Zo doen zij het
“Ook gewenst gedrag moet je oefenen”
Van rode stickers naar 5 gouden regels. Die switch maakte ZAVO Zaventem toen het storende gedrag van leerlingen leek toe te nemen. Campusdirecteur Helene De Donder: “Te veel regels? Dan reageert iedereen selectief, volgens zijn eigen allergiezone.”
© Katoo Peeters

Helene De Donder: “Ons oude sanctiesysteem met rode stickers in de agenda maakte water. Sommige leerlingen deden wat ze wilden en legden een verzameling aan. Leraren stuurden boosdoeners naar de studieprefect voor gesprekken, nota’s of strafstudies. En onze zorgstructuur was een kluwen met leerlingbegeleiders, zorgcoördinatoren en een studieprefect. Dat we ons gedragsbeleid moesten omdenken, beseften we vóór corona al. Dat je zoiets niet van vandaag op morgen doet, ook.”
“Het project ‘Onderzoekende school’ van de VUB bracht in 2019 de uitgelezen kans om grondig te werken, met een onderzoeksvraag. De onze: hoe implementeren we het vierlademodel in onze school? Dat systeem brengt overtredingen in 4 categorieën onder waaraan je als school zelf gepaste maatregelen koppelt.”
Straffen of praten?
Helene De Donder: “De eerste tussenstop op onze weg: spreken met 4 grootstedelijke scholen die het model al toepassen. Hoe loopt daar, waarop botsen ze? Ontzettend leerrijk. Heilig Hart Heverlee voorspelde dat de blauwe lade voor leraren de moeilijkste is: herhaald storend gedrag waarbij je als leraar toch eigenaar blijft. We lazen door literatuur en nodigden bedenker Monique D’Aes uit om met leraren te oefenen wanneer ze welke lade opentrekken.”
“Daarna wilden we starten met testklassen waarbij leraren het model toepassen en bij elkaar binnenkijken. Toen overviel corona ons. Klasdeuren platlopen was geen optie meer. Pas maanden later slaagden we erin om met 2 groepjes leraren video-coaching te doen. Ze filmden zichzelf, bespraken een case, zochten inzichten om hun klasmanagement beter aan te pakken.”
“Met een goedgevuld communicatieplan verspreidden we het model onder ons team. Maar de echte uitwerking stokte een beetje. ‘Reduceren we ons gedragsbeleid niet tot bestraffen’, vroeg de beleidscel gedrag zich af? Zou een verbindend herstelgericht klimaat niet een pak brandjes voorkomen? Daarom ontwierpen we een ZAVO-eigen kaartje met herstelvragen. Die leidden bij sommige leraren tot de misvatting dat ze niet meer mogen straffen, maar alleen gesprekjes voeren. Samen met de twijfel groeide de ergernis.”
We gaan er niet vanuit dat alle leerlingen een thuis hebben waar ze goed gedrag aanleren
Helene De Donder
Campusdirecteur ZAVO Zaventem
Zones van allergie
Helene De Donder: ”Corona wakkerde de windkracht nog wat aan. Leerlingen leken meer dan ooit lak te hebben aan structuur en regels. Echo’s uit andere scholen en media versterkten dat gevoel bij ons team. Zaten we midden in een zware storm? Dat nu ook weer niet. Maar als leraren iets willen vertellen, moet je je oren spitsen. Dus organiseerden we rondetafelgesprekken met een leidraad, notulist en 10 deelnemers per tafel. Iedereen mocht aansluiten: welk gedrag stoort je? Waarop moeten we inzetten?”
“De rondetafels leverden veel inzichten op: we willen een kortere lijn met ouders en meer verbinding met elkaar, leerlingen hollen met verbale agressie in de studie of op de speelplaats onze kernwaarde respect uit. En het frustreert ons dat we niet allemaal op dezelfde manier reageren.”
“Een leraar legde de vinger op de wonde: ‘Er zijn zoveel regels dat je als leraar alleen nog reageert op wat in je eigen allergiezone zit. Andere inbreuken laat je passeren. Maar dat ergert collega’s die dat punt net essentieel vinden.’”
5 gouden regels
Helene De Donder: “Terug naar af? Helemaal niet. Het vierlademodel en verbindend communiceren bleven, maar misten een normatief kader. Daarvoor nodigden we de Nederlandse onderzoeker Iliass El Hadioui uit. Hij adviseert scholen om een beperkt aantal gouden gedragsregels te ontwerpen die je in een rode zone plaatst. Dat betekent dat iedereen moet reageren als leerlingen een van die regels overtreden. Ongewenst gedrag mag je niet laten passeren.”
“Als het foute gedrag aanhoudt, is herstel nodig en volgt er een maatregel. Dat kan een straf zijn. Escaleert het, dan roept de klassenleraar de klassenraad bij elkaar. Andere regels zitten in oranje of groen. Leraren kiezen daar zelf welke lijn ze volgen. Maar frustreren zich niet als een collega anders reageert.”
“We ondervroegen leraren en leerlingen nogmaals in kleine groepjes. Tot welke gouden regels komen jullie als die ervoor moeten zorgen dat leerlingen maximaal kunnen leren, leraren de kans krijgen om les te geven, we leerlingen benaderen vanuit warme kordaatheid en ze leergierig maken? Leraren en leerlingen diepten dezelfde toppers op, met toiletbezoek als enige uitzondering: hoge nood bij leerlingen, lage bij leraren.”
© Katoo Peeters

Joggingbroeken en petten
Helene De Donder: “Het handvol regels waarover we het allemaal eens zijn: op tijd komen, je materiaal in orde hebben, Nederlands spreken in het schoolgebouw en op schoolactiviteiten, geen smartphones op school en iedereen aanvaarden. Het voordeel van 5: consequent zijn is haalbaar. Want als 1 leraar de lijn verlaat, verplaats je een regel uit de rode naar de oranje zone. Zo zaai je ongewild de kiem voor tweedeling in het team.”
“Kledij zit niet in de rode zone. Joggingbroeken belemmeren leerprestaties niet. Sommige leraren vragen om een pet af te zetten in de gang, andere niet. Leerlingen zijn dat intussen gewoon, starten daarover geen discussie.”
Oefening en herhaling
Helene De Donder: “We gaan er vandaag niet zomaar vanuit dat leerlingen thuis allemaal goed gedrag aanleren of dat ze gehoorzamen omdat een leraar het 1 keer vraagt. Net als leerstof leer je gewenst gedrag door te oefenen. Desnoods stappen we 4 keer heen-en-weer naar het lokaal. Pas als niemand de stilte breekt, stoppen we. Zo bouwen we routines. Nog een voorbeeld: rechtstaan achter je bank vóór de les start. Als we dat in onze domeinschool consequent vragen, doen leerlingen niet vervelend over zo’n kleine, zinvolle ingreep.”
“Uit de rondetafelgesprekken puurden we niet alleen een normatief kader, maar ook preventieve acties. Met middagactiviteiten als bullet journals, sport en stilteruimte ontlasten we onze kleine speelplaats. Want wie zich verveelt, begint te klooien. Onze jongerencoaches Samir en Sien leveren ontzettend mooi werk. Zij weten perfect wat er leeft bij onze tieners en krijgen hun vertrouwen, maar ondersteunen ook onze leraren. Loopt het ergens moeilijk met een leerling? Dan gaan ze mee de klas in.”
“Intussen evolueren we zachtjes aan naar een systeem van intervisie en klasbezoeken. Collega’s aan het werk zien, vergroot je coulissen. Je verzamelt een groter repertoire aan maatregelen voor je klas- en gedragsmanagement. Die bezoeken brengen collega’s ook dichter bij elkaar. Net als onze samenwerktijd op maandagnamiddag en andere professionaliseringsinitiatieven zoals workshops en de kick-off bij de start van het schooljaar. Allemaal acties die bijdragen aan een fijn schoolklimaat waar het niet stormt.”
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter