‘Alles oké? Kunnen we iets voor je doen?’ Met een collega die er de kantjes bleef vanaf lopen, gingen we in gesprek. Oog hebben voor elkaar en kort op de bal spelen, voorkomen uitval en burn-outs. Dat merken en voelen we hier.”

Peter Droeshout en Evelyn Jacquemyns over teamzorg
Directeur Peter Droeshout: “Dankzij goede teamzorg kunnen leraren zich echt toeleggen op hun klas”

Teamzorg is ook: elke stem horen

Peter: “Soms vraagt een groep input van het hele team. Zoals toen de collega’s van welzijn een bevraging verspreidden over wat ons opnieuw meer 1 team maakt. Door corona raakte ons team steeds meer opgesplitst in subgroepen. Nu lunchen we 1 keer per week op een vaste dag samen. Gezellig én haalbaar. En het meest geruststellende inzicht was: die groepjes zijn geen kliekjes.”

“Als we het hele team willen horen, gebruiken we deep democracy. Via een actieve werkvorm met cirkels kan iedereen vrijuit spreken. Ook de uiterste visies horen we. Van daaruit gaan we op zoek naar wat kan of moet veranderen om elkaar in het midden te vinden. Een beleid dat iedereen wil uitdragen, niet alleen de directeur, is ons doel. Recent werkten we rond Frans spreken op school en ouderbetrokkenheid. De conclusies noteert de groep in een verslag, liefst niet langer dan een A4.”

Teamzorg mag ook zijn: gratis extra tijd krijgen

Evelyn: “Peter maakt ons klasvrij om tijd te investeren in de thema’s waarvoor we ons engageren. Niet al het werk zit vóór, tussen of na de lesuren gesandwicht. Om de nieuwe leerlijn voor wereldoriëntatie uit te tekenen, organiseerde hij een sportnamiddag voor de leerlingen zodat de collega’s vrij hadden om toekomstplannen uit te werken. Ook de collega die de startende leraren coacht, is daarvoor 3 uur vrij geroosterd.”

Peter: “Open communicatie en eerlijke feedback zijn ons handelsmerk. Bij voorkeur ben je hier een groepsdier. Het helpt wanneer je team een gemeenschappelijk DNA heeft. Maar we weten: niet iedereen wil of kan dat. Dus ja, leraren die niet in onze teamspirit passen, verhuizen van school. Zonder match met de school hou je het gewoon niet vol. Gelukkig heeft elke school haar eigen smoel; wie hier vastloopt, vindt beslist andere potjes waar het dekseltje beter op past.”

*Sinds 1 februari 2023 is Peter Droesman niet meer de directeur van BS Sint-Martinus.

Cherline De Maeght

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter